Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ontwormen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-25 - 21:12:45 send message to zebraonline

Ik heb nog nooit mijn vogels ontwormt...is volgens mij niet nodig met zebravinken.


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2006-03-25 - 21:45:09 send message to Wes

Daarom verander je ook regelmatig van ontwormingsmiddel. En als je ontworming in het water doet dan be je niet zeker dat ze het allemaal hebben gehad!! Sommige vogels durven wel eens een dag lang niet drinken!!!
En waarom zou de vergelijking vogel - hond niet mogen gemaakt worden!!! Het gaat hier ten slotte om de wormen!!!


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-25 - 22:16:42 send message to Wickingh

Hai Wes,

als jij kan bewijzen dat een hond dezelfde fysiologie heeft als een vogel geef ik je volkomen gelijk, tot die tijd denk ik dat er wel enkele kleine verschillen zijn.
Alhoewel ik gelijk zal toegeven dat er kromsnavels zijn die kunnen blaffen happy :) ,

mvg Frank


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-03-25 - 22:32:18 send message to meyer

Ik denk ook dat het bij een hond noodzakelijk is omdat hij/zij bij het uitlaten aan de uitwerpselen van andere honden ruikt en dit elke dag weer opnieuw. Hier is het risico veel groter dat ze wormen krijgen.

Ik ben er zelf voor om de ontlasting van mijn vogels onder de microscoop te leggen en eerst te kijken of er eitjes of wormen zijn. Zie ik er geen dan worden ze ook niet ontwormt.
Ik controleer dit een paar keer per jaar.

Groeten Meyerwink ;)


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-03-26 - 00:15:10 send message to Chow

Inderdaad. Honden komen op straat waar ze makkelijk tot zeker wormen oplopen. Net als katten die buiten komen. Bij vogels in avicultuur is de kans gewoon wat minder groot. Neemt niet weg dat je wel moet opletten en indien nodig ontwormen.


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2006-03-26 - 01:52:23 send message to Wes

Op dat punt heb je natuurlijk gelijk!!!
Wat voor microscoop heb je dan dat je dat zo zelf kan onderzoeken!!


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2006-03-26 - 09:55:04 send message to leekgloster

Bij vogels in de avicultuur minder groot??????
Als men nu van buiten af op het hok moet komen?
Men loop dus over straat heeft wormen e.d. aan de zolen van de schoenen en loopt het hok binnen.
Dus men heeft het meegenomen van buitenaf en zo kunnen de vogels ook bemset worden.
De kans bij onze vogels is natuurlijk minder groot dan bij honden en katten maar toch is de kans van besmetting aanwezig.
Als ik bij een collegakweker op het hok ben geweest ga ik niet indezelfde kleren mijn hok binnen maar ga mij eerst omkleden en trek ander schoeisel aan

Marcel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-03-26 - 11:26:32 send message to meyer

leekgloster,
Er staat toch dat het risico kleiner is tot besmetting, er staat nergens dat het niet mogelijk is.

quote
Wes,
Wat voor microscoop heb je dan dat je dat zo zelf kan onderzoeken!!

Dit kun je zelfs al doen met een kindermicroscoop van een paar euro.

Groeten Meyerwink ;)


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-03-26 - 11:31:13 send message to Chow

Tsja, ik heb aparte muilen voor de voliere en kweekruimte. Zelfs aparte jas. En vreemden komen er niet in met hun schoenen. Risico is er altijd maar kun je wel klein houden.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-26 - 11:44:30 send message to Riboet

Hallo Meyer, kan je iets meer zeggen over hoe je dat onderzoek onder de microscoop doet? Ik heb een 'professionele' microscoop, maar vraag me af of ik een ei-tje wel kan herkennen...


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-03-26 - 12:11:21 send message to Chow

Laat staan of het bevrucht is laugh :D


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-03-26 - 12:58:03 send message to meyer

quote
Riboet,
Hallo Meyer, kan je iets meer zeggen over hoe je dat onderzoek onder de microscoop doet? Ik heb een 'professionele' microscoop, maar vraag me af of ik een ei-tje wel kan herkennen...


Dit is niet zomaar even uit te leggen maar ik doe een poging.
Wat je nodig hebt is water wat verzadigt is met zout, een reageerbuisje en je microscoop met draagglasje en dekglasje natuurlijk.
Probeer verse mest op te vangen voor onderzoek.
Doe dit in het reageerbuisje en vul dit buisje voor de helft met zoutwater, goed schudden en dan afvullen met zoutwater tot aan de rand tot dat er geen druppel meer bij kan.Leg het draagglasje nu op het buisje,als het goed is maakt het water contact met het draagglasje. Nu +/- 20 minuten laten staan zodat de eitjes/wormen gaan drijven en tegen het draagglas aan plakken. Haal het draagglasje er voorzichtig af en draai het om en voorzie het van het dekglasje. Nu kun je gaan zoeken onder je microscoop.
Op onderstaande site staat een foto van een eitje. De eitjes van andere wormen hebben bijna allemaal de zelfde vorm op een paar kleine dingetjes na maar dat is zo niet uit te leggen.
http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Wormen/wormen.html
quote



Groeten Meyerwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-03-26 - 21:56:54 send message to meyer



Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-26 - 22:34:47 send message to Riboet

Bedankt voor de uitleg. Ga maar eens wat stoeien met de microscoop. Heb alle genoemde benodigdheden zo te zien in huis wink ;).


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-27 - 08:59:18 send message to ParkietenPeter

Leuk hoe de discusie over wormen steeds weer terug komt. wink ;)

Zelf ontworm ik niet. Dit doe ik al zeker 5-6 jaar niet. Ze krijgen wel vaker appelazijn in het water zodat de darmen op een natuurlijke manier schoon worden van bacterien e.d. Als er nietuwe vogels komen, eerst quarantaine.

Sterker nog, ik koop geen vogel als ik weet dat deze regelmatig medicijnen heeft gehad. Juist omdat de vogel dan veel gevoeliger is en vatbaarder.

In die 6 jaar nooit een vogel verloren vanwege wormen. Ik medicineer niet onnodig.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede