Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Oranjekaakjes, putter, sijsen en meeuwtje willen niet naar binnen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Oranjekaakjes, putter, sijsen en meeuwtje willen niet naar binnen.
the-sphinx
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-10-01 - 08:04:12 send message to the-sphinx

zins mei dit jaar hebben wij een voliére (6x1x2), met daarin :Oranjekaakjes-Putters-Mozambique sijsen-en een paar Japanse meeuwtje.
het voer heb ik in het nachthok hangen al een tijdje.
maar de vogels willen niet in het nachthok overnachten.
heb zins een week ook een nachtlampje er in (6w).
dit werkt dus ook niet...
is het nu raadzaam om ze s'avonds op te sluiten, zodat ze er s'nacht in het nachthok zitten en daar aan wennen.
of gewoon hun gang laten gaan???
graag jullie mening/ervaring hier over.
ps. een hele leuke sit hebben jullie.
jan

(titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-01 - 08:18:00 send message to ParkietenPeter

Jan, welkom op het forum bij VogelArena. wink ;)

Zelf denk ik dat de putters en de sijsen wel harder zijn. Van die andere weet ik het niet. Als ze het koud krijgen gaan ze wel naar binnen. Doorgaans. Ik neem aan dat er wel noemenswaardig temperatuurverschil is in binnen en buiten?

Andere hebben hier misschien meer ervaring mee.

Succes
Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-01 - 08:51:02 send message to tonnl

Zolang ze buiten voldoende beschutting hebben zal het geen probleem zijn.
Ik heb goudbuikjes die al drie jaar niet binnen geweest zijn. Het ene koppeltje slaapt direct zodra het lijkt te schemeren in het nachthok, het ander vertikt het en blijft zomer en winter buiten.
Bij mij gaat ongeveer de helft wel en de helft niet het nachthok in. Ik laat het zo en er zijn geen problemen. De putters en sijsjes zijn niet anders gewend, die hebben aan beschutting voldoende, de tropen kunnen er dus ook aan wennen.
Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-01 - 09:05:39 send message to Niltava

Geeft het lampje wel genoeg licht?, Hoe groot is het nachthok?
Zijn er ook stokken wat hoger aangebracht? Vogels willen graag wat hoger slapen.
Voelen ze zich er wel veilig? Is er bijvoorbeeld veel verstoring?
Verder is het nu wel tijd om ze er aan te wennen, inderdaad naar binnen brengen/jagen schuifje even dicht en eventueel open doen als het lampje uitgegaan is(anders moet je het 's morgens niet vergeten want als de vogels die buiten kunnen blijven (eur. sijzen en putters) niet bij het voer heb je ook weer een probleem.
Vertrouw er niet op dat tropen wel zullen wennen.
Met de mozambiquen kun je overigens wat problemen krijgen, aangezien ze van het zidelijk halfrond komen willen ze nu eigenlijk broeden. Verder zijn het wat dit soort dingen betreft een beetje "domme/eigenzinnige" diertjes(wat ze overigens zeer leuk maakt).


the-sphinx
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-10-01 - 09:41:01 send message to the-sphinx

heb ff een paar foto(ook een paar oudere) in mijn voliére gezet.
die met de conifiren zijn van gisteren happy :)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-10-01 - 11:45:42 send message to cocobar

Alle soorten die je vernoemt zijn winterhard te noemen. Dus als ze niet in het nachthok gaan is dat geen probleem, zolang ze maar een tocht en vochtvrij plekje hebben.


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-10-01 - 14:16:11 send message to atlantis

Als ze uit de tocht en regen zitten dan kunnen ze de koude wel verdragen zolang ze continu over voldoende voedsel beschikken...want veel vogels vallen tijdens de koude periodes dood omdat ze niet voldoende eten hebben vooral voor het slapen gaan en bij het opstaan.
Een lampje van 6watt is te weinig om ze aan te trekken...25 watt zou beter zijn omdat ze dan naar het licht zullen gaan...willen ze niet naar binnen gaan dan kan je ze lokken door in de opening naar het nachthok wat trosgierst of buffalowormpjes te plaatsten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-01 - 14:30:32 send message to Niltava

Als je iets meer om je vogels geeft zorg je gewoon voor een nachthok.
Er maar van uit gaan dat het goed gaat is in mijn beleving weinig diervriendelijk.
Bedenk eens waarom dergelijke kleine vogels(goudbuikjes ed) hier niet voorkomen en zeker 's winters niet.
Misschien dat er daarom zo weinig gekweekte tropen zien!!


the-sphinx
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-10-01 - 17:37:20 send message to the-sphinx

een ieder thx alvast voor jullie antwoorden tot nu toe.wink ;)
ik zal zeker het gaan uitproberen met een sterkere lamp.


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-10-01 - 20:22:22 send message to spitsstaart amadine

hallo laat de vogels gewoon de gang gaan want als je ze iedere avond binnen gaat jagen worden ze aleen maar schuwer de vogels bepalen zelf wel wat ze willen mvg dirk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-01 - 22:04:15 send message to tonnl

quote
Als je iets meer om je vogels geeft zorg je gewoon voor een nachthok.


Beetje flauwe reactie, hij heeft toch een prima nachthok? Dat sommige vogels daar niet in gaan, daar kiezen die vogels zelf voor.
Er komen hier ook geen ijsberen voor, maar denk je dat die het koud zouden hebben?
Ik heb zelf ook een nachthok met voldoende zitstokken, toch slapen sommige vogels liever buiten. Waarom zou ik ze moeten "verplichten"?
Van het stel goudbuikjes heb ik in totaal al 14 jongen gehad, maar dat kan toeval zijn. happy :)
Vogels houden kannu eenmaal op veel manieren, niet één manier is de enige goede.
Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-01 - 23:04:37 send message to Niltava

quote
Er komen hier ook geen ijsberen voor, maar denk je dat die het koud zouden hebben?

Een beetje flauwe reactie Ton.
Slaat ook nergens op. Ik zie tenminste geen enkele relatie.
Waarom komen hier geen kleine vogels voor(die hier in de winter blijven)??
Heel eenvoudig omdat de verhouding lichaamsoppervlak en massa(inhoud) te klein is.
Dat is zelfs binnen een soort zo.
Bijvoorbeeld de goudvink, de goudvink uit het hoge noorden is forser dan de goudvink uit zuideuropa.
Je zult inderdaad geluk hebben gehad met de goudbuikjes.
De laatste winters waren dan ook niet zo koud.
En als je de engelse geleerden mag geloven komt er een zeer koude winter aan.

Natuurlijk kun je bepaalde dingen doen, dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Dacht dat we anno 2005 toch wel meer aan dierenwelzijn konden doen.
Thuis hadden we vroeger ook diverse tropen, koud. Nu met een goed nachtverblijf of binnenkooien zijn de resultaten dramatisch beter.
Je bent ook lid van de scap, hoe behalen de succesvolle mensen de resultaten??

En als laatste, ik zei niet dat hij een slecht nachthok had, alleen dat als je dergelijk vogels houdt je voor een goed nachthok moet zorgen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-01 - 23:09:34 send message to molineti

Quote
---------------------------------------------
Heel eenvoudig omdat de verhouding lichaamsoppervlak en massa(inhoud) te klein is.
Dat is zelfs binnen een soort zo.
Bijvoorbeeld de goudvink, de goudvink uit het hoge noorden is forser dan de goudvink uit zuideuropa.
-----------------------------------------------

Zo leer je nog eens watwink ;)nooit over nagedacht.


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2005-10-02 - 09:05:20 send message to aws

quote
Waarom komen hier geen kleine vogels voor(die hier in de winter blijven)??
Heel eenvoudig omdat de verhouding lichaamsoppervlak en massa(inhoud) te klein is.


Toch ben je een heel klein vogeltje vergeten
Het vuurgoudhaantje, 9 cm lang en overwinterd in Nederland. Ik ben het goudhaantje en vuurgoudhaantje al vele malen tegen gekomen in de winter.
Ardi


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-10-02 - 09:10:44 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

en het winterkoninkje is vergelijkbaar in grootte. happy :)

Maar concreet: ik heb goudbuikjes, oranjekaakjes en napoleonnetjes onder de kleine soorten en die heb ik vorig jaar over gekocht van een kweker die ze ook de héle winter buiten liet zitten zonder nachthok, maar wel volledig afgeschermd. Dat de soorten er weinig last van hadden bewijst volgens mij het feit dat ze zelfs doorgingen met nestelen en dat ze dus nog steeds in goede conditie verkeerden. Dit jaar ben ik ook van plan deze soorten buiten te laten en de voilière volledig af te laten dekken met hard 8mm plastic...


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-02 - 09:46:39 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het vuurgoudhaantje, 9 cm lang en overwinterd in Nederland. Ik ben het goudhaantje en vuurgoudhaantje al vele malen tegen gekomen in de winter.

Klopt maar als het winter wordt gaan die toch echt verder trekken. Je zult ze waarschijnlijk ook niet in de winter gezien hebben alleen in de (late) herfst.
De winter is bij ons het koudst in januari, februari.
Het winterkoninkje is echt wel groter dan een goudbuikje (heb ze beiden gehouden, dus heb het verschil gezien)
Natuurlijk is het wel mogelijk om ze te houden onverwarmd, maar wees niet verbaast als er na de een wat strengere winter of tochtig, vochtige winter je er nieuwe bij moet kopen.
Maar moet je kijken naar wat kan? of naar het dierenwelzijn?? (ik denk ook even aan de tienduizenden goudbuikjes die ingevoerd worden)
Volgens mij kunnen we ze anno 2005 toch wel een beter winter(nacht)onderkomen geven, en dan mogen ze best wel naar buiten als ze het willen.

En om nog een ander voorbeeld te geven van grootte gerelateerd aan breedtegraad. De ijsbeer van ton is de grootste beer, met als één na grootste de grizlybeer. Waar komen die voor? En waar komt de kleinere beren, lippenbeer bijv. voor??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede