Hoi,
Ik heb sinds vandaag mijn drie ara severa's bij elkaar gezet. Dit omdat mijn onlangs aangekochte koppel severa's twee poppen blijken te zijn.
Wat mij onder ander is opgevallen is dat mijn severa man die ik al langer heb een andere kleur ogen heeft dan deze poppen. Omdat ik al probeer erachter te komen of er meer duidelijk zichtbare verschillen zijn tussen de twee verschillende soorten ara severa en de ara castaneifrons is het interessant om te weten of deze kleurverschil meer voorkomt. Zo ja, komt dit verschil voor tussen de mannen en de poppen? of komt dit verschil voor tussen de twee soorten? Misschien is het wel een random verschil en hebben de vogels onafhankelijk van geslacht of soort afwisselend dit verschil en is het gewoon toevallig dat bij mij dit verschil zichtbaar is geworden tussen de poppen en de man! Kijk maar eens naar de volgende foto's:
Ara severa man (Import 1999 dus minimaal 6 jaar oud)
Ara severa pop 1997
Ara severa pop, pop, man van voor naar achter gezien.
Ik ben nu dus erg benieuwd naar de kleur van de ogen van andere ara severa's waarvan het geslacht bekend is. Daarnaast naar ara severa's waarvan het geslacht nog niet bekend is maar welke nog wel gesekst gaan worden.
Is de kleur van de man altijd meer oranje? of is dit een uitzondering. Of is het misschien een kleurverschil die terug is te koppelen aan de twee soorten?
Erwin