ik heb een vraagje kan ik nu het broedblok erin hangen voor kakariki's in het nachthok. Ze zitten elkaar de heletijd te voeren en ze zitten telkens in het hokje van de kwartels zou in nu in het nachok een broedblok hangen??
Het mooie weer maakt het nu wel verleidelijk om broedblokken in de kooien te hangen. De vogels zijn natuurlijk ook enigzins van slag en krijgen voorjaarskriebels.
Het weer kan echter snel omslaan en de temperatuur dalen tot 10 graden of minder. Wanneer het popje vooral een jong exemplaar gaat leggen is de kans op legnood groot en verspeel je de vogel met een beetje pech.
Bovendien vliegen de jongen wanneer je nu al begint over ongeveer 10 weken uit en wanneer ze niet terug gaan naar het broedblok is er een grote kans dat ze verkommeren en vroegtijdig sterven.
Als je twijfelt of je hier goed aan doet zou ik je adviseren om het niet te doen. wanneer je de kooi kunt verwarmen is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik koop veel nesten met kakarikies bij verschillende kwekers.
Vaak hoor ik het verhaal dat je ze het best kan laten broeden wanneer en zovaak als ze zelf willen. Haal je het blok weg dan zijn ze vaak niet meer aan de gang te krijgen.
Ook 's winters koop ik nog nesten (4 weken oud)uit buitenvluchten.
Voor zover ik weet en lees is het klimaat in Nieuw Zeeland gelijk aan die van Nederland. Kakariki's zijn behoorlijk winterhard. Op kakariki.net kun je veel aanvullende info vinden. Belangrijkste tip op die site is dat wanneer je kweekt in de winter dat het blok niet te groot is zodat de pop en de jongen elkaar goed warm houden. Is het juist heel warm dan liever een groter blok zodat ze "afstand" van elkaar kunnen nemen om te verkoelen.