Bij al mijn schatten die ik heb lopen en vliegen, heb ik mijn blauw-gele ara, opgekweekt vanuit het ei (bij gebrek aan mama), uitgebroed met de broedmachine, en opgekweekt als een baby
Ze is van 23 september 2004 dus was ze in mei ongeveer 8 maanden.
Omdat ze me overal en constant achterna vloog, doorheen het huis (tot op het toilet en de badkamer) had ik haar laten knippen, beide kanten, ze kon nog wel vliegen maar geen hoogte meer halen, dus kwam ze regelmatig "te voet" het hoekje om al roepende "halo, halo" wat haar trouwens de bijnaam "aloalo" heeft opgeleverd
Die dag in mei was het schitterend weer, maar nogal winderig, en zoals gewoonlijk wou "Noke curieuseneus" er weer bij zijn.
Ik had een paar ferme dikke lange takken onder de pergola gezet zodat ze haar gangen kon gaan, en me zowat door de hele tuin kon zien....behalve achter het hoekje, zijkant van het huis.
Natuurlijk moet daar ook gewerkt en geplant worden en blijkbaar was dit niet naar de zin van mijn kapoen, want ze zat hoog van de toren te geven vanaf haar pergola.
Wat de reden ook was, ze had in elk geval geen zin om de afstand te voet af te leggen en probeerde het stuk te verkorten door te vliegen.......en ja hoor, de wind ging eronder en weg was ze
Ik als een gek erachteraan, en opeens ....niks meer te zien, en nog minder te horen
PAAANNNNIIIEEEKKKK....mijn hart stopte bijna met kloppen, om daarna als een razende te bonken, ik in alle staten en maar roepen en maar fluiten....Noke....schatje...bolleke..NIKS
Binnen gelopen en mijn man gaan halen, die schrok natuurlijk ook, en met zen tweeen gaan zoeken, een uur aan een stuk....NIKS.
Op een bepaald moment kijk ik toevallig naar boven en wat zie ik....ja hoor, mijn schatje....HOOG EN DROOG in de top van een cannadaboom, als je maar weet HOE hoog die dingen zijn.
Verrekijker gaan halen en ingezoomd...zat ze stokstijf vastgeklemd aan de tak, durfde zich niet te verplaatsen, als je normaal zegt "vogel" denk je toch aan vliegen
wel Noke niet, ze had duidelijk hoogtevrees
3 uur hebben we met man en macht geprobeert om haar ook maar 1 poot te laten verzetten of 1 cm te laten dalen,Ik probeerde zelfs eerst met een ladder tot aan de onderste takken en dan verder van tak naar tak, maar na 4 uur zat ze nog steeds "vastgeklemt" aan die bovenste tak.
Er schoot dus niks anders over dan de brandweer te bellen......
Na een paar misverstanden (van de kant van de brandweer)kwam eindelijk de ladderwagen aan, gelukkig zonder alarm
en werd de straat afgezet, gelukkig zat ze boven een baan, en de ladders werden uitgeschoven.
Ik wist dat ik mee zou gaan om ze te halen....daar hoog, en ik heb hoogte vrees
dus had ik maar al een flinke borrel gedronken om mezelf wat moed te geven.
Ik zag maar ladders schuiven en schuiven en schuiven, een van de brandweerlieden zei nog, als ze nog 1 tak hoger was gekropen konden we er niet meer bij.....
Ondertussen stond de hele buurd natuurlijk op straat, en aan beide kanten een ferme fille auto's, mensen die uitgestapt waren en kwamen kijken...
Onder veel schoudergeklop en gelukwensen van buren en omstaanders ging ik dus dat "bakske" in.
Vraag me nu niet hoe ik het heb gedaan, ik heb pal naar boven naar Noke gekeken, maar had wel de steun van de brandweerman die mee was, als het niet ging moest ik gewoon gaan zitten (jawel zie je mij al afgaan als een gieter, met al dat volk dat staat te wachten
)
Hoe dichter ik bij Noke kwam des te luider begon ze te brullen, ik had maar schrik dat ze zou gaan vliegen en op een plaats belanden waar we met de ladders niet meer bij konden.
Maar dan had ik me lelijk in mijn kind vergist, zodra ik op hoofdhoogte kwam riep ze al en eens ze mijn handen zag liet ze zich pardoes vallen en eens bij mij kroop ze dicht...héél dicht en diep in mijn kraag en nek.
Ik huilde en lachte tegelijk en beneden klonk alom jaaaaaaccchhh.Onder luid aplaus en honderduit getater van Noke, zijn we in die kooi terug naar de begane grond gedaald, ik had ineens geen hoogte vrees meer.
Met Noke dicht tegen me aan zijn we naar huis gegaan, iedereen wilde haar eens zien en vooral weten of ze beet, Noke zelf was niet bang meer en liet zich de belangstelling welgevallen.
De 2 brandweerlui hebben een "ferme fooi" gekregen, hadden ze wel verdiend
En ik....ben een ervaring rijker ....alhoewel....daar moet je dan 60 voor zijn geworden
Sindsdien is er wel iets veranderd.
Noke wordt NIET meer geknipt, leert een tuigje dragen om buiten te komen(en later mee te vliegen) en ik besef dat ik ze vééééél liever zie dan dat ik dacht