Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweektips voor vruchten en insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-28 - 22:59:33 send message to BALD

Enkele persoonlijke tips
Koop jonge vogels (kans op nakweek verhoogt)
Huisvesting en nestgelegenheid zoals in het land van herkomst
Maak een goede selectie in gezeldschapsvoliere
Kwa voeding,klein gesneden spiering en kwark ,b eetje geweekte hondebrokken met het grof van cl...(geen reclame) met daarbij een GOEDE vitaminepreparaat moet voldoende zijn voor insekteneters met na de rustperiode levend voer voor stimulatie
Voor vruchteneters idem voer met fruit met daarover beetje gemalen gelatine
Dit zijn wel persoonlijke ervaringen na vele jaren succesvol kweek met insek-en vruchtetende soorten


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-28 - 23:08:40 send message to tropic

wat is gemalen gelatine???
Moet ik mij dit voorstellen als gelatinebladen??


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-28 - 23:18:37 send message to Karel

quote
Kwa voeding,klein gesneden spiering


Mag dit ook zoetwatervis zijn? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat zoetwatervis niet goed is, maar heb nooit begrepen -of ergens kunnen vinden- waarom niet. Weet iemand hier iets van?


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-28 - 23:45:10 send message to BALD

Heb steeds gelatineblaadjes gemalen,kwa hoeveelheid ,3 blaadjes op 1 kilo fruit
Heb steeds gewassen spiering gegeven is klein en gemakkelijk te versnijden,heb dit jaren gevoederd en niets nadelig ondervonden,rundshart gemalen mag ook 2a3 maal per week bijgevoederd worden
Wel oppassen voor verzuring
Met deze voeding om een voorbeeld te geven heb ik van ee koppel schamalijsters ,23 jongen gehad op een broedseizoen,alles natuurbroed


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-28 - 23:53:58 send message to BALD

Spiering, is zeevis
Is verpakt in zakken van 1 kilo (diepgevroren)heb
dit jaren gevoederd aan vele soorten(pitta's,lijtersoorten,trogons,toekans,neushoornvogels,cotinga's,ijvogels enz....) en word graag opgenomen alsook kwark is ook onmisbaar


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-29 - 10:31:59 send message to Karel

De spiering begrijp ik, maar mijn vraag was of zoetwatervis (voorn) goed is; ik kan dat namelijk volop vers krijgen.

Ik kende iemand die blokjes tofu (schrijf je dat zo?) gaf. Is dat te vergelijken met kwark? Beter/minder?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-29 - 20:30:08 send message to Niltava

Beter, tofu of tahoe is van (gefermenteerde??) sojabonen gemaakt. Zoals je weet heeft soja een gunstig aminozuurpatroon. daarom wordt het ook als vleesvervanger gezien.


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-29 - 20:31:47 send message to BALD

Voordeel van spiering is dat de graten zeer klein en mals zijn,en nog lichtjes bevroren in cutter perfect te versnijden zijn (volledig ondooit geeft puree )Voorn is ook goed maar hoe gaat u dat toedienen en de graten???
Kwark word gemaakt met melk,en tofu is op basis van soja denk ik
Spagetti lusten de insek-en vruchtetende vogels ook graag(gewone spagetti voor het koken breken in kleine stukjes,zacht koken en nadien afspoelen met koud water)ze denken dat het wormpjes zijn ,maar wel zonder de saus he happy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-29 - 21:46:25 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat goed met deze topichappy :)

Zijn er ook nog voorkeuren te noemen betreft levend voer?

Andere vraag, heeft het voeren van wasmotten op korte/lange termijn nadelen,of is het een ideaal levend/diepvriesvoer te noemen.

Ik voer ze pas een half jaar en ben er tot nu toe zeer tevreden over,Maar zal dit zo blijven?

wie heeft er negatieve/positieve ervaringen betreft wasmotten en /of ander levend voer?

MVG Rene


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-29 - 23:34:29 send message to BALD

Wanneer men teveel levend voer geeft,zullen de vogels niets anders willen opnemen ,met als gevolgsad :(.Doorom ben ik voorstander van diepvries,pinky's,wasmot,krekels enz,vermengen in het eten,de drang naar levend voer verminderd
Ik weet niet bij jullie,maar de meeste sterfte was in de maand oktober,mijn enige verklaring daarvoor was ,heel de zomer een overaanbod van levend voer met daarna een schaarste .
Vogels die het aangeboden voeder vlot lusten hebben die drang naar levend voer minder met als gevolg ,s'morgens eet ieder zijn portie en gedaan
en de rest komt vanzelf
mvg,frank





tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-30 - 10:10:19 send message to tropic

ben het gedeeltelijk met je eens bald, maar als er jongen zijn moet je voldoende levend voer aanbieden, en ik heb ervaren dat sommige ouders daar wel eens van durven profiteren. Daar kun je m.i weinig aan doen


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-30 - 11:23:56 send message to BALD

Wanneer meerdere soorten te samen gehouden worden schept het geven van levend voer een probleem ,men heeft jongen van een bepaalde soort en meestal begint men dan volop levend voer te geven,zelf de ouders vergeten hun jongen er bijna door.
Niet vergeten dat vb schama jongen de eerste acht dagen zeer weinig eten ,maar men maakt zich zorgen en strooien maar,resultaat ,de vogels wachten op u tot men weer levend voer vertrekt
Door het overaanbod van levend voer kan men zelf een vogel of beide verliezen van het kweekkoppel.Heb dit vroeger dikwijls meegemaakt.Ben reeds enkele jaren gestopt met het houden van insek-en vruchtenetende soorten ,maar heb er meer dan 30jaar plezier aan gehad met vallen en opstaan,want 30 jaar terug was er meer import van zeldzame vogels ,maar als men dan een zeldzame vogel kocht vb gurneyi pitta dan had men veel slapeloze nachten ,diepvriesvoer bestond niet ,juist meelwormenangryen het prijskaartje in die tijd was 4000 fr(100 euro) voor zo'n vogel.Dus allehande trucjes werden toegepast om de vogel toch iets te laten eten.Niet vergeten ,dat de vogel in de jungle tot bij u thuis misschien al kilo's meelwormen had geeten ,want dit was het enige voeder voor de vangers en de handelaren nadien om de vogel tijdelijke in leven te houden.Gelukkig is het nu anders,maar nu is er geen of weinig import ervan.
mvg,frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-30 - 11:25:47 send message to Niltava

Even een vraagje.
Regelmatig zie je opmerkingen van levend voer(meelwormen en buffalo's) is eenzijdig en ze stimuleren/overconditioneren de vogels.

Toch hoor je ook van succesvolle(?) mensen die alleen dit voeren aan europese insecteneters.

Hoe is dit te rijmen? Of speelt er wat anders mee?


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-30 - 13:13:59 send message to BALD

Denk dat exotische insektenetende vogels meerlast hebben van ons klimaat dat men denkt,daardoor zijn er periode in het jaar waarbij de vogels het toch een beet moeiijker hebben waardoor de spijsvertering niet zo vlot loopt zonder dat er zienbare mankementen zijn.
Europese zijn nu eenmaal gewend aan di klimaat
Eenmaal de spijsvetering beetje verstoord is ,dan is geven van een grote krekel dodelijk
Zijn krekels dan slecht?neen.Maar de vogel kan wel omwille van de weeromstandigheden iets minder fit zijn
Dit is volgens mij de verklaring ervoor


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-30 - 14:20:17 send message to tropic

ik ken kwekers die erbij zweren om massa's meelwormen te geven als er jongen zijn, anderen willen niet weten van meelwormen maar geven sprinkhanen en buffalo's. Beiden zeggen (denken) dat zij het beste geven aan hun vogels.
Dus het zal een eeuwig raadsel blijven denk ik. Iedereen zal zich beter of minder goed voelen met het één of het ander.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede