-------------------------------------------------
alleen wel vervangen voor een rolluik.deze tip heb ik hier op het forum al is eerder gelezen van iemand die het ook had of heeft gezien.
-------------------------------------------------
Hier een uitleg van een gestolen idee door mij verbeterd
Rolluik in dichte stand;
2/3 gedeelte zijn transparante lamellen,1/3(de groene) zijn aluminium lamellen.
Tussen deze 2 soorten lamellen in zit de aluminium witte strip met 2 nokken die afschroefbaar zijn.
Ze zijn om de volgende redenen zo opgebouwd:
1/ transparante lamellen zorgen voor het daglicht als de rolluiken dicht zijn.
2/ de groene aluminium lamellen zorgen voor extra veiligheid dit gecombineerd met een ,,omhoogtil rem,,(weet de exacte naam niet)
3/ ook zorgen de groene lamellen ervoor dat het tijdens het broedseizoen donkerder(rustiger)in de binnenkooi is.
4/ De witte sluitnokken worden tijdens het broedseizoen, en bij strenge kou op de rolluiken
geplaatst zodat de rolluiken niet helemaal opengaan,maar de opening voor 1/3(de groene lamellen)dicht blijft(tegen de zon in het broedseizoen,en tegen de kou in een slechte winter)
5/ zonder de nokken kunnen de rolluiken helemaal open en helemaal dicht
Het heefd echt alleen maar voordelen voor vogel en mens.
De ruimte van binnenkooi en buitenkooi is met deze oplossing volledig benutbaar voor de vogels als vliegruimte(welzijn
)
Je hoefd niet bang tezijn dat ze kapot gebeten worden:ik heb zelf amazones ,kakatoes ,caiques en overige en diegene waarvan ik het idee gestolen heb,had hyacintaras en mollukkenkakatoes en we hebben beide nog nooit stukken aan de rolluiken gehad.
In broedseizoenstand
een invlieggat maak ik indien ik geen rolluik zou toepassen op 1/3 van boven en zoveel mogelijk aan 1 zijde van het binnenhok(links of rechts,ligt aan waar het meeste de wind vandaan komt)
Zodat de vogels zomin mogelijk in de ,,trek zitten,,
MVG Rene