Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bepaling geslachrsrijpheid dmv endoscopie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bepaling geslachrsrijpheid dmv endoscopie
japenga
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-10-25 - 11:57:27 send message to japenga

Heeft iemand ervaring met deze bepaling. Ik heb een ara met voetring 98 maar er is vermoeden dat vogel jonger is (dus-wat helaas gebeurt- met oude ring geringd). Is er middels deze bepaling onderscheid te maken tussen jonge vogel (2-3 jaar) en volwassen vogel??


japenga
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-10-25 - 11:59:34 send message to japenga

Natuurlijk bedoel ik bepaling door dierenarts.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-25 - 12:11:27 send message to ParkietenPeter

Het voordeel van endoscopisch sexen is inderdaad da je klunt zien of een vogel geslachtrijp is en of de geslachtsorganen van de pop niet verkleeft of 'leeggefokt' zijn.


japenga
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-10-26 - 12:30:39 send message to japenga

bedankt voor reactie. Interessant is wel dat de dierenarts/vogelarts Doornmalen (Adam) beweert dat dit onderscheid niet gemaakt kan worden en dokter Feld (Amersfoort) zegt dit wel te kunnnen!!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-26 - 13:56:19 send message to ParkietenPeter

dr.Vandersanden (Lanaken Belgie), heeft ook al meerdere malen aangetoont dmv endoscopie of er wel of niet met een vogel te kweken is. Geen idee wat Doormalen bedoelt dan.

Zelf vertrouw ik Vandersanden wel hierin.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-26 - 13:59:17 send message to johanblok

Gezien de toch tamelijk geringe medische kennis over papegaaien is een gezonde scepsis ten aanzien van wat men kan zien wel op zijn plaats dunkt me. Veel meer dan jong, broedrijp of beschadigd kan er niet uitkomen.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-27 - 20:42:22 send message to hdra

Ik heb niet zo hoge pet op van die Doormalen. Feld is daar in tegen in zeer goed (bij) geschoolde arts en veel ervaring met vogels (dagelijks ook in de dierentuin Amersfoort) Dus als hij zegt dat hij dit kan zien heb ik toch de neiging hem te geloven. heeft mij nog nooit teleurgesteld in een diagnose. EEN PRIMA ARTS


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-27 - 20:58:29 send message to johanblok

Ik wil het niet over de petten van artsen gaan hebben, maar wel opmerken dat Doormalen in ieder geval veel ervaring en behendigheid heeft met het endoscopisch bepalen van het geslacht.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 214 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede