Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verschil van kleur in ogen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verschil van kleur in ogen?
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-19 - 22:50:01

Hoi,

Ik heb sinds vandaag mijn drie ara severa's bij elkaar gezet. Dit omdat mijn onlangs aangekochte koppel severa's twee poppen blijken te zijn.
Wat mij onder ander is opgevallen is dat mijn severa man die ik al langer heb een andere kleur ogen heeft dan deze poppen. Omdat ik al probeer erachter te komen of er meer duidelijk zichtbare verschillen zijn tussen de twee verschillende soorten ara severa en de ara castaneifrons is het interessant om te weten of deze kleurverschil meer voorkomt. Zo ja, komt dit verschil voor tussen de mannen en de poppen? of komt dit verschil voor tussen de twee soorten? Misschien is het wel een random verschil en hebben de vogels onafhankelijk van geslacht of soort afwisselend dit verschil en is het gewoon toevallig dat bij mij dit verschil zichtbaar is geworden tussen de poppen en de man! Kijk maar eens naar de volgende foto's:


Ara severa man (Import 1999 dus minimaal 6 jaar oud)


Ara severa pop 1997


Ara severa pop, pop, man van voor naar achter gezien.

Ik ben nu dus erg benieuwd naar de kleur van de ogen van andere ara severa's waarvan het geslacht bekend is. Daarnaast naar ara severa's waarvan het geslacht nog niet bekend is maar welke nog wel gesekst gaan worden.

Is de kleur van de man altijd meer oranje? of is dit een uitzondering. Of is het misschien een kleurverschil die terug is te koppelen aan de twee soorten?

Erwin


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-12-19 - 22:57:30

Erwin is het roodbruin ook donkerder ??
Dan zou het dus kunnen inhouden dat de vogel meer rood bezit dan de andere.
Zou kunnen komen het leefgebied waar de vogel vandaan komt.

Henk


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-19 - 22:59:26

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee Henk, de rest van de kleuren van de vogels komen nagenoeg overeen.

Hoewel...? Als ik goed na de foto's kijk zie ik wel dat de man een andere kleur groen heeft en wat warmer is van kleur. Het bruin van de "baard" loopt minder ver door!

Ik ben erg benieuwd naar foto's van andere severa's. Bedenk mij net dat wij bij het NOP vorig jaar ook foto's hebben gemaakt van severa's. Zal die ook er eens bij halen.

Dank je. wink ;)


jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2005-12-19 - 23:24:57

Heel mooie foto,s Een mogelijkheid:
Bij bijna alle vogels is het zo, dat de poppen meer phaeomelanine bezitten, dus de kleur groen is minder diep als bij de man


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-12-20 - 20:10:00

In Handbook Birds of the World staat als enig verschil een te verwaarlozen grootte verschil, en over oogkleur staat niets geschreven. Ze spreken ook over een ondersoort die wel benoemd wordt, maar clinisch gezien geen verschil heeft. Ze praten dan ook over een monotype

Dit wil niet zeggen dat wat je beweerd fout is, maar dit is het geen ik kon vinden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede