Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijsjes ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grijsjes ringen
Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-15 - 09:45:52 send message to Riboet

Even een paar ervaringsvraagjes voor mensen die met grijze roodstaarten kweken omtrent het ringen van de vogels.

- Waar ringen jullie mee (stalen ring of niet) en waarom?
- 11 of 12 mm?
- Wanneer ringen jullie?
- Ervaren jullie problemen met het ringen of niet?

Reden dat ik deze vragen stel, is omdat ik op de antwoorden van deze vragen nogal wat verschillende antwoorden kreeg en dus bij het ringen van mijn grijsjes maar op mijn gevoel ben afgegaan en ik was dus nieuwsgierig hoe andere kwekers tegen het ringen aankijken.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-15 - 10:00:16 send message to Riboet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Uiteraard ook de antwoorden van mijzelf op deze vragen.

Ik ring met stalen ringen van 11 mm. Als tijdstip heb ik aangehouden het moment waarop de ogen van de jongen open (lijken te) gaan. Twee van mijn jongen werden geboren op 23 februari en 1 op 25 februari.

Ik heb het eerste jong op 12 maart geringd (dag 17). Toen dat allemaal goed ging en de ouders niet naar de ring omkeken, de volgende dag beide overige jongen geringd.Diezelfde dag nog viel bij een van die jongen de ring eraf.
Ik heb gisteren opnieuw een ring aangebracht (dag 20)en nu is de ring blijven zitten (het ging ook niet zo heel makkelijk meer dat ringen).

Ik lees echter dat sommigen al ringen in week 1. Volgens mij gaan de ringen er dan wel erg makkelijk af. Ik heb ook gelezen week 4, als de stoppels op de vleugels doorkomen. Ik denk niet dat ik dan nog de ring om het pootje van het eerste jong zou hebben gekregen. En ik lees ook vanaf dag 12. Ik vermoed dat ik dan ook het ringen had moeten herhalen (ben ik snel door mijn ringen heen, want de verloren ring ligt nu ook ergens in de bodembedekking van het broedblok,hoewel ik niet uitsluit dat ik het ringen toen te snel heb willen doen en misschien toch het laatste teentje niet door de ring had gehaald).

Ik had de ringen gezwart met een stift, maar dat was er met 24 uur al af.

Ik heb de jongen allemaal geringd om de rechterpoot. Hebben jullie voorkeuren en zo ja welke en waarom?

Mijn broedkoppel (wildvang) heeft gelukkig geen problemen gemaakt met het ringen van de jongen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-15 - 11:31:36 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nou geef je zelf eigenlijk al aan dat wat je doet goed is. wink ;)
Stalen ringen sowieso. 11mm is groot genoeg, wordt ook overal aanbevolen.

Als de ring eraf valt een dag of twee later opnieuw. Doorgaans als de jongen door een kiertje gluren.

Maar dat doe je al en als de ouders er geen probleem mee hebben, is het al helemaal goed.

Ringen na 1 week met 11 mm. is zinloos en na 4 weken zinloos geweld. (zou dan hoogstens een knijpring moeten zijn.)

wink ;) Peter


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-03-15 - 13:35:49 send message to Martien Strijdveen

Hallo

Ja op welke dag je een vogel moet ringen is altijd moeilijk.wink ;)
Voert de pop genoeg?
De ene pop geeft ze net te eten en de ander kan het niet zo snel op.
Ligt ook aan wat ze zelf krijgen om aan de jongen te voeren enz
Dus het is niet zo gemakkelijk als de meeste mensen denken.
Wat ik met de ringen zelf doe als ik problemen verwacht is een paar oude ringen in het blok leggen voor dat je ze moet ringen dan kan de pop er al vast aan wennen (zwart of een andere kleur maken helpt ook wel)maar wel met staal ringen!!


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-20 - 18:03:38 send message to Riboet

Waar zwart je dan mee?
Ik had een van de ringen met een viltstift donker gemaakt, maar binnen een paar uur was dat er al af door de bodembedekking in het blok.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede