Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge roodborst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jonge roodborst
nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-16 - 18:40:31 send message to nick vdb

hallo,
deze morgen zag ik onder de boom 3 jonge roodborstjes liggen.wellicht uit hun nest gevallen.2 van de 3 waren al dood maar het 1ne wat nog leefde was nog redelijk kwik.Ik heb de 2 andere begraven en heb nog een uur of 4 zitten kijken op het jong van binnenshuis uit maar geen moeder gezien die hem eten kwam geven, overal rondgekeken en geen nest gevonden om hem er terug in te leggen.Ik kon hem daar natuurlijk ook niet laten liggen en laten sterven of door de kat laten pakken...en heb hem weggenomen.Ik heb hem nu wat proberen te voederen en met wat moeite is het dan toch gelukt om hem wat te laten eten en drinken.
wellicht zal hij morgenvroeg niet halen.Zowel , wat kan ik hem dan het beste voeren ?
insectenpaté of levende insectjes ?
Het is niet de bedoeling om hem te houden als hij zou overleven.De bedoeling is om hem terug vrij te laten op het moment als hij zelfstandig genoeg is om voor zichzelf te zorgen.
nick.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-07-16 - 21:55:38 send message to roodmus

Er is waarschijnlijk een hand opfok voer voor wildzang.
Verder miere eitjes-buffeltjes-geknipte meelwormen etc.
Verder kun je proberen eivoer te geven,1 hard gekookt ei -3 beschuiten goed fijn malen en prakken.
Zal moeilijk worden maar veel suc6.happy :)



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-07-16 - 23:22:44 send message to tonnl

Voor de zoveelste keer, de enige instantie die dit mag doen is een erkende vogelopvang.
Bespaar het diertje een lijdensweg en breng het daarheen.
Ton.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-07-17 - 00:22:44 send message to Swaas

tonll heeft gelijk, ALS je het al kan opvoeden, is het zowiezo ten dode opgeschreven als je het de vrijheid geeft. Het zal afhankelijk zijn van jou voeding, als je het naar een vogelopvang brengt zetten ze het na een tijdje in de grote "aanpassingsvoličre," waar het terug wild wordt en zelfstandig leert eten, en anders gaat het in speciale opvangvoličres bij soortgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt.
Geloof me, het IS een lijdensweg voor die diertjes, want je gaat experimenteren met voeding, en het beestje ocharme zit met de darmproblemen, om achteraf in "vrijheid" de hongerdood te sterven.
Natuurlijk is het goed bedoeld door jou, maar dat is niet genoeg, het moet ook haalbaar zijn.....voor beidenhappy :)


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-17 - 10:03:32 send message to nick vdb

oke,bedankt voor de reacties


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-07-17 - 16:50:55 send message to roodmus

De enigste die dit mag doen is de vogel opvang?

En waarom zou de gewone dieren vriend dit niet mogen?

Alleen om het feit dat ongeringde wildzang niet in je bezit mag zijn!

Ach door rood rijden mag ook niet,je zou voor elke keer een euro krijgen,kon je stoppen met werken.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-17 - 17:01:05 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Alleen om het feit dat ongeringde wildzang niet in je bezit mag zijn!



Door de invoering van de Flora- en faunawet is er ineens heel veel mogelijk geworden voor de vogelliefhebber. We kunnen nu vogels houden die voorheen verboden waren. Dat is mooi!

De enige voorwaarden bestaan uit wat simpele regeltjes, zoals o.a het verbod om vogels uit de natuur te vangen.

Als we ons gewoon aan die regeltjes houden, kunnen we dus onze hobby (vooralsnog) gewoon blijven genieten.

Ik ben bang dat door mensen die zich zelfs niet aan deze simpele regeltjes willen houden, onze liefhebberij in een kwaad daglicht komt te staan en de voorrechten die we nu genieten weer verloren zullen gaan.

Dit is natuurlijk slechts mijn mening en misschien zijn er meer liefhebbers die vinden dat we ons niet aan de wet moeten houden en moeten kunnen doen wat we zelf willen, met alle risico's van dien?


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-07-17 - 17:55:24 send message to Dennis Fr.

er mag zoveel niet.je mag ook niet tegen een kerk aan pissen.ik weet niet of een opvang wel zoveel beter is.vaak komen ze al niet eens.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-07-17 - 18:21:15 send message to Niltava

Zoals Karel/Hans al aangaf er mag zoveel wel!!
En zoals Ton al zei, als je het kan, moet je het niet doen. Je vraagt het, dus weet je niet hoe je moet doen dus dan een leven redden(dat was toch de opzet van het meenemen??)en naar kenners(?) brengen(de opvang).


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-17 - 19:24:40 send message to nick vdb

even ter info , het diertje is nog steeds in leven en ziet er zeer goed uit.
nick.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-07-18 - 22:19:06 send message to roodmus

Karel.

Het zich niet aan de regels houden,of een vogel jong redden, daar zit een groot verschil in lijkt mij zo.
En als het jong zover komt dat het uit kan vliegen dan heeft hij nog alle tijd om te verwilderen en te leren zijn eigen voer te zoeken.
Zeker in begin van de zomer met vol op insecten en zaden.happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-18 - 23:22:17 send message to Karel

quote
Het zich niet aan de regels houden,of een vogel jong redden, daar zit een groot verschil in lijkt mij zo.


Ja, ben ik met je eens. In dat geval gaat het leven van de vogel voor.
Ik vind ook best dat Nick het goed doet, maar evengoed bestaat er zoiets als de vogelopvang die daarvoor behalve wettelijke bevoegdheid ook nog eens de kennis en praktijkervaring in huis heeft.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-18 - 23:57:31 send message to paintim

Beste Nick!
Je redt een vogeltje.Prima! Ik heb ook wel eens een vogeltje in de tuin verzorgd.Schijnbaar moet je dat niet bekend maken,want dan komen de regeltjes om de hoek kijken. Gewoon doorgaan met goed werk .Veel succes en vriendelijke groeten van
Antoni


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-07-19 - 09:57:29 send message to Niltava

Waarvoor hier gewaarschuwd wordt is in feite niet de regels maar het feit dat vele jongen wel even gered zouden worden. Veelal leidend, met nogal wat leed, tot de dood.
Waarom zo eigenwijs willen wezen en ze niet naar iemand brengen die de tijd en de kennis heeft??



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede