Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Muizen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-11-14 - 23:37:41 send message to Pattie

Hun zouden lekker een plankje met muizenlijm neerleggen angry


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-11-15 - 08:31:40 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

angry ?
Of het nu een diervriendlijke-, een elektrische- of een ordinaire muizenval, een muizenplankje of muizengif is, de muizen zullen bestreden moeten worden!
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur!
De een heeft de mogelijkheid en de wens het beestje levend te vangen en naar de buren te brengen(?), of aan de slangen te voeren.
De ander ziet dat het ongedierte is en er gewoonweg te veel zijn die de vogels in gevaar brengen!

Hoe iemand deze plaag bestrijdt mag en moet hij natuurlijk zelf weten. De meesten van ons bestrijden het op een manier die hen het beste zint/bevalt. Om welke reden dan ook.

Natuurlijk kun je dan gaan discussieren over waarom een muis wel en een mus niet, maar hier is de vraag hoe kom ik van schadelijk ongedierte af?

Daar heeft iedereen last van, niemand uitgezondert! De bestrijding moet effectief zijn ander heeft het in zijn geheel geen zin.

Zelf gebruik ik de klapval en gif. De ratenlijm, wat dat is het eigenlijk, vindt ikzelf te kleverig. Ik heb het wel uitgeprobeert maar niet meer succes mee gehad dan met de andere methoden.


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-11-15 - 10:23:54 send message to Pattie

Nou PP mijn angry komt door het feit dat ik wel eens getuige mocht zijn van een muisje die met de rechterkant van zn kopje vast zat geplakt in de lijm.. Dat lag daar te spartelen en te trekken dat ik hem zelf maar dood heb gemaakt om hem niet zo te zien lijden.. Ik vind dat gewoon echt zielig ook al is het "ongedierte' het is wel een muis.. Die lijm is niet voor niets verboden, ik vind het een dieronvriendelijke methode.. Er zijn best andere manieren om muizen te bestrijden.. Vandaar dus mn boze poppetje..


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-11-16 - 08:28:41 send message to natasja

quote
Hoe iemand deze plaag bestrijdt mag en moet hij natuurlijk zelf weten. De meesten van ons bestrijden het op een manier die hen het beste zint/bevalt. Om welke reden dan ook.




Zoals aangegeven is de muizenlijm in nederland verboden , ik mag toch aannemen dat dierenkwelling hoger weegt als "een manier die de volierehouder het beste zint/bevalt" ?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-11-16 - 08:41:45 send message to ParkietenPeter

Pattie, Natasja,

Ik kan mij heel goed voorstellen dat het helemaal geen fraai gezicht is als je zoiets ziet gebeuren. Ik bedoelde met mijn opmerking dat iedereen het zelf mag weten ook absoluut niet dat men verboden middelen mag aangrijpen. Begrijp mij niet verkeerd.
Ik ben er zelf voorstander van als ej ongedierte bestrijdt dat dit inderdaad heel goed kan op een snelle en zo veel mogelijk pijnloze manier.

Anders, ben ik met jullie eens, mag ik mijzelf geen dierenvriend noemen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-16 - 12:53:07 send message to dooren

Er zijn natuurlijk meerdere methodes om muizen te bestrijden. Ik heb er helaas ook ervaring mee.

In tegenstelling wat vele denken is dat lijm eigenlijk tov gif helemaal niet zo onvriendelijk is.
Maw het gif zorgt ook voor helse pijnen, dit is meer pijn dan bv van de stress en uitputting tengevolge van het vastzitten aan muizenlijm. Gif wordt tegenwoordig langzaam opgebouwd en na meerdere dagen paarse of roze korrels voeren gaat de muis langzaam dood.

Gif daar in tegen zorgt dat bv. katten, roofvogels en uilen ook nog een kans krijgen om dit binnen te krijgen. Muizen welke zijn vergiftigd gaan opzoek naar water zodat ze vaak open en bloot op het gras of in het veld komen te liggen.

Een collega lorikweker had wat lori's van de blauwe bergen verloren omdat vergiftigde muizen ontlasting e.d. in de loripap en water hadden gedropt.

Hierdoor onstaat dus een realische kans dan andere dit gif ook weer binnenkrijgen.
Wat is dan beter??

Muizenklemmen bv werken vaak alleen goed als het overige voer van de vogels compleet afwezig is, voor langere tijd.

Een "domme/jonge" muis is nog wel te vangen maar een bepaalt percentage "slimmere" muizen (de overlevers) laat zich al helemaal niet door dat soort vallen verleiden.

Lijm werkt dan beter, tijdig even "helpen" als een muis is gevangen is, dit beslist niet leuk, maar niks doen kost gegarandeerd vogels.

Het zijn de minder leuke aspecten van de vogelhobby, helaas het moet worden gedaan, muizen en vogels is een dodelijke combinatie.
Gert


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-11-19 - 11:08:11 send message to MADDAD

Beste

Helemaal mee eens gert muizen en vogels gaan niet samen.
Ik ben van de week naar belgie geweest om die lijm te halen.
alsof een klem altijd goed werkt en meteen dood,ik heb regelmatig dat een muis met 1 pootje in de klem zit,en half mijn kooi heeft rond gewandeld met de klem aan zijn lijf voor dat hij stierf. of gif dat ooit dagen duurd met veel inwendige pijn.dus hoe je ook bekijkt het is geen van allen leuk.
Maar 1 ding is voor mij zeker,dat ik er alles aan doe om die beeste bij mijn vogels uit de buurt te houden.ik heb vorig jaar nog 1 papegaai moeten afgeven door salmonela wat door muizen verspreid word.

Groetjes John


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-11-19 - 22:10:39 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

maddad:Papegaai dood door salmonela kan gebeuren dat dit door muis is gebeurd acht ik nihil maar niet uitgesloten persoonlijk denk ik aan menselijke fout,kan iedereen gebeuren.

Ik blijf erbij de voorkeur geven aan de klem,lijm te kwellerig en gif te omslachtige gevolgen.
maar wat doen we om muizen te voorkomen???
zijn ergenoeg die 1 keer per week zelfs per maand gemorst zaad opvegen,dat is zeer uitnodigend,andere zetten voer op de grond.

-hang het voer op
-voer matig
-ruim alles op(stofzuiger)
-berg voorraad op in emmers of tonnen.

maak het de muis moeilijk in ieder geval.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-19 - 22:27:21 send message to dooren

Het zal wel wat helpen Goulds met matig voeren, maar uiteindelijk eten ze gewoon met de vogels mee.

Ik mijn geval zaten ze letterlijk aan de loripap, het zijn geen kieskeurige beestjes.
(en deze loripap gaat elke dag op en de bakken worden ook elke dag uitgewassen, dus er was geen sprake van overmatig voeren)

Toch zou ik salmonella niet geheel uitsluiten ten gevolge van muizen. Vogels verblijven in je voliere en deze omgeving kun je vaak aardig beheersen met hygiëne en ontsmetten.
Muizen daar in tegen zijn mobiel en komen overal vandaan, dus instaat ziektes te transporteren.
Gert


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-11-19 - 23:05:02 send message to jani

Salmonella kan ook verspreid worden door mussen en andere vogels die hun uitwerpselen in open volieres laten vallen of waar de mussen door het gaas kunnen,ook hier moet je aandacht aan besteden van bij de bouw van de voliere.
Ik zou de muis en de mus op dezelfde hoogte durven zetten wat het verspreiden van ziektes betreft.
Dit heeft niets met die andere topic te maken,maar dit is de realiteit.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-20 - 09:17:11 send message to dooren

Persoonlijk denk ik dat muizen vaker en meer salmonella bacteriën bij zich dragen dan mussen.

Muizen lopen namelijk altijd op de grond tussen hun eigen uitwerpselen of van andere muizen e.d.
en zijn dus beter bestand en gewend aan deze bacteriën.

Mussen verblijven toch meer in het luchtruim en komen hierdoor minder in contact, bovendien gevoeliger voor gram-negatieve bacteriën dus leggen zelf hierdoor sneller het loodje voordat het wordt verspreid.

Muizen zorgen ervoor dat hun ontlasting in de binnenkooi van de volieres te rechtkomen, binnen worden deze bacteriën gemakkelijker vermengd met zaad e.d. Immers de muis komt voor het zaad van de vogels.

Bovendien worden de gassen die groeiende bacteriën produceren niet of nauwelijk in de binnenkooien afgevoerd door ventilatie, in tegenstellig bij buitenvolieres welke bloot staan aan regen en continu ventilatie.

Als ik moet kiezen tussen een mussenpoepje in de buitenvoliere of muizenpoep in de voerbak in de binnenkooi? Raad maar eens wat het dan wordt.
Gert


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-11-20 - 10:55:59 send message to jani


Denk dat u zich daar behoorlijk in vergist,mussen hebben vaak de neiging te gaan eten bij kippen en ander pluimvee,terwijl kippen toch bekent staan als behoorlijke salmonelladragers, en deze mussen gaan ook de volieres binnen als ze de mogelijkheid daar toe hebben,en het is toch ook niet om uit de wind te gaan zitten maar om toch een zaadje mee te pikken.
Uit vele onderzoeken is al dikwijls gebleken dat mussen en duiven uit de natuur dragers zijn van diverse ziektes maar zelf niet ziek worden,zij zijn enkel dragers en dit kan voor volierevogels wel degelijk fataal zijn ,ook op gebied van wormen zijn zij zeker in buiten volieres de grootste besmetters .


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-11-20 - 11:43:36 send message to MADDAD

Beste Goulds

Ik bedoel ook niet dat de muizen salmonnela produceren ,maar deze ziekte`s transporteren.
er zit namelijk op de boerderij waar ik gehuisvest ben ook kippen,en de muizen lopen overall en ook door mijn voerbakken heen.
daarom voer ik meteen `smorgens als het licht aan gaat en maak iedere dag de eetplanken en de voerbakken schoon met gloor,zodat ze iedere morgen in een frisse eetomg. zitten.
ik zet daar iedere dag klemmen en gif,maar er komt geen eind aan,zodat ik nou ook de lijm ga proberen.
zoals ik al zij zit ik op een boerderij waar ook kippen en paarden en honden zijn,dus altijd voer in de buurt en zolang die niet mee helpen aan dit probleem is het voor mij dwijlen met de kraan open.
ik zit daar op zich leuk (zie mijn voliere)maar overweeg nog steeds om alweer te gaan verhuizen door dit probleem.

Groetjes John.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-20 - 12:29:18 send message to johanblok

Op een boerderij lopen ook katten, simpelweg omdat ze onmisbaar zijn. Misschien moet je die eens aan je levende have toevoegen.


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-11-20 - 12:33:02 send message to MADDAD

die lopen er ook al ik denk wel een stuk of 6 .
maar er komen daar ook mensen die die katten voeren zodat die niet zo`n honger hebben dus ook minder jagen.

Groetjes John




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede