Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieke lori Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zieke lori
sus
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-02-28 - 13:32:11 send message to sus

Zieke lori
Ik heb een zieke lori van de blauwe bergen pop van ongeveer 6 maanden oud.Deze heb ik een viertal weken geleden in belgie gekocht, zo op het eerste gezicht een gezonde en mooie vogel.
Het viel me wel op dat ze niet zo graag fruit at als mijn overige loris.Sinds een dag of tien geleden zat ze dik met haar snavel in de veren, ook gaf ze veel over en haar eetlust was goed. Ik dacht zelf dat ze last had van flaggelaten wat door de dierenarts ook bevestigd werd aan mijn verhaal,hier is ze voor behandeld.Na deze kuur was er weinig of geen vooruitgang dus weer de dierenarts erbij.Deze wist eigenlijk ook geen raad en heeft een kuur antibiotica voorgeschreven, deze is nu ook teneinde.Nog steeds zit ze in een hoekje als ik er niet bij ben geeft nog over [in mindere mate] ook haar ontlasting is groenachtig en wordt ze zeer mager.Wel is haar eetlust nog steeds goed.Weet iemand hier raad mee of heeft dit ook weleens meegemaakt? Elke reactie is welkom.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-02-28 - 15:25:34 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Groene ontlasting duidt toch op diarree?
Wat geef je verder voor voeding dan?
Je zou de loripap wat dikker kunnen maken, daar zit in ieder geval wel veel in qua vitamines e.d.
Even zoeken hier wat je tegen diarree kan doen. En wat warmte op de vogel, warmte is goed voor elk mens en dier. En dan gewoon aan 1 kant van de kooi, zodat hij zelf kan kiezen of hij daar behoefte aan heeft.

En dat hij/zij geen fruit eet, dat komt nog wel.
Denk dat ie het gewoon niet gewend is en eng vindt. Niet weet wat ie ermee moet.

Je kunt het altijd fijn scheiden, of pureren.
(ik geef zelf in de zomermaanden aan de swiften Olvarit, dat verkleurd niet ook al is het warm weer, appel wordt snel bruin).
Vaak wint de nieuwsgierigheid het op den duur wel.

En als je het niet vertrouwt (omdat je zegt dat ie mager is, dus dan gaat het vaak snel en dan is de weerstand helemaal niks meer straks).
Vraag dan om een andere antibiotica, het kan zijn dat hij hier wel of in ieder geval beter op reageert!

Heb het verhaal nog eens gelezen, en je zou echt denken dat zijn maag/darmen behoorlijk de weg kwijt zijn.

Ben benieuwd of Dooren reageert.
Had destijds een kanarie bolzitten.
En hij raadde mij Baytril aan, dit is goed voor meerdere dingen. Voornamelijk wormen/parasieten.
En mijn kanarie zag ik zichtbaar elke dag beter worden. Ik heb destijds gewoon de DA gebeld en kon het ophalen. Alleen je moet even weten wat de verhouding is. Kanarie was destijds 1:10
Eerste keer via een pipet in het bekje en daarna 14 dgn dagelijks door vers drinkwater.

Gr.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-02-28 - 18:50:11 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een lori die over geeft heeft vaak een krop infectie, bacterieel of schimmel.
Geef hem een kuur met nystatine, dat is tegen schimmels je kunt het eigenlijk niet over doseren,
eerste keer puur met het pipet, geef honing water om hem van extra energie te voorzien en is licht verteerbaar wat extra vitamine A voor het herstel van de kropwand.

Vergeten WARM zetten 24 graden of meer


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-02-28 - 19:20:10 send message to Picolet

Ik heb een gedeelte uit een artikel wat ik geschreven heb over hangparkieten gekopieerd.

Wellicht heb je hier wat aan.
. Candidiase is een gistinfectie van de darm en wordt regelmatig gezien bij vruchtenetende vogels. Maar ook bij andere vogels komt candidiasis voor. Omstandigheden die de kans op een infectie vergroten zijn; stress, een hoog vochtgehalte in de vogelruimte, een slechte hygiëne, verzuurd voer, een dieet met te weinig vitamine A, en voer met te veel suikers.
Een candida-infectie die ook vaak spruw wordt genoemd tast de slijmvliezen van de bek aan. Deze infectie is te herkennen aan witte aanslag op de slijmvliezen in de bek en moet men zo snel mogelijk behandelen. De spruw kan men bestrijden door de witte aanslag regelmatig te verwijderen en de rode plekken die op het slijmvlies ontstaan in te smeren met jodium en de vogels met een van onderstaande medicijnen te kuren. Volwassen vogels met candidiasis waarbij de maag of darmen zijn aangetast zijn moeilijker te herkennen. Zij hebben vaak een matige of slechte conditie en hun eetlust kan sterk wisselen. Aan de ontlasting zelf zijn weinig afwijkingen te zien. Candidiasis is in het algemeen goed vast te stellen door het bekijken van een gekleurd uitstrijkje van de krop of van de cloaca. Wat men regelmatig kan opsturen ter controle naar de vogelarts is ontlasting van de hangparkieten. De ontlasting kan men via een gekleurd uitstrijkje controleren op gisten en kan men op tijd ingrijpen. Er zijn drie medicijnen in de handel die gebruikt kunnen worden om gisten te bestrijden: Nystatine Labaz, Fungizone en Trisporal. Het eerst genoemde medicijn Nystatine is het minst schadelijk voor de vogels. Het werkt alleen in de darm en wordt niet opgenomen door het lichaam. Daarom geeft dit middel zo weinig bijwerkingen en is makkelijk in de loripap bij te voegen. Het nadeel van Nystatine is dat het snel inactief wordt; een geopend flesje is in de koelkast maximaal 10 dagen houdbaar. Persoonlijk heb ik altijd 2 flesjes Nystatine op voorraad en bestel meteen een nieuw flesje wanneer ik er een ga gebruiken. Fungizone en Trisporal werken volgens de vogelarts krachtiger maar hebben vervelende bijwerkingen. Fungizone heeft als voordeel dat het langer houdbaar is. Dit geneesmiddel irriteert echter vaak de darmwand en kan er misselijkheid en braken optreden. Trisporal is een zeer krachtig middel dat gisten zeer snel aanpakt. Dit medicijn wordt mede omdat het zeer kostbaar is rechtstreeks in de bek gegeven. Helaas kunnen bij Trisporal ook de bijverschijnselen ernstig zijn. Wanneer een vogel Trisporal toegediend krijgt kan hij weigeren een aantal dagen te eten en moet er gedwongen gevoerd worden. Probleem bij deze behandeling is dat vogels regelmatig gehanteerd moeten worden en bij stressgevoelige dieren kan dit problemen geven. Trisporal wordt wel via de darm opgenomen in het lichaam en is daardoor ook geschikt voor het behandelen van gist - en schimmelinfecties in het lichaam zoals bijvoorbeeld long – schimmel beter bekent als Aspergillose. Naast de medicijnen die de gist zelf aanpakken, zijn er nog enkele medicijnen die de vogel kunnen helpen om bepaalde ziekteverschijnselen te bestrijden. Primperan en Prepulsid kunnen braakneigingen onderdrukken. Isogel en valium kunnen de eetlust bevorderen bij dieren die niet willen eten.
Tevens is het verstandig om regelmatig een mestmonster naar de dierenarts op te sturen en uitgebreid te laten onderzoeken. Voor het mestonderzoek moet de eigenaar de ontlasting opvangen op een stukje plastic of aluminiumfolie. Men mag echter geen ontlasting oprapen van de bodem van de kooi. Candida komen namelijk veel voor op organische materialen zoals producten van hout en plantaardig materiaal. Ook op de bodem van een vogelkooi is candida vaak te vinden. Bij ontlasting die niet op plastic of folie is opgevangen is het vaak onmogelijk om te zeggen of de candida die gezien wordt in het uitstrijkje afkomstig is van de vogel of van zijn omgeving. Als men een mestonderzoek laat doen, moet men altijd vragen of de vogelarts een gekleurd uitstrijkje maakt. In een ongekleurd (zogenaamd natief) preparaat zijn namelijk alleen eventuele wormeieren of coccidiën te onderkennen. Gisten zijn veel kleiner en pas te zien als een gekleurd preparaat bij een 1000 x vergroting wordt bekeken. Voor informatie over candidiasis heb ik gebruik gemaakt van een publicatie die geschreven is door dierenarts H. van der Horst in de Vogelexpresse no. 2 jaargang 2004.
De hangparkieten, lories en vijgpapegaaien zijn ook gevoelig voor Flagellaten infecties in de krop. Deze ziekte wordt veroorzaakt door protozoën namelijk de Flagellaat Trichomonas en is bij een te late behandeling dodelijk. De protozoën (eencellige diertjes) verplaatsen zich door zweepdraden (flagellen) aan hun lichaam. De ziekteverschijnselen zijn overgeven of de neiging tot overgeven. De vogel kan zijn voedsel niet meer verteren en moet meteen behandeld worden met ronidazol in de pap. Bij een besmetting moeten alle vogels gekuurd worden. De beste behandelwijze is 5 dagen ronidazol in de pap 2 dagen stoppen en daarna opnieuw 5 dagen kuren. Nieuwe aankopen kan men het beste enige tijd in quarantaine zetten en meteen kuren met ronidazol. Omdat dit geneesmiddel een bittere smaak heeft kan men de pap aanzoeten met honing. Wanneer men ronidazol aankoopt moet men opletten welk percentage werkzame stof op de verpakking staat vermeld. Per liter pap moet men als volgt toevoegen:
2,5 %, 4 gram per liter.
5,0 %, 2 gram per liter.
10,0 %, 1 gram per liter.
Het is verstandig om lories, vijgpapegaaien en hangparkieten 2 keer per jaar preventief te kuren tegen Flagellaten. De behandelingsduur is 7 dagen en kan veel problemen en onnodige sterfte voorkomen.

Voor bacteriële infecties vooral de salmonella stammen zijn deze vogels zeer gevoelig. In korte tijd kun je zonder duidelijke ziekte symptomen zeer veel vogels verliezen. Goede hygiëne is een eerste vereiste bij deze vogels en moet men dagelijks de voerplateaus reinigen en wekelijks de kooien schoonmaken. Tevens is het belangrijk regelmatig de kooien te ontsmetten met een chloorproduct en daarna met halemid of beter Virkon S.


Ruud


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2006-02-28 - 20:20:42 send message to Pastis

Kliermaag dilitatie???


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-02-28 - 21:27:51 send message to blg

Pas op met het insmeren met jodium omdat de mogelijkheid bestaat dat de vogels het inslikken.
Ook het verwijderen van de korsten is niet aan te bevelen.
Heb zelf ruim 25 jaar lories gehouden en dus vaak met schimmel infecties te maken gehad vooral de eerste jaren.
gebruik Nystatine Labaz eerte keer rechtstreeks in geven en daarna door het voer.


gr benno



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede