Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > luchtzak Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : luchtzak
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-05-29 - 19:58:54 send message to afican parrot

Hallo, heb vandaag een vogel laten sexen bij een dierenarst waar ik nog nooit geweest was. Hij maakte een klein sneedje en nam zijn endoscoop. Daarmee duuwde hij haast mijn vogel plat. Toen ik een plof hoorde zei hij "we zitten door de luchtzak". Ik heb al vogels laten sexen bij een andere dierenarts maar heb hem nog nooit zo zien duwen op een vogel om dat ding in z'n buik te krijgen. Nu is mijn vraag of er iemand ervaring hiermee heeft en of de vogel gezond bleef en heeft kunnen kweken want ik vrees voor beschadiging inwendig. Zijn hier uiterlijke tekenen voor dat de vogel zou gewond zijn?

MVG.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-05-29 - 20:01:13 send message to Dennis Fr.

ik zou maar is naar een vogelarts gaan want dat kan nooit goed wezen.ik ben zelf ook wel is bij endo sexen geweest met me vogels maar dat heb ik ook nog nooit meegemaakt.

zou volgende keer toch naar een vertrouwd adres gaan.

Groeten Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-05-29 - 20:31:38 send message to dooren

Gewoon een paar veren trekken en opsturen voor DNA geslachtsbepaling lijkt me stukken gemakkelijker.
(en minder risico)
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-05-29 - 20:34:11 send message to johanblok

Als je nog endoscopisch zou willen sexen, moet je eigenlijk een video opname maken. Ik heb iets soortgelijks gehad, ik liet toen meerdere vogels te gelijk doen. De vogel waarbij hij zitten prutsen (dat viel mij tijdens het gebeuren al op) was na twee dagen dood wegens inwendige bloeding. Reactie van de arts: nee hoor, kan echt niet door mij gebeurd zijn...

Mijn advies: voortaan gewoon DNA en dierenartsen voor zover het om vogels gaat zoveel mogelijk links laten liggen.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2006-05-29 - 21:01:34 send message to hoogervorst

Het klopt wel dat ze bij endoscopisch sexen een luchtzak ingaan, vanuit deze luchtzak kan men alles steriel bekijken. Let wel de luchtzak moet wel helder zijn, vanuit dit punt kunnen veel inwendige organen bekeken worden op hun gezondheid.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-05-29 - 21:15:05 send message to afican parrot

Heb juist contact opgenomen met een bevriend kweker die daar ook vogels heeft laten sexen en ook soms naar die andere dierenarst gaat. Het verschil ligt hem bij de ene die snijd door de luchtzak en deze prikt erdoor. Hij heeft geen kwalijke ervaringen met deze dierenarst.

Voor de mensen die dna voornemen: ik ben ook voorstander maar het betreft een tamme vogel. Daarom heb ik endoscopie voorgenomen omdat ik dan ook mijn twijfels kan wegvegen of de vogel nog vruchtbaar en gezond in. I.v.m. versteende geslachtsdelen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-05-29 - 21:44:22 send message to broto

Ik heb al vele vogels laten sexen en nooit problemen ondervonden, vind ook voordeel hebben aan endoscopisch sexen boven dna.
De vogel wordt altijd ook verder van binnen bekeken, ben er ook altijd bij tijdens het sexen, mag zelf ook kijken als ik zelf overtuigd was dat het een man of pop was en bleek precies anders te zijn, dit is voor mij reden toch endoscopisch te laten sexen.

Henk


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-05-29 - 22:08:13 send message to BALD

bij het prikken in de luchtzak is de bloeding van de wonde veel minder dan het snijden,daardoor zal de genezing veel vlotter gaan,Het is wel zo dat het prikken voor een niet dierenarts zorgwekkend is(t'is hard duwen)
Maar toch liever endoscopisch ,want een koppel met DNA waarbij een van beide niet in orde is gaat ge nog lang wachten voor nakommelingen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede