Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > ervaring met brown rosella:s Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ervaring met brown rosella:s
tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-07-30 - 12:16:00 send message to tigra

wie heeft er ervaring met kweeken van browns,
of heeft er meegekweekt
gr:richard


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-30 - 14:24:16 send message to Karel

Ruim 10 jaar geleden had een vriend van me twee vogels (bleken 2 mannen te zijn). Ik herinner me dat ze erg gevoelig waren en gehouden werden in een winddichte voliere met een minimum temperatuur. En nog zaten ze vaak wat bollig.

In die tijd waren er eigenlijk vooral mannen te koop (omdat de poppen doodgingen?)

Wellicht dat het tegenwoordig beter/makkelijker gaat, maar ik zou in ieder geval, zodra je een kweker/verkoper hebt gevonden, zoveel mogelijk info van hem proberen te krijgen over het houden van deze vogels.

Kortom, geen beginnersvogels met een naar ik aanneem (nog steeds?) behoorlijk prijskaartje.



tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-07-31 - 17:36:12 send message to tigra

he karel bedankt voor de reactie,maar prijskaartje,
maak niet uit maar wil eerst alle info verzamelen,ik heb heel lang hoodeds gekweekt en wil nu wat anders,
dus hoop op een aantal reaktie"s.
gr.richard


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-31 - 19:37:58 send message to Karel

Tussen de advertenties staat 2x een losse man te koop. Wellicht dat de verkopers je verder kunnen helpen wat info betreft.

Als je eenmaal aan aanschaffen denkt: Het lijkt me dat je het best eerst een pop kunt zoeken voordat je een man aanschaft.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-31 - 22:45:21 send message to nick vdb

jah en best de pop eerst in de voliere zetten en nadien de man


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-08-02 - 10:10:59 send message to nick vdb

Het geslacht is moeilijk te onderscheiden,Ook wat kop-en snavelgrootte betreft,is er bijna geen verschil tussen man en pop.

poppen willen nog wel eens een 'witte vleugelstreep' laten zien aan de onderzijde van de slagpennen.

Beste methode => endoscopie



nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-08-02 - 10:16:08 send message to nick vdb

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

BROEDPROCES

Met betrekking tot de broedtijd van de Brown rosella valt op te merken dat deze soort tot op heden trouw blijft aan de broedtijd in z'n vaderland, die loopt van december tot februari. Hierdoor wordt de kweek met deze vogel erg bemoeilijkt. Veelal zullen de jongen geboren worden in de herfst. In de herfst hebben we te maken met koud en vochtig weer waardoor de jongen snel zullen afkoelen en er grote kans bestaat op sterfte! Ook zijn de dagen in deze periode korter waardoor er veel minder tijd aanwe­zig is voor het voeren van de jongen. Bij de kweek met de Brown rosella is het daarom verstandig geen nestkast te geven in de buitenvlucht maar deze op te hangen in een af te sluiten binnenverblijf. Hierdoor wordt het mogelijk de dagen kunstmatig te verlengen en de temperatuur te beheersen (verwarming). Daar de Brown rosella erg gevoelig blijkt voor storingen tijdens het broeden is rust in de onmiddellijke omgeving van de vogels een vereiste! In de volière kunnen we het best een nestkast geven van 50 cm hoog en een bodemoppervlak van 20 x 20 cm. De middellijn van het invlieggat dient ± 6 cm. te zijn. Als nestmateriaal kan het best houtmolm, turf en of rottend hout worden gegeven. Het verdient de voorkeur een broedstel de keuze te geven uit meerdere broedblokken (minstens 2). Heeft een paartje eenmaal een broedblok gekozen dan kan de andere(n) worden weggehaald. Bij het plaatsen van het broedblok is het verder van belang het blok zo te hangen dat het invlieggat naar het donkerste gedeelte van de volière is gekeerd. De eerste kenmerken dat het mannetje paarlustig wordt is het spreiden van de staartveren en het zogenaamde staartschudden (=het horizontaal op en neer slaan van de gespreide staart). De balts bestaat verder uit vriendelijk klinkende lokroepen, waarbij het mannetje de vleugels enigzins laat afhangen en zijn borstveren opzet. In deze stemming zal het mannetje snel overgaan tot inspectie van de opgehangen nestblok(ken). Als het popje zijn voorbeeld volgt en langere tijd in het nestblok blijft is dat een teken dat de keuze is bepaald. Opgemerkt dient te worden dat in de broedperiode de mannetjes de gewoonte hebben achter hun pop aan te jagen, dit blijft meestal zonder ernstige gevolgen. Wordt de man te agressief dan zal hij gekortwiekt moeten worden. In de tijd die dan komt zullen er (nog) diverse paringen plaats­vinden en na ± 14 dagen mag het eerste ei verwacht worden. De eitjes worden om de dag, en veelal in de vroege ochtenduren, gelegd. Gemiddeld legt de pop 5 eieren, die alleen door haar worden bebroed. De eieren zijn wit van kleur. Dit is overigens bij vrijwel alle holenbroeders het geval omdat de eieren niet gecamoufleerd hoeven te worden voor eventuele vijanden. Tijdens het broeden verlaat de pop 2 á 3 keer per dag het nest om zich te ontlasten. Na 20 -21 dagen wordt het eerste jong geboren. Zoals reeds eerder opgemerkt is het in deze periode van belang dat er ruim dierlijke eiwitten (eivoer, meelwormen, maden e.d.) voorradig zijn. Ook in hun natuurlijke omgeving verorberen de vogels immers insecten en larven van insecten, die worden verkregen door het verwijderen van boomschors en verrot hout. De eerste 10 dagen worden de jongen overwegend door de pop gevoerd. Na 10 dagen, als de jongen sneller beginnen te groeien, worden ze door beide oudervogels gevoerd. De jongen verlaten na ± 5 weken het nest en worden nog enkele weken door de oudervogels gevoerd/bijgevoerd. Vaak duurt het 15 tot 18 maanden voordat ze volledig op kleur zijn.


BRON : www.vogelproblemen.nl


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-08-06 - 17:39:53 send message to tigra

ja deze had ik gezien nog bedankt nick.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-08-06 - 17:48:17 send message to lennard

Ik ken iemand die heeft nu een boel jonge browns rosella's.

Als je geintereseerd bent dan moet je me maar persoonlijk een berichtje sturenwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede