roodmus
Website Member
|
2006-09-02
-
17:15:51 |
|
Kierk.
De paardebloem geef of plukje als de bloem uitgebloeid is.
Hij sluit dan en je ziet een gesloten groene knop met daarin wit pluis,daaraan vast zitten de zaden.
Als je te lang wacht gaat de knop open en vliegt het pluis met het zaad weg.
Als je de knoppen hebt kun je het pluis weg knippen dat geeft dan wat minder rommel in de kooi.
Je kunt de knoppen ook invriezen.
|
roodmus
Website Member
|
2006-09-02
-
17:17:07 |
|
Kierk.
De paardebloem geef of plukje als de bloem uitgebloeid is.
Hij sluit dan en je ziet een gesloten groene knop met daarin wit pluis,daaraan vast zitten de zaden.
Als je te lang wacht gaat de knop open en vliegt het pluis met het zaad weg.
Als je de knoppen hebt kun je het pluis weg knippen dat geeft dan wat minder rommel in de kooi.
Je kunt de knoppen ook invriezen.
|
Kierk
Website Member
|
2006-09-02
-
20:40:44 |
|
Bedankt! Ik sta versteld, zowaar. Ik probeer het eens de volgende dagen. Is er een bepaald seizoen of maand waar je ze meest geschikt vindt?
Het valt me trouwens op dat er vandaag de dag veel minder vogelmuur groeit dan vroeger. Of sla ik hier de bal mis?
|
tonnl
Website Member
|
2006-09-02
-
21:30:09 |
|
Voor alle onkruiden geldt dat ze het best groeien in de periode dat (wilde) vogels ze kunnen gebruiken (slim he, de natuur...)
In deze tijd nog veel soorten die nuttig zijn tijdens de rui, nog even en de wat vettere zaden zijn rijp, voor een wintervetlaagje.
Paardenbloem geef ik trouwens in z'n geheel, ze eten alles op, ook de wortel (als je die te pakken krijgt).
Ton.
|
roodmus
Website Member
|
2006-09-02
-
22:31:25 |
|
De paarden bloemen explosie is vooral in het voorjaar,nu vind je ze ook nog wel maar je moet er echt naar zoeken,en inderdaat het blad daar zijn ze ook gek op,de wortel heb ik nog nooit geprobeert.
|
Kierk
Website Member
|
2006-09-03
-
18:00:03 |
|
Kan het kwaad om paardebloem te voeren als er pas jongen zijn? Is het raadzaam dat dan te voeren?
|
weggy
Website Member
|
2006-09-03
-
19:47:02 |
|
Bij mij krijgen de taranta's,citroenparkieten,aymaras en kwartels regelmatig paardebloem. Ze zijn er zonder uitzondering aallemaal verzot op en ze eten de hele plant (van bloem tot en met wortel).
Gr; Herman
|
roodmus
Website Member
|
2006-09-03
-
22:10:43 |
|
Juist als er jongen zijn,ze zijn er gek op.
Wel opletten dat ze niet bespoten zijn,lanks akkers kan het gif makkelijk overwaaien.
Ook langs snelwegen kunnen de planten te veel lood hebben door uitstoot van de auto,s
Heb je trouwens dat boek nog kunnen bemachtigen
|
Kierk
Website Member
|
2006-09-03
-
22:13:51 |
|
Het boek heb ik nog niet. Ik zoek het hier in Belgiƫ. Morgen maar even zien hoe ze de paardenbloemen (met tussen-n!) verteren en hoe de jongen reageren!
|
Kierk
Website Member
|
2006-09-05
-
09:32:58 |
|
En in elk geval... die van mij lusten geen paardenbloem...
|
tonnl
Website Member
|
2006-09-05
-
12:11:06 |
|
Je bedoelt: ze kennen geen paardenbloem...
Geef het een paar dagen achter elkaar (vers) en je zal zien, ze smullen er van.
|
paintim
Website Member
|
2006-09-05
-
12:37:25 |
|
Ja,het blad van de paardenbloem is in vergelijk met vogelmuur natuurlijk wel stug.Je moet het dan ook niet naast elkaar geven.
Ik heb de paardenbloem volop in mijn tuin staan,scheur het blad in kleine stukjes en na een eerste aarzeling wordt er flink van gegeten.
Vr.groeten van
Antoni
|