Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > doodbijten jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : doodbijten jongen
August
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-04-19 - 17:32:05 send message to August

Hallo,
Ik heb verschillende kweekkoppels grijze roodstaarten zitten. Ik heb 2 koppels die soms hun jongen doodbijten. Dat is natuurlijk zonde en vooral erg voor de babietjes.
Ze worden gewoon de bek en de poten afgebeten en sterven.
De ene keer was het bij 3 jongen die rond de 3 a 4 weken oud waren.
De andere keer was het gewoon 1 jong dat ongeveer 14 dagen oud was.
Weet iemand de reden waarom ze het doen?
Zou het de man, de pop of beiden zijn ?
Kan iemand me helpen?


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2006-04-19 - 18:20:45 send message to Riny

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de enige oplossing de eieren laten uitbroeden tot 3 dagen voor het uitkomen en in de broedmachine verder uitbroeden en de jonge met de hand grootbrengen is wel een hels werk maar het loont de moeite
veel succes Riny


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-04-19 - 18:27:24 send message to Dennis Fr.

als het pas bij 14 dagen gebeurd zou ik ze dan pas uithalen.niet iedereen heeft een broedmachine.en het scheeld dan 2 weken voeren dan zijn ze iets steviger.zelf durf ik het niet aan zo jong voeren.

ik heb een koppel zonparkieten gehad die deedf het precies bij 3 weken.de jongen doodbijten dus net voor 3 weken haalde ik de jongen dan weg.heb later nog paar keer geprobeerd.maar helaas bleven ze de jongen doodbijten.toen heb ik ze verkocht want voor mij was het plezier ervan af.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-20 - 09:06:24 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zelf ben ik ook geen voorstander om dan direct te zeggen, "alle eieren wegnemen en kunstmatig uitbroeden."

Dit soort problemen komt er van als te veel gegrepen wordt naar kunstmatige alternatieven.

Denk liever eerst aan de omstandigheden waaronder of de oorzaak waardoor dit gebeurt;

- Zijn de vogels geringt? (Kunnen de ouders de ring ervan af hebben willen halen?)
- Zijn de vogels te vaak gestoort door nestcontrole?
(even twee reden die ik mij zo kan bedenken)

Ook al eens van de oplossing gehoord om grootmazig draad tussen kuiken en ouder te zetten, zodat wel gevoerd kan worden maar de ouder er verder niet bij kan komen. (zorg dat de blok dan warm genoeg is)

Een bekende kweker neemt al zijn jongen weg na 4 weken en brengt ze naar de winkel om met de hand groot te brengen. Dez ejongen zullen moeilijker ingezet kunnen worden voor de kweek. Doe je dit toch kun je omschreven resultaten verwachten.

Voordat je grijpt naar kunstmatige hulp, zou ik dit eerst proberen omdat je anders stimuleert dat deze jongen ook weer niet goed voor hun jongen zullen gaan zorgen omdat de mens zich ermee bemoeidt heeft en de vogel zelf de kluts kwijt is over hoe hij het zelf moet doen.

Ik weet dat de meningen hierover echter verdeeld zijn. Maar dat mag.

wink ;) Peter

ps. verkopen zou ikzelf dan ook weer niet doen, evt. wel het koppel uit elkaar halen en zo proberen.


August
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-04-20 - 16:40:28 send message to August

Ik had eerst het idee dat de ouders de jongen doodbijten uit zelfbehoud.
Als ze zelf te zwak zijn om de jongen verder te voeren ze pas overgaan tot doodbijten.
Ik heb andere koppels zitten die dit niet doen.
Zou de man niet te agressief zijn van jaloezie en dit doen.
Ik weet het niet.

Van iemand die er al 15 jaar mee kweekt hoorde ik het volgende. Hij zegt dat de roodstaarten de beste ouders zijn. Ze doen dit enkel als ze zelf tekort aan iets hebben. Veelal is dit Calcium.

Ik kweek er nu al 3 jaar mee en had het nog nooit meegemaakt.
Ze krijgen nogthans calcium en vitaminnen genoeg binnen.

Ik heb 6 maand geleden 12 koppels bijgekocht van iemand die ermee stopte. Hij ging met pensioen en had een villa in Spanje gekocht dus moesten de vogels allemaal weg.

Het zijn koppels van deze persoon die het doen.
Is het nu door langdurig gebrek aan de juiste voeding door deze persoon of komt het door de verhuis.

Bij hem zaten ze in, donkere vuile rennen.
Bij mij zitten ze in klare propere kooien en worden ze goed verzorgd.

Ik weet het niet meer.

Doordat ik ze niet stoor heb ik er ook weinig zicht op.
Ik ga ze de volgende keer extra in het oog houden denk ik.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-20 - 16:57:45 send message to ParkietenPeter

Je zou zeggen dat ze je toch moeten belonen voor de schitterende vooruitgang. wink ;)

Bij calcium tekort zie je toch meer dat ze de eieren eten. Vreemd allemaal.
Kan je niet verder helpen dan succeS te wensen.

happy :) Peter


August
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-04-21 - 11:20:19 send message to August

Alvast bedankt voor Uw reacties.
Ik wacht nog even af en bekijk het.
Ik denk dat ik alleszins de jongen vroeger ga wegnemen.
Ze zijn het mss altijd zo gewoon geweest.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-22 - 00:51:14 send message to natasja

quote
Ze worden gewoon de bek en de poten afgebeten en sterven.
De ene keer was het bij 3 jongen die rond de 3 a 4 weken oud waren.
De andere keer was het gewoon 1 jong dat ongeveer 14 dagen oud was.



zijn 3 jongen van 3 a 4 weken oud even groot als een 1ling van 2 weken oud ?
wellicht dat hier dan iets van een conclussie valt te halen ?

en het feit dat de snavel en poten worden afgebeten , veranderd er rond die leeftijd iets van kleur of dergelijke ?


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-04-22 - 07:32:23 send message to jani

Hallo
IK heb ook zo een koppel maar deze bijten de pootjes enkel af wanneer ik in het broedblok kijk en ze verstoord zijn,zelfs al is het maar gewoon eens piepen.Ik denk dat ze dan in een soort stressituatie komen met dit als gevolg,en als ik lees dat uw vogels bij een vorige liefhebber donker zaten zou het ook wel eens kunnen dat ook zij in zo een situatie gebracht worden.
Het enige wat ik doe ik gewoon niet kijken en na 4 weken gewoon het blok open en de jongen er uit om te ringen en naar een opkweker omdat ik er zelf geen tijd voor heb,liever dat dan de beestjes te laten doodbijten.
Dat zo iets door de voeding komt kan mij niet overtuigen temeer ik verschillende koppels heb en er maar een is die dit doet.
Jan


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-04-22 - 09:03:04 send message to Dennis Fr.

met 4 weken nog kunnen ringen?dat vind ik knap.veel te grote ringen?of hoe.

groeten Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-04-22 - 10:04:25 send message to dooren

Je zou ze tijdelijk tijdens het kweekseizoen "gewoon" weer eens donkerder moeten zetten.

Wellicht dat het afbijten van poten dan afgelopen is, het donker brengt toch een soort rust over de ouders. (donker omgeving van de nestkast is veilig)

Nog beter geef ze de keuze, nestkast in een lichte omgeving en nestkast in het donker.

De volière moet dan wel groot genoeg zijn.

Ook wat extra calcium toevoegen kan geen kwaad.

Verder informeren wat de vorige kweker voor handelingen uitvoerde en welk voer kan ook uitkomst bieden.
Gert


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-04-22 - 10:18:38 send message to meyer

Hallo ,

Een kennis heeft een jaar of 6 geleden de koppels grijze overgenomen
van iemand welke om één of andere reden stopte met vogels houden.
De jongen van deze koppels werden op het éérste adres allemaal met
4 weken bij de ouders weggehaald en dit jaren achter elkaar.
Deze vogels werden overgenomen met de bedoeling dat de koppels
zelf de jongen zouden grootbrengen.
Maar dit viel vies tegen toen bleek dat bijna alle koppels hun jongen
in de steek lieten na 4 weken, dit omdat ze dat al jaren gewend waren.
De jongen werden hier niet doodgebeten maar werden van de ene dag
op de andere dag niet meer gevoerd.
Al deze kweekvogels waren wildvang vogels, dus puur natuur.

Groeten Meyerwink ;)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-04-22 - 10:29:47 send message to Dennis Fr.

Dit is ook de reden waarom men is een jong bij de ouders moeten laten liggen maar ja het grote geld is verleidelijker.ik beschuldig niemand hoor zelf doe ik ook aan handopfok.maar geef eerlijk toe je krijgt net een paar cent meer.ik heb hier ook gebruik van gemaakt op die manier kon ik me hobby uitbrijden .maar ik laat ook tevens jongen bij de ouders liggen.

Groeten Dennis


August
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-04-22 - 10:34:37 send message to August

Ik heb ondertussen de vorige eigenaar gebeld.
Die had er geen enkel probleem mee gehad.
Hij zei wel dat ze steeds min. 4 weken bij de ouders bleven.
Ze kregen maar half zoveel zaad te eten dan bij mij en ook nooit fruit. Hij gaf wel volop eten als ze met jongen lagen en ook veel eivoer.
Hij voederde slechts om de 2 dagen ik iedere dag.
Als je een drinkpot ziet die er 48 u heeft gestaan met hetzelfde water in dan weet je genoeg vind ik. Ik geef 2 maal per week fruit en er staat steeds eivoer.
Hij zegt dat het waarschijnlijk van de stres van het verhuizen is.
Ik moet wat geduld hebben zegt hij en als ze het blijven doen ze vroeger wegnemen.
Ik heb speciaal 1 maat grotere ringen liggen zodat ik ze later kan ringen. Het verschil in grootte van de jongen kan ook enorm zijn.
Ik denk van ze nu allemaal te ringen op 3 weken i.p.v. op 17 dagen en ze steeds weg te nemen.
De jongen werden echter doodgebeten voor ze geringd waren en ik kijk pas 1 maal na 1 week ongeveer om te zien of alles wel in orde is.

Bij mijn ara's heb ik er nooit problemen mee en deze zijn veel agressiever als ze kweken.
Dat is niet te vergelijken.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-22 - 12:53:07 send message to natasja

even een aanvullende vraag ,

je hebt deze vogels dus pas 6 maanden in je bezit en het gaat om 2 kweekkoppels die het doen , hoe vaak is het voorgekomen per kweekkoppel ?

want als het bij de vogels maar 1 maal is voorgekomen is het probleem wellicht minder groot als dat we denken en kan het een volgende keer beter gaan.

Misschien kan je wat extra informatie geven over wanneer dit is gebeurd , hoe lang je ze op dat moment in je bezit had etc.

( ik ging er namelijk vanuit dat het om 1 koppel ging die dit contineu deed , nu ik even beter gelezen heb vraag ik me dit dus af )


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-04-22 - 22:13:13 send message to dun grijzeroodstaart

hallo ik heb dit vorig jaar ook meegemaakt , bij mijn koppel was de 2e keer dat ze eieren had , en er waren er 2 van de 3 bevrucht , het eerste jong is niet goed uit het ei gekomen en het 2e jong groeide goed , totdat ik het jong had geringd, 3e week , en een week later lag het jong dood in het blok en het pootje was afgebeten , of ze dit eerst hebben gedaan of daarna ik dat weet ik niet .
ik was zelf toen die tijd een week van huis na het ringen , maar goed de pop zat nog wel in het blok en beschermde het jong nog wel.
ik weet niet waar aan het ligt te vaak nestcontrole , te agresiefe man , of teveel gestoord tijdens het ringen !!
of verkeerde ring ik had toen wel een gekleurde ring ...
maar goed het koppel zit nu sinds van de week weer op eieren en ik wacht wel af ik ring ze nu niet en laat ze met rust en natuurbroed !
ik laat nu de natuur de gang gaan , en kijken of ze het nu wel goed doen dan heb ik mischien een verklaring waarom het de vorige keer is fout gegaan ik denk zelf dat ik ze teveel gestoord heb tijdens het ringen ...

we zien wel .....

mvg

Tim wink ;)

veel succes nog want het is altijd wel balen om zulke dingen mee te maken waarmee je dan zo blij mee bent ..



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 260 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede