Mijn grasparkieten hebben eitjes gelegd maar er wil steeds een andere pop in het nestkastje ze verjaagd steeds de pop die er thuishoort.
Is dit normaal of moet ik actie ondernemen door die andere pop te verwijderen.
Ook ik zou het andere popje weghalen. Je kunt die toch niet ervan weerhouden om er in te kruipen. Met geen enkele mogelijkheid. Ik weet het helaas uit ervaring.
Ach, wat is normaal. Gewoon de storende pop weg halen. Parkieten zijn nieuwsgierig en dit kan gebeuren. Als je in kolonie wilt broeden kun je dit mee maken. Ik heb ook in kolonie proberen te broeden met grasparkieten. Dit eindigde in een pop met vrijwel kapotte kop doordat andere jaloerse pop de aanval in zette. Ondanks het feit dat blijkbaar bij sommige koloniebroed goed gaat kan ik uit eigen ervaring alleen maar zeggen dat koppels apart zetten het beste werkt. De kans op success is groter en de stress bij de vogels minder.
Nog een manier die bij mij werkte:
Het nestkastje 30 cm verplaatsen en op de oude plek een nieuw kastje hangen.
Op het laatst had ik 13 kasten op 8 koppels, maar het bleef vredig. Zelfs met valkparkieten en grasparkieten samen.
Ton.
Daarmee kan je als je mazzel hebt succes mee boeken. Alleen loop je dan wel weer het risico dat het allemaal te onrustig wordt. Als je het nestje erg graag wilt hebben dan moet je niet dralen maar de pop die onrust veroorzaakt weghalen. Ik heb in het verleden ook met kasten geschoven en creeerde dan voor een paar dagen rust. Maar de heibel brak uiteindelijk toch weer uit. Vogels laten zich met "mensenpsychologie" helaas niet altijd vangen