Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ei- pikkers! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ei- pikkers!
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-10-09 - 20:54:17 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb een koppel geelvoorhoofdamazones, waarvan de man waarschijnlijk een handopfokvogel is. Dit relateer ik aan het feit dat hij nadat de pop een ei heeft gelegd, direkt het ei kapot maakt. Ik heb zelf al wat geexpirimenteerd door een uitgeblazen duivenei te vullen met anti-pikspray voor kippen, eieren in te smeren met sambal. Kunsteieren in het hok gelegd om te kijken wat hij er mee doet, en alles helpt niet.

Ik heb zelf een ei-opvang broedblok gemaakt, maar eigenlijk wil ik dat hij de eieren gewoon met rust laat.

Wie heeft er sugesties of ideeen? Zelf heb ik gehoord dat citroensap zou werken, maar heb ik nog niet uitgeprobeerd. Tevens zou Hertzhoornolie een oplossing zijn, maar daar is niet aan te komen! sad :(


sopper
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2003-10-09 - 21:26:57 send message to sopper

Dit probleem hebben ``wij`` ook vaak bij de europese cultuurvogels.
Wat ik er altijd aan doe is.... wanneer de pop s`morgens het eerste ei moet leggen sluit ik s`avonds van te voren de man op d.m.v. een tralie tussenschot.
S`morgens raap ik het ei en vervang het door een kunstei en laat de man er weer bij. Dit doe ik tot de pop het vijfde ei heeft gelegd, dan geef ik de echte eitjes terug en sluit de man weer op. Maar wel zo dat de pop de man vanaf het nest kan zien.
Als de jongen een week oud zijn plaats ik de man weer voorzichtig bij de pop en hun jongen. Gaat ie dan over tot het voeren van de jongen dan is het ok.

Maarja.....dit is mijn ervaring bij de wildzangvogels, dus ik weet niet of dit ook bij uw vogels opgaat.

Succes, Ronnie


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2003-10-09 - 23:51:19 send message to johanm

Ik heb een gelijkaardig probleem met een koppel import panama amazones. De man laat de eieren nu gedurende de broedtijd met rust maar als het eerste jong uitkomt wordt het doodgebeten en worden de andere eieren opgegeten. Ik wil het volgende seizoen eens proberen de man apart te zetten als de pop zo'n twee weken aan het broeden is. Weet iemand of ik de man dan helemaal uit zicht moet houden of is het beter om hem bijvoorbeeld in een losse kooi in de binnenvolière te houden zodat de pop hem nog kan zien?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2003-10-11 - 17:07:50 send message to dooren

Thuis heb ik een koppel zwartkaploris waarvan de man de eieren ook beschadigd. Zodra de pop gaat leggen gaat de man apart in een papegaaienkooi in de volieré. De pop brengt hierna alleen de jongen groot. Ik heb eens geprobeerd de man los te laten na het uitkomen, dit was bijna een ramp omdat hij onmiddelijk de jongen wilde doden. Het gaas waardoor de pop de jongen voerde om het veerplukken te voorkomen was nauwelijks voldoende, van een jonge lori was de snavel beschadigd ondanks het gaas. Indien men de man erbij laat moet hij zijn eigen jongen kennen, zoniet zal hij ze doden. Het spreekt voorzich dat je in deze fase erbij moet zijn.(maar als de pop de jongen alleen groot kan brengen zou ik het niet riskeren)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-10-11 - 20:32:25 send message to Rogert

Graag wil ik een samengevatte reaktie geven op de bovenste drie reakties. Alvast bedank voor deze reakties.

Importvogels worden vaak in het land van herkomst met de hand grootgebracht. Jongen worden uit nesten geplukt, en met een spuit grootgebracht. Deze vogels zijn vaak rustiger in de omgang, dan echte wildvangvogels. Het gevolg hiervan is dat deze dieren toch vaak gedragsgestoord zijn, waardoor ze de jongen of eieren niet goed behandelen. Dit is dan ook het probleem bij mijn geelvoorhoofdamazone man! De pop is echter natuurbroed, en daarvan verwacht ik dan ook dat zij de jongen wel groot kan brengen. Ik moet alleen nog de eieren zien op te vangen, om kunstmatig uit te broeden. Immitatiegedrag van de pop is dan ook een van mijn angsten.

Het verwijderen van de man is tijdens het broedproces geen optie, aangezien de pop met regelmaat gevoerd wordt. Ze zal door het ontbreken van de man veel sneller het nest verlaten, met als gevolg dat het legsel alsnog mis gaat. De man kan eigenlijk pas verwijderd worden als er jongen zijn. De pop moet eerst het moeder gevoel krijgen, anders zal ze de jongen alleen laten in het nest. En dan zijn we alsnog genoodzaakt de jongen met de hand groot te brengen, en zal bovenstaand probleem in stand gehouden worden.

Ikzelf denk de eieren kunstmatig uit te broeden, en op de dag van uitkomst onder de pop terug te leggen. En het de man onmogelijk maken in het nest te komen, en hem na twee dagen weg te halen.
Ik kan niet aan de pop zien wanneer zij een ei moet leggen. Ze krijgt niet opvallend dikke onderbuik, de waterbak is voor het leggen wel extreem leeg, maar dit is geen standaard gegeven. Dit gebeurd wel eens vaker. Dus ik moet nog echt een oplossing zien te vinden dat de man de eieren met rust laat??!!


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2003-10-14 - 21:16:56 send message to rajar

Ik zelf heb ook met blauwvoorhoofd amazone s
dit gehad. Ik heb de man toen in een kleinere kooi naast het blok gehangen. Ik had een gat gemaakt waardoor de man de pop kon voeren dit ging goed.De broedtijd was niet langer en er kwamen 4 jongen op stok.De man heeft tot het uitvliegen in de kooi gezeten.Binnen 6 weken na het uitvliegen had de pop weer 4 eieren zonder dat ik het in de gaten had en toen ging het goed.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 125 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede