Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vruchten en bessen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vruchten en bessen
bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-06-26 - 05:45:57 send message to bert1974

hallo
ik wil graag een soort moes tuintje aan leggen met vruchten en bessen.
maar nu weet ik dat er bepaalde soorten bessen zijn waar de pitten giftig zijn voor de vogels.
ik kweek met papegaaien.
nu is mijn vraag.
wat mag ik de vogels wel geven en wat is absoluut niet geschikt voor papegaaien.

ik hoop dat er mensen zijn die mij hier over kunnen informeren.

alvast bedankt.
groeten bert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-06-26 - 07:00:29 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik geef uit eigen tuin: bramen, frambozen, rode bessen, zwarte bessen en aardbeien. Met name de eerste twee leveren zonder veel aandacht en problemen behoorlijk wat vruchten.
De rode en zwarte bessen willen wel last hebben van rupsen e.d.

Daarnaast hebben we ook kersen van de dubbele meikers en de morel. Zeker de laatste is aan te raden. Verder hebben we vaak wel enige appels, peren, abrikozen (waarvan je de pit moet verwijderen alvorens ze aan de vogels te geven) en soms enkele noten van onze jonge okkernoot.

Wij maken ons niet druk over de opbrengst, wilde vogels eten dus vrolijk mee aangezien we geen netten gebruiken. Laatst plukten we kersen uit de dubbele meikers terwijl op nog geen meter afstand een merel (met een wit vlekje boven op de kop) op een tak met hetzelfde bezig was. Verder gebruiken we geen enkel bestrijdingsmiddel.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-06-26 - 09:38:23 send message to ZGHKIL

Hey Bert,

Zoals Johan aanraad de frambozen en bramen te "verbouwen" om ze aan de vogels te voeren is heel goed, maar ik wil je wel waarschuwen voor de braamstruik. Als je er eenmaal een plant kom je er niet meer vanaf. sad :(

Onze buurvrouw namelijk had een doornloze braam, dat lijkt heel leuk (werd keurig netjes bijgehouden hoor), maar die bramen zijn geënt op een onderstam van een wel doornen dragende braam.
In het begin was er niets aan de hand, na een jaar of twee echter kwamen er in onze tuin allemaal scheuten van bramen naar boven. Via de wortels verspreiden zij zich en ze groeien erg hard. Wanneer een braamtak op de grond komt schiet deze wortel en vormt daarmee een nieuwe bron voor nieuwe uitlopers.
Wij zitten nu dus al jaren achtereen met een doornen dragende braam, die niet dood te krijgen is en niet eens bij onszelf vandaan komt. Ondertussen heeft de buurvrouw altijd gezegt dat het niet haar braam was, tot ze haar tuin ging verbouwen en de tuinman haar erop wees dat dit wel zo was wegens de onderstam.
Dus bezint er ge begint aan een braam, want voor je het weet is er houden meer aan. Ik zou dan ook eerder een van de andere vruchten kiezen, want die zijn veel, veel makkelijker in toom te houden.

Groetjes,
Wouter. wink ;)


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-06-26 - 09:43:38 send message to nick vdb

hallo bert,
ik geef af en toe rozebottels, wat je ook kan geven zijn lijsterbessen
nick.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-06-26 - 10:47:39 send message to johanblok

Juist daarom is de braam ook erg geschikt voor in de voliere (ook met papegaaien).


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-06-26 - 14:27:49 send message to ZGHKIL

Misschien wel erg geschikt, maar niet zo leuk voor de rest van je tuintje en.... dat van de buren wink ;).


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-06-26 - 18:44:15 send message to hj de graaf

plaats een braam of andere plant met worteluitlopers in een emmer zonder bodem graaf die dan ook in en de wortels komen nergens meer mvg frambozen woekeren ook! verder heb ik zelf een kiwi struik en geef de kleine kiwis ook aan me vogels


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-06-26 - 19:47:23 send message to johanblok

Dat woekeren vinden wij nu juist erg leuk! happy :)


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-06-27 - 22:19:57 send message to bert1974

is er ook wel iemand die ervaring heeft met kruis bessen
ik weet dat met name de zaden van de lijster bes zeer giftig zijn voor papegaaien en grote parkieten.
dus vandaar dat ik een beetje huiverig ben voor bessen in het algemeen.
ik hoor het graag.
bedankt voor de antwoorden tot zover.

groeten bert


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-06-27 - 22:38:51 send message to bert1974

ik heb nog een paar soorten
zoals de tamme kastanje, beukenooten, pruimen,pompoenen,vijgen.
zijn deze ook wel geschikt?

nu zijn de meeste appel soorten die hier in nederland worden geteeld nogal zuur.voor zover ik weet.
ik geef ze normaal altijd zoete appels maakt dit wat uit of geeft dat niets.

groeten bert



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-06-28 - 09:04:20 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kruisbessen heb ik nu niet meer staan, maar die heb ik verschillende jaren gehad (in verschillende soorten) en ook aan de vogels gegeven. Is volgens mij niets mis mee. Ook de eerder genoemde rode aalbessen en zwarte bessen kunnen prima gegeven worden, er is trouwens ook nog een witte variant.

Kastanje was wat mee, je kunt wel de wilde en niet de tamme geven (of omgekeerd dat weet ik niet precies meer...). Pruimen kun je prima geven (net als abrikozen), maar dan wel nadat je de pit eruit gehaald hebt (bevat blauwzuur) ook takken van prunus soorten zoals de pruim kun je beter niet aan de vogels geven.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede