Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vlierbessen voor papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vlierbessen voor papegaaien
johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2006-05-31 - 15:07:52 send message to johanm

Weet iemand of vlierbessen geschikt zijn als bijvoeding voor amazones? Lijsterbessen schijnen in grotere hoeveelheid schadelijk te zijn omdat papegaaien ook de pitten erin openbreken die bij inlandse vogels onverteerd weer worden uitgescheiden. Geldt dat ook voor vlierbessen?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-05-31 - 16:30:57 send message to johanblok

Vlierbessen bevatten blauwzuur (tenminste de pitten), op den lange duur kan zich dit opstapelen en fataal zijn. Hoe reeel het is dat dit gebeurd als je geregeld vlierbessen voert, weet ik niet, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-05-31 - 20:32:14 send message to nick vdb

hallo,
ik zou dit ook niet geven,ik zou eerder rozebottels geven
nick.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-05-31 - 23:26:42 send message to meyer

Ik kwam dit stukje tegen op internet.Als je ziet wat er allemaal in zo'n besje zit dan zou het toch jammer zijn als we deze vruchten niet aan onze vogels konden voeren.
Dat er blauwzuur in de pitten zit is natuurlijk jammer voor onze papegaaien welke deze bessen met pit en al op zal eten,maar je kunt ze koken om het gif eruit te krijgen. Dit gaat dan natuurlijk weer ten kosten van de vitamine welke er veel inzit. Wat je wel kunt doen is de bessen door een zeef halen zodat de pitten en vellen achter blijven en het kostbare sap wel te geruiken is om eventueel je eivoer vochtig mee te maken.
Vruchteneters kunnen deze vruchten wel zo eten omdat die de pitten niet pellen en de pit zal via de ontlasting het lichaam weer verlaten.
==================================================
De rijpe vlierbessen zijn rijk aan de vitaminen ( A, B, C), kalium, invertsuiker, sporenelementen, organische zuren, tannine/ looizuur en bio-actieve stoffen.

Onrijpe vlierbessen en groene plantendelen zijn giftig. Ook rijpe bessen kan je best eerst koken, dan wordt het gif afgebroken..
==================================================

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Meyerwink ;)


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2006-06-01 - 12:53:35 send message to johanm

Bedankt voor jullie reacties. Is het mogelijk om het sap van de geperste bessen in te vriezen, bijvoorbeeld in een vorm voor ijsblokjes, of gaan dan teveel vitamines verloren?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-01 - 13:29:14 send message to tonnl

Bij heel snel invriezen blijven veel viamines behouden, probleem van "gewone" vriezers en vriesvakjes is dat het vaak veel telangzaam gebeurt.
Dus heb je een goede vriezer met een invriesstand, dan kan het prima.
Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede