Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > cuba amazone's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : cuba amazone's
dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2005-11-01 - 23:54:34 send message to dan

Hallo iedereen.

Ik zou graag meer willen weten over cuba amazone's
of ze moeilijk te houden zijn en of ze wel goed te kweken zijn ik vind het hele mooie vogels
en zoek alle informatie .

groet Dan.wink ;)


dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2005-11-04 - 17:54:40 send message to dan

Hallo

heeft er niemand informatie over cuba amazone's

Groet Danny.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-04 - 22:52:30 send message to Swaas



smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2005-11-06 - 14:20:29 send message to smedinga

Ze zijn prima te houden alleen maken ze wel wat geluid daar moet je rekeing me houden, ze kweken prima. overigens heb ik nog een jong koppel zitten


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-06 - 17:13:23 send message to molineti

In het algemeen kweken amazones niet gemakkelijk,zo ook deze soort niet.

Natuurlijk zijn er koppels die elk jaar jongen geven,maar bij vele paren is het krijgen van eieren,en zeker van bevruchtte eieren een probleem.

Net zoals de wijnborst en de amazone ventralis zijn het nogal zenuwachtige vogels die ,,zeer,, luidruchtig kunnen zijn.
Deze geluidsproductie is vrij irritant om te horen,en behoorlijk frequent.

Dit zijn mijn inziens zeker geen vogels om in een woonwijk buiten te houden(of je moet hele goede buren hebbenhappy :))

Dit geldt trouwens voor veel Amazoneswink ;)

10 jaar geleden was deze soort een zeldzaamheid en behoorlijk kostbaar(5000 gulden).

Op het moment is er weinig vraag naar deze vogels ,en zijn ze moeilijk te verkopen.

Vaak worden ze dan door handelaren voor een appel en een ei opgekocht en geexporteerd naar het buitenland.

Het gevolg daarvan zal zijn dat er over 5 jaar geen cuba meer in Nederland te koop is .

Helaas gebeurd dit met teveel soorten!

Teveel kwekers houden de soorten die goed te verkopen zijn,de overige soorten verdwijnen helaassad :(


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-06 - 19:06:49 send message to Picolet

Bij de Cuba amazone is ook veel verschil in de buikbevedering. De mooiste exemplaren hebben een mooie paars/rode vlek tussen de poten. Bij aankoop is het belangrijk om de ouders te bekijken om een idee te krijgen hoe de jongen er uit gaan zien na de jeugdrui.Tevens moet de kop een mooi wit masker hebben en niet te smal gekleurd zijn.

Zulke vogels zijn niet makkelijk te vinden, maar uit twee slecht gekleurde vogels zul je ook zeker geen beste kweken.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-06 - 19:41:11 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De bename 'beste/slechte vogel' vind ik hier niet juist gekozen. Het gaat om een vogels die volgens sommigen minder mooi gekleurd zijn. De hier aangegeven criteria zijn wel heel subjectief: hoe meer kleur hoe mooier. In de natuur komt deze variatie juist ook voor en kan ook een verschil tussen ondersoorten uitmaken. Het lijkt me juist goed om deze variatie ook in avicultuur in stand te houden en niet te streven naar eenheidsworst.

Juist diversiteit binnen een soort, zoals ook bij de barbadensis of venezuela of muller amazone, maakt deze zo interessant.

Daarnaast is heeft het fokken op kleur bij honden ook niet bepaald geresulteerd in goede, d.w.z. gezonde dieren.

Uit twee cuba's waarbij de vlek nauwelijks aanwezig is kunnen heel beste vogels komen.

Conclusie: ik vind dit niet zo'n goed criteria om bij de aanschaf te gebruiken.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-11-06 - 21:55:46 send message to blg

quote
De bename 'beste/slechte vogel' vind ik hier niet juist gekozen. Het gaat om een vogels die volgens sommigen minder mooi gekleurd zijn. De hier aangegeven criteria zijn wel heel subjectief: hoe meer kleur hoe mooier. In de natuur komt deze variatie juist ook voor en kan ook een verschil tussen ondersoorten uitmaken. Het lijkt me juist goed om deze variatie ook in avicultuur in stand te houden en niet te streven naar eenheidsworst.



Helemaal juist van de cuba bestaan 5 subspecies.
Ken tot nu toe maar een kweker die de vogels daar ook op selecteert.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede