Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zelfbouw metalen voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zelfbouw metalen voliere
chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-11 - 16:04:22 send message to chedow

Ik zou einde deze maand aan enkele nieuwe vluchten willen beginnen bouwen. 3 vluchten van 300 x 80 x 200 (lxbxh) en 1 vlucht van 400 x 80 x 200 (lxbxh) met nachthok reeds bijgerekend.

ik zou het voorste gedeelte in metaal willen maken, wil dit echter zelf maken. had gedacht aan 20x20x2 rechthoekige buizen met daarop de draad bevestigd.

hoe bevestig ik beste de draad op de metalen kaders?
hoe kan ik goedkoop en degelijk beschermen tegen roest, zonder gezondheid van vogels te schaden?
als je kan graag foto's posten (of mailen) als u zelf ook zoiets heeft gemaakt... hoop op veel tips van julie... alvast bedankt!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-08-11 - 16:28:41 send message to Rogert

Als je alluminium profiel gebruikt hoef je het niet te beschermen tegen het weer, maar zelf geef ik de voorkeur aan stalen buizen.

Ronde buizen zijn steviger dan vierkante kokers en het gaas is makkelijker op een ronde buis op te spannen dan op een vierkante buis. Met geplastificeerd ijzerdraad kun je dit het beste doen. Tevens moet je rekening houden dat je met een koker van 20 x 20 mm elke meter een verstevigingsbuis moet plaatsen terwijl je met een ronde buis van een dikkere diameter (35 mm) de hele overspanning van 3 meter makkelijk haalt. Ik zou de voliere ook hoger maken als dat kan. Daar hebben de dieren meer profeit van en zelf kun je er makkelijke in staan.

Als je de hoogte van 2 meter doet om het vangen van de vogels zou ik me daar geen zorgen om maken als je de voliere verhoogd. De vogels in deze voliere hoef je niet dagelijks te vangen, dus die ene keer dat je het doet is niet de moeite waard om dan nu al te zeggen dat je ze beperkt in de hoogte. En als je ze vangt met een net dan kun je de hoogte juist beter blokkeren met het net want je weet dat ze over je heen willen vliegen. Zo heb je ze waarschijnlijk makkelijker te pakken dan dat ze als panniekerige kippen aan alle kanten langs het gaas zullen proberen weg te komen en hun vleugels beschadigen.

Ik heb zelf mijn hele construktie zwart geverfd met een bepaalde verf (merk volgt nog) om zo de inkijk makkelijker te maken, en de buizen te beschermen. Het gaas heb ik verbonden met klipsen.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-08-11 - 16:29:50 send message to tropic

In de serrebouw kan je dergelijk materiaal kopen, die buizen zijn gegalvaniseerd, zodat er niks aankomt.Je kan ze zelfs tweedehands kopen hier in belgie (is wel vlak aan de grens)
Draad kan je er het makkelijkst tegen binden met binddraad. Buizen kan je aan mekaar bevestigen met L hoekijzertjes.
Is wel een redelijk karweitje om te doen, maar éénmaal gedaan moet je der nooit nog naar omkijken. Is levenslang in orde.
Al mijn volieres zijn hier zo gemaakt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-11 - 23:28:04 send message to tonnl

Je kunt het gaas ook bevestigen met popnagels, wel veel werk maar erg netjes en strak.

Ton.


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-11 - 23:32:26 send message to chedow

wat betreft de hoogte, ik voorzie nog een stenen muurtje van ongeveer 40cm, dus de hoogte zit wel snor...

die popnagels ga ik eens uitzoeken, lijkt me goed idee...

verder nog ideeën?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-12 - 10:18:28 send message to tonnl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik zou aluminium nemen, licht, makkelijk te verwerken, sterk en het roest niet of nauwelijks.
Verbindingsstukken zijn in alle soorten te koop.

Ton.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-12 - 10:20:01 send message to Dennis Fr.



chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-12 - 15:03:30 send message to chedow

hoi, dennis fr

kan je misschien nog wat meer info geven over dat materiaal. waar ik dat eventueel kan vinden?

vind alu toch nog iets duurder als staal...


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2006-08-12 - 15:17:52 send message to weggy

Hoi,

Aluminium is misschien wat duurder,maar veel makkelijker te verwerken (met plastic verbindingsstukken) en je hoeft het nooit te schilderen.
Draad bevestigen kan idd met popnagels, maar nog makkelijker met zelfborende schroeven. Zo heb ik mijn 2de stuk gedaan (na 1000 popnagels manueel erin gepompt te hebben was ik het wel zat).
succes.
Gr; Herman.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-12 - 23:22:21 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het lukte me maar niet om notabene mijn eigen plaatje te plaatsen. laugh :D Thanks Dennis!
Meer info op http://www.geonschrijver.nl/zelfbouw.htm

Ton.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-12 - 23:34:06 send message to Dennis Fr.

sorry had er ff bij moeten zetten dat het tonnl zijn plaatje was het lukte hem niet het er neer te zetten zo 123.

sorry


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-13 - 08:26:03 send message to chedow

bedankt tonnl,

dat was tot hiertoe de beste tip die ik reeds gekregen had!!!
en de prijs valt best nog mee...


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2006-08-15 - 11:14:11 send message to mreyder

Mocht je toch gaan voor buis oid en het gaas willen vastmaken met metalen binddraad: gebruik dan geen geplastificeerd ijzeren binddraad: als het plastic beschadigd roest het binddraad zo kapot (eigen ervaring!). Heb later roestvrijstalen binddraad gebruikt: kan nooit kapotroesten. Overigens was dit zo'n 25 jaar geleden, toen aluminiumvolieres nog niet zo in waren. Als ik m'n vluchten nu opnieuw zou maken, zou ze inderdaad van aluminium maken en hetvgaas middels popnagels of zelfborende schroeven bevestigen. vwb de hoogte: ik vind zelf 2 meter hoog ideaal; hoog genoeg om er zelf in te lopen (ben 183 lang) en als een vlucht hoger wordt (en je wilt de zitstokken zo hoog mogelijk in de vlucht plaatsen) zitten de vogels eigenlijk te hoog om goed te kunnen bekijken....


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-18 - 09:32:49 send message to chedow

is het trouwens aangewezen om je voliere volledig af te dekken of maakt dat zo niet uit. heb het al wel voorgehad dat m'n rosella's een hele nacht in de regen zitten omdat ze niet in hun nachthok gingen zitten...


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2006-08-18 - 09:55:44 send message to mreyder

Ik hou er niet van om de vlucht helemaal te overdekken: regen en direct zonlicht zijn heel goed voor het verenkleed van de vogel. Ga er van uit, dat je de voliere inricht zoals een typische parkietenvoliere ingericht wordt: aan iedere zijde van de vlucht een zitstok. Ik zou boven elke zitstok een golfplaatje aanbrengen, zodat ze altijd droog op stok zitten. de rest van de vlucht niet overdekt, zodat ze altijd aan get gaas kunnen gaan hangen of op de grond kunnen zitten en genieten van de regen en zonneschijn. Ik heb zelf alleen de zitstok die aan de zijde van het nachthok zit overdekt en die aan de andere kant van de vluchten niet. Moet eigenlijk nog veranderd worden: mijn jonge Peruaratinga's vlogen begin van de week uit en moest er dus heel goed op letten, dat ze niet op de niet-overdekte zitstok bleven zitten en dus inderdaad de hele nacht in de regen zaten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede