Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge catharina wil niet in de veren komen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jonge catharina wil niet in de veren komen
catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-07-09 - 20:15:40

beste colega vogelliefhebbers ik zit met een probleem ik heb een jonge catharinaparkietje die is 9 weken oud en normaal behoort hij al in de veren te zitten maar deze zit nog te veel in zijn donsveren en zijn andere broertjes\zusjes zijn iets jonger en die zitten wel al in de voledige veren
ik heb alle mogelijkheden bekeken zoals verdermijt,bloedluis,of andere bacterien en dit blijkt het niet te zijn en er is geen sprake van inteelt
wie heeft dit ook al eens meegemaakt (het zij bij eventueel een andere soort vogel)en of wie weet wat ik hier aan zou kunnen doen
mvg catharinakweker


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-07-09 - 21:00:31

Op het Faunapark hebben we dat ook met een rosela deze komt ook niet in de veren en dat zal die denk ik ook niet meer komen is 5 weken oud en nog steeds niet geringt


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-07-09 - 23:14:23

Misschien een vitamine-bommetje?
Er zijn dierenartsen die het doen/geven.

En er bestaat ook een voer dat speciaal is om goed door de rui te komen, dat anders eens proberen?

Eet de vogel al wel zelfstandig?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-07-10 - 07:00:25

Toon eens een foto van de vogel.
Kan het zijn dat deze geplukt wordt?
Met 9 weken zou die eigenlijk al moeten uitvliegen.


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-07-22 - 21:32:58

ik heb de reden al gevonden het blijkt dus dat de man en pop broer en zus zijn (dus inteelt) dit verklaart ook waarom de jong niet in de veren wil komen ik heb de ringnummers bekeken en het blijkt dus dat denummers elkaar opvolgen en eerst had de kweker waar ik deze vogels weg heb gezegt dat ze elk uit een andere nest kwamen en een andere kweker die heeft de jongen bekeken en veronder stelde dat het niets anders dan inteelt kon zijn
de jong is net als de andere jongen overleden en ik heb de pop bij een andere man gezet en als het goed gaat zal ik hier ook een goede koppel aan hebben

mvg catharinakweker


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-07-22 - 21:50:59

quote: blijkt dus dat denummers elkaar opvolgen en eerst had de kweker waar ik deze vogels weg heb gezegt dat ze elk uit een andere nest kwamen en een andere kweker die heeft de jongen bekeken en veronder stelde dat het niets anders dan inteelt kon zijn


Het zou natuurlijk kunnen. Maar het feit dat het een opeenvolgend nummer is wil niet zeggen dat het broer en zus zijn. Als deze kkweker meerdere vogels en jongen heeft kan die gewoon doornummeren.

Hoe ziet die kweker dat het inteelt is. Ben zeer benieuwd hoe hij dit ziet. want niet uit de veren komen hoeft namelijk geen inteelt te betekenen. Voeding en nog meer zaken kunnen hier ook de oorzaak van zijn.

henk


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-07-23 - 12:51:39

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi,

Ik vind het ook raar.
Er zijn best wat kwekers die 2 a 3 koppels hebben van 1 soort. En die dus gewoon door ringen.

Ik dacht altijd dat als het inteelt was het zich eerder uitte in vergroeien e.d.
Dus 'mismaakt' zijn.
Het niet door komen of niet goed doorkomen van de veren lijkt me eerder liggen aan vitaminetekort.
Dat de ouders te weinig voerden of te eentonig voer.

Gr.


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-07-23 - 13:24:17

wij kwamen achter de inteelt omdat de jongen kleiner zijn dan normaal en de jongen vrij snel dood zijn gegaan ik heb nog contact met de kweker gehad en die heeft de kweekkaarten na gekeken en hierdoor hadden we de bevestiging dat het om inteelt ging
maar ik heb de pop bij een andere man gezet en nu moet het wel goed komen dacht ik


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-23 - 14:15:13

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoewel er diverse andere oorzaken te bedenken zijn voor bovengenoemde situaties en andere 'uitvallen' van jonge vogels, ligt inteelt hier vaak (steeds vaker) aan ten grondslag.

Alleen al het feit dat dit soort verschijnselen veel vaker voorkomen bij gedomesticeerde vogelsoorten dan bij niet gedomesticeerde soorten lijkt mij een zeer duidelijke aanwijzing in die richting.

Inteelt of ondeskundig toegepaste 'lijnteelt' heeft als gevolg dat er vaak vele generaties lang sprake is van inteelt, waarbij naast de gewenste positieve factoren, ook negatieve factoren de kans krijgen zich te ontwikkelen binnen een bestand of zelfs binnen een soort.

Een gedegen kennis van erfelijkheidsleer en een deugdelijke kweekadministratie zijn belangrijke factoren om tot een verantwoorde vorm van lijnteelt te komen.

Lijnteelt/inteelt kan dan ook prima 'ongestraft' worden toegepast, mits rekening wordt gehouden met een paar belangrijke 'spel'regels. Een daarvan is bijvoorbeeld het frequent inkweken van verse bloedlijnen!
Wanneer er echter maar wat wordt aangerommeld met bovenstaande factoren komt het toepassen van zogenaamde lijnteelt gewoon neer op langdurige inteelt, waarbij verzwakking van het bestand in vrijwel alle gevallen het geval is.

Los daarvan is het zo dat, zowel in avicultuur als in het wild, naast een percentage goed gezonde en sterke jongen ook altijd een bepaald percentage zwakke jongen worden geboren.
Het verschil tussen de situatie in avicultuur en de situatie in het wild is in dit opzicht zeer groot en van cruciaal belang voor het voortbestaan van een soort!
In de natuur hebben de zwakke jongen namelijk vrijwel geen enkele kans om te overleven en zullen onherroepelijk afvallen.
In avicultuur redt een aanzienlijk deel van het percentage zwakke jongen het met de door de mens geboden extra hulp echter wel!
Het logische gevolg hiervan is dat er op den duur relatief veel zwakke vogels blijven voortbestaan in onze volières, waardoor de totale populatie op langere termijn verzwakt ten opzichte van wilde populaties.

Om te voorkomen dat er al te veel zwakke vogels in leven blijven zullen we iets verder moeten kijken dan de opbrengst van de jonge vogels en dergelijke zwakke jongen in voorkomend geval gewoon moeten laten 'afvallen' of in ieder geval uitsluiten voor nakweek.






rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-23 - 14:15:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

sorry, dubbel geplaatst!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede