Ik heb voor het eerst jongen (3tal) van mijn koppeltje roodmussen . Ik heb ringen van 2,9mm, ik denk wel dat dit de juiste maat is, en mijn vraag is wanneer ik ze best ring? Is dat al rond de 3e/4e dag of nog later?
De vierde dag gewoon proberen. Dits meestal de gangbare dag. Het een en ander is echter ook afhankelijk van de snelheid van de groei. Deze wisselt nog wel eens. Bijvoorbeeld door de mate en soort van voer dat de ouders geven.
Als je een beetje bedreven bent in het ringen zie je het snel genoeg.
Begin met de grootste jong uit het nest, dan weet je snel of je te laat bent of te vroeg.
aan cocobarhoi ik kweek al zelf een vier tal jaar met deze vogels en ring ze gewoonlijk tussen de vijfde en zevende dag(dit is wel het uiterste zeven)mischien heb je hier iets aan met mvg eddy
Ik had ze de 5e dag geringd, maar moest toen 3 dagen weg. Toen ik terug kwam lagen de ringen in het nest en ging het niet meer voor een 2e poging...
De jongen zijn evenwel groot geworden en ze zitten nu allemaal bij een andere liefhebber. Ik mis wel de zang van de man, maar de planten in de volière werden haast weggevreten door deze soort!!