Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken van napoleonnetjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweken van napoleonnetjes
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-07 - 13:08:03 send message to cocobar

Een aantal weken geleden zag ik dat de napoleonnetjes verschillende nestjes aan het maken waren in de buitenvolière (ik vond er 4!!) en uiteindelijk kozen ze voor een halfopen nestkastje waar eitjes in gelegd werd. Heb 2x gekeken naar de eitjes in de loop van de weken en vandaag dacht ik even het nestje schoon te maken voor de aankomende winter in de veronderstelling dat er toch niets van was gekomen.

Het is niet makkelijk om erin te kijken, want ze hebben een lange kruipgang eraan gebouwd, maar tot mijn verbazing zag ik jongen, minstens 2 (kon niet zo goed in het nestje kijken) en ik schat ze een goeie week oud.

Een verrassing van formaat, zeker met zo'n druk bevolkte volière!! Maar de weg is nog lang en ik zal het niet van nabij volgen om ze zeker niet meer te verstoren.

Ik had het eigenlijk zo al moeten weten, want de ouders zijn samen met de bichenowastrildes (die jongen op uitvliegen hebben) als eerste bij de buffalo's, pinkies en/of eivoer... en anders zijn het best wel schuwe vogeltjes.

Hopelijk krijgen ze alles wat ze nodig hebben en de rest moeten zij maar verder doen!!


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-07 - 16:35:16 send message to zebraonline

Leuk dat je jongen hebt want die napoleonnetjes zijn toch niet de gemakkelijkste vogels...


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-07 - 16:40:21 send message to rupicola

Leuk resultaat, vooral als ze uiteindelijk ook 'op stok' komen.

dergelijke min of meer onverwachte kweekreslutaten verlopen vaak het beste en zonder complicaties.

Hopelijk werkt het weer nog even een beetje mee!






cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-07 - 17:56:55 send message to cocobar

Ik verwacht er nog niet teveel van, want weet maar al te goed dat ze niet zo gemakkelijk jongen groot brengen en dat het in iedere fase kan mislopen...

Wou het gewoon even vermelden en dan kan ik later een update geven als ze uit het nest zijn. Eerder kijk ik er niet meer naar!!

(btw Mario, dit is het koppeltje dat ik bij jou kocht!!)


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-07 - 19:11:18 send message to zebraonline

Leuk om te horen dat de vogeltjes zich nog steeds thuisvoelen...heb je al jongen gehad van die goudbuikjes,binsen en oranjekaajes?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-07 - 19:23:22 send message to tonnl

Erg mooi resultaat al en ook heel verstandig om ze verder niet meer te verstoren.
Ik duim met je mee dat de jongen op stok komen.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-07 - 21:22:55 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Al geregeld kwamen mensen vragen om de Afrikaantjes op te kopen, maar omdat ze de eerste bewoners waren (en eigenlijk dé reden om een volière te bouwen )en ik ze bij jou aan een prijsje kon kopen, gaan onder geen enkele voorwaarde de deur uit!!!

Dan even aflopen:
Voor de binzen is het duidelijk te druk in de volière. Helemaal in het begin hebben ze eens een onbevrucht legsel geproduceerd en daarna niets meer.

één oranjekaakje vloog zich te pletter en ik heb daarna een nieuwe partner gaan zoeken en gevonden en vermoed dat het weer een koppel is, maar zeker ben je dat dus nooit hé. Het vorig koppel had wel al genesteld, maar niet verder dan eitjes leggen...

En de goudbuikjes waren in de lente in vorm...

Ik had drie koppels rondvliegen waarvan 2 nestelden en jongen kregen die echter niet grootgebracht werden en op een week tijd stierven vlak plots 2 poppen (die ook juist ervoor op het nest gezeten hadden) . Nu heb ik nog 2-1 over. En hopelijk lukt het volgend jaar toch eens en vind ik een extra popje.

Een nadeel aan een beplante volière, is dat een ziek exemplaar (of minder fit) zich veel beter kan verstoppen en dat het ingrijpen dan te laat komt.
Maar dat éne nadeel vind ik natuurlijk niet opwegen tegen de voordelen...


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-07 - 21:28:46 send message to zebraonline

Die goudbuikjes zouden nu in het najaar ook wel eens kunnen in actie schieten want bij mij hebben ze zelfs tijdens de winter een nest grootgebracht.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-16 - 17:13:05 send message to cocobar

Oh jee, drama. Het mannetje heb ik daarnet levenloos in de volière teruggevonden. Heb dan vlug even in het nestje gekeken en (minstens) 2 jongen staan op uitvliegen (ze hebben zo van die witte papillen naast het bekje). Ik hoop dat ze het toch nog redden met de dubbele inzet van het popje...


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-16 - 19:13:43 send message to zebraonline

Ik hoop voor je dat de pop verder voerd...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-17 - 01:07:50 send message to tonnl

Wat soms de pop helpt is haar wat "sterker" voer geven. Het is wat onfris te maken, maar hier deden de goudbuikjes het er erg goed op toen er een nest van 6 jongen was. Maal flink wat buffalowormen door je eivoer en geef wat nectar, de pop voert dan, al of niet bewust, een veel krachtiger voedsel aan de jongen.
Succes in elk geval.
Ik heb eventueel wel een mannetje over nog...
Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-17 - 01:26:43 send message to Karel

quote
Ik heb eventueel wel een mannetje over nog...



Heel mooi, maar daar zou ik wel even mee wachten tot de jongen zelfstandig zijn.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-17 - 01:30:54 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ging juist zeggen dat ik straks hopelijk kan ruilen... ik verwacht niet teveel en we zien wel

Totnogtoe altijd al pech gehad met de afrikaantjes!! Telkens bij de kweek gaat het mis, dus dat zal uitzoeken wat ik verkeerd doe of wat ze tekort kunnen hebben!!


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-20 - 13:39:47 send message to cocobar

Er zijn vandaag 3 jongen uitgevlogen, die goed in de pluimen zitten...
Voorlopig doet de moeder voorteffelijk haar werk en men verwacht niet al te koud en slecht weer, dus das ook al positief. Voor meer zekerheid is de volière al grotendeels dichtgemaakt met plexiglas!!


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-20 - 15:52:19 send message to cocobar

http://i8.photobucket.com/albums/a35/koeneggermont/napojong2.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a35/koeneggermont/napojong1.jpg
Ze hebben nog de witte papillen naast de bek, de witte buitenste staartpennen en wat rood op de buik...


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-20 - 16:22:04 send message to tonnl

Wow, mooi!
Gefeliciteerd met dit resultaat.
Ton.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 82 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede