Nu zo'n beetje alle vogels buiten en binnen eieren leggen of gelegd hebben zijn m'n grasparkieten die ik binnen had in een kamervoliere naar de buitenvoliere verhuisd. Mijn koppel catharina's die als enige nog niets hebben gedaan heb ik naar binnen gehaald. Misschien doet meer privacy en warmte ze sneller tot broeden overgaan
Een goede kennis van mij gebruikt altijd kokosvezel in het nestblok, ik heb dat ook wel gebruikt. Daarin draaien ze een nestje, zou je ook eens kunnen proberen (als je dat nog niet deed).
Ze kunnen overigens heel goed aan de gang gaan juist als het wat kouder wordt (en ze wel binnen gehuisvest zijn).
Ik heb hennepvezel, lijkt er sterk op. Ik volgde juist de gedachtengang dat wellicht een warmer klimaat (in huis is het een constante temperatuur) en meer privacy (ze zitten met z'n tweeen) het broeden kon gaan stimuleren. Volgens mij geldt voor elke vogel dat het soms uitproberen is wat ze prettig vinden.
Ja dat kan uitmaken. Ik heb een stel catharinas die willen alleen in de voliere nestelen. Heb ze in een broedkooi gehad deden ze niks. Zitten ze in de voliere,hopla eieren. Een ander stel had ik net samen zitten in een broedkooi. Bijna meteen eieren. Vier jongen groot gebracht en nu al weer eieren.
Ps bij al mijn vogels gooi ik in de nestblokken: houtvezels en een paar tabaksstengels.
Bij de catharina's gooi ik niet veel in, want bij mij raken ze de jongen weleens kwijt tussen het materiaal.