Ze zijn inderdaad heel slim en nieuwsgierig. Iets nieuws wordt dan ook direct aan een onderzoek onderworpen en liefst uit elkaar gehaald. Je kunt er dan ook geen enkel ander dier of vogel mee samenhouden. Dit heeft wel als voordeel dat je absoluut geen last meer hebt van muizen of ratten. Ook alle insecten worden uit de lucht geplukt.
De nieuwsgierigheid heeft er hier ook toe geleid dat ze op een ochtend hebben besloten om maar eens een gat in de deur te hakken. Daar hadden ze weinig tijd voor nodig! Gelukkig merkte ik het tijdig en kon ontsnappen voorkomen.
E.e.a. zorgt ervoor dat ze snel vertrouwelijk worden met hun verzorger; hier doen lekkere hapjes wonderen. Anderzijds kunnen ze nog heel basic panisch reageren op bijv. harde geluiden, de tuinslang e.d.
Ik heb nog niet kunnen doorgronden wanneer ze iets "eng" vinden. Zo hebben ze geen enkel probleem met de motorgrasmaaier langs de voliere (vinden ze wel een interessant ding
) en gaan ze volledig door het lint als ik langsloop met een kruiwagen.
Al met al is het belangrijk dat ze zich tijdens zo'n paniekbui (wat eigenlijk van nature een gezonde reactie is!) niet kunnen bezeren.
Ik wil ze dan ook binnenkort in een grotere, aan drie zijde afgeschermde voliere plaatsen van 7x4 meter (nu 5x3 meter) met 4x4 licht verend harmonicagaas, in de hoop dat ze daar ooit voor nageslacht zullen zorgen.
Kortom, als volierevogels zijn deze clowns een absolute aanrader als je tenminste geen behoefte hebt aan een "gezelschapsvoliere" of mooie beplanting
.