Ikzelf kweek 40 jaar vogels van diverse pluimage, dus toch enige ervaring, ook met kiemzaad geven.
Er zijn mensen die al 50 jaar hetzelfde doen, dat wil nog niet zeggen dat het goed is
De uitspraak:Met zaden te kiemen voeg je geen elementen, zoals bouwstoffen toe of er gaat niets weg, dus onnodig, het vogellichaam kan dit zelf allemaal omzetten in voedingsstoffen,..
1) Er voedingstoffen komen er wel degelijk bij en in elk geval in een betere opnamevorm bijv. aminozuren
Vreemd dat ook in de humane voedingsleer wel bekend is dat die stoffen beschikbaar komen en als gezond bekend staat
2) het (volwassen)lichaam kan dit inderdaad aan de hand van voeding, maar zeker voor een klein, jong lichaam is het verstandig/nodig dat het in goed opneembare vorm wordt aangeboden
is een uitspraak van een van de bekendste dierenartsen van Nederland op het gebied van tropische vogels en parkieten.
Nog nooit van gehoord. In welke context gaf hij dat advies?
Hoeveel jaar geleden??
bijv.vanwege het gevaar op schimmels??, tja nodig is het niet bij bijv. kanaries die goed eivoer opnemen en ga zo maar door.
M.a.w. is het nodig? Nee, als een vogels alles via het voer anders binnenkrijgt.
Is er een gevaar? Ja, als je het niet schoonmaakt.
Lusten ze het graag? Ja, dus waarom dan niet geven als het wel de goede nutriƫnten bevat EN ze nemen het goed op?
Is het natuurlijk? Ja natuurlijker dan droog zaad!
Ik heb in elk geval gemerkt dat mijn vogels er goed van in broedconditie komen en broeden(ook de wat moeilijkere soorten) en het bevalt me prima(ze zien er ook mooier uit vind ik zelf).
Maar! Waarom start je een nieuw topic??