Zoals met nagenoeg alle papegaaien 'vallen' ze niet in de rui zoals een hond dit doet. De vogels wisselen door het hele jaar door veren omdat zij geen winter of zomerkleed kennen.
Een egale (goede) rui is alleen zichtbaar aan de veren, veerhulzen en stof die je in het hok terug vind. Zie je dat een papegaai kale plekken vertoond, niet kan vliegen, veren uit trekt, slechte nieuwe veren aan maakt, bloedende (vaak slagpennen) veren heeft of lusteloos wordt dan is er iets niet goed met je vogel. Vaak is dit te wijten aan slechte voeding. Een multivitaminen geven is dan wel raadzaam, maar het probleem los je alleen op door je voeding eens goed onder de loep te nemen.
De rede waarom ik dat vroeg is dat ik het dacht dat ze misschien wel eens in de rui konden zitten
Ik heb de vogels nu een week maar vind dat de een beetje met de veren open gaan zitten zodra het rustig in het hok is ( ik kijk met camera's )
als dat niet aan de rui ligt zal het wellicht eraan kunnen liggen dat ze deze week wat stress hebben gehad vervoer naar huis vreemde kooi en misschien iets kouder