Hmm Benno begrijp me niet verkeerd, ik zie liever dat we samen de normen en voorwaarden opstellen, als 1 persoon dat doet dan is dat meestal niet volgens de democratie.
Om een zo breed mogelijk aanbod van loriliefhebbers te krijgen lijkt me het juist goed dat ze zich kunnen vinden in hun "eigen" waarden en normen.
Eigen regeltjes worden beter nageleeft dan dat ze worden opgelegd. (dat doet de overheid wel voor ons)
Maar Benno, gezien jouw beroep snap ik uitstekend waarom je de snelheid erin wilt houden
Ik zal het wat duidelijker maken: met de voor- nadelen en regels/normen.
Deelnemers moeten een voordeel kunnen halen, mee eens?? Dan is het aantrekkelijk om erbij te zijn, niet waar?.
Hoe zou je dit dan kunnen bewerkstelligen??
Voorbeeld:
Leden van het studbook moeten gedurende bv. de eerste week dat ze jongen hebben deze te koop aanbieden aan medestudbookhouders. Na deze week mogen ze deze vrij verkopen aan iedereen.
Wat is nu het voordeel: (voor studbookhouders)
Medestudbookhouders hebben de eerste keus en de 1e optie deze vogel te kopen voor dezelfde prijs als de verkopende partij zou vangen op de markt gedurende een bepaalde tijd (bv: 1 week).
Wat is het nadeel: (voor studbookhouders)
De eerste week mag ik de vogel alleen aanbieden aan studbookhouders. Het houdt
niet in dat men verplicht is de vogel te verkopen aan deze partij of voor een bepaalde prijs.
Wat is het voordeel: (voor het studbook)
Meer mensen die
niet lid zijn van het studbook zullen zich eerder aanmelden omdat ze anders niet de eerste keuze hebben.
Nadeel: (voor het studbook)
Controleren of medestudbookhouders hieraan mee werken. (eventuele sancties als bep. personen zich niet houden aan deze regel)
Over dit soort regel en zaken zou je het dan moeten hebben met een beperkte groep van 30 mensen.
Het zomaar invullen van gegevens voor een studbook heeft weinig waarde als er weinig voordeel meevalt te behalen.
Het studbook moet een echte meerwaarde zijn, deze meerwaarde kun je dus maken door kleine rechten en plichten in te bouwen die goed uitpakken voor studbookhouders.
Benno, je moet niet vergeten dat het Lorijournaal in het verleden al een studbook heeft gehad die zomaar werd gepubliceerd.
En heeft deze gewerkt??
Nu moet het anders, dat is mijn ervaring.
De belgische loriclub is begonnen op dezelfde manier, niks mis mee, maar die manier ken ik al.
Gert