Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > licht of donker (binnenhokken open of dicht) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : licht of donker (binnenhokken open of dicht)
jandewit1969
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-08-19 - 19:54:01 send message to jandewit1969

In september probeer ik te beginnen met de bouw van een nieuw hok voor mijn papegaaien hij word 6m bij 4.50 Binnen komen de hokken buiten de vluchten nu vraag ik jullie vinden jullie dat de hokken binnen helemaal open,zodat de vogels mij en ik hun kan zien of moeten ze zoveel mogelijk dicht van plaatmateriaal.Hebben jullie voor en nadelen mijn voorkeur gaat uit naar open....

(titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-19 - 21:37:21 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik weet niet wat voor soort vogels je hebt, maar "koloniebroeders" hebben baat bij een voliere waar ze elkaar kunnen zien.

Agressieve soorten kunnen weer beter elkaar niet zien.

Het hangt dus af van welke vogelsoort je wilt kweken.

De verzorger moet in mijn ogen een vertrouwd beeld en verschijning zijn. Aan dagelijkse voeren en water geven en dergelijke ontkomt men toch niet. Kortom de vogels moet je niet gaan zien als een bedreiging.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-19 - 22:47:27 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zoals Gert al zegt ligt het ook aan de soort die je wilt gaan kweken;maar als je open buitenkooien hebt zou ik kiezen voor dichte binnenkooienhappy :)
(had eerst ook alles open)Maar heb dit veranderd omdat:

1/jezelf dan minder in het stof van de vogels loopt(beter voor je luchtwegen,en kledinglaugh :D)

2/meer rust voor de vogels bij hun nestgelegenheid

3/Minder kans op kruisbesmetting van ziektes
(lijkt mij)Binnen hebben de vogels geen direct contact;buiten lijken mij die problemen zowiezo al kleiner!

Heb nu gekozen voor onder dicht(trespa);voerluik kunstglas(acrylaat)Zodat je de vogels goed kunt zien:bovenste gedeelte 16mm polycarbonaatplaten(helder)zie je de vogels behoorlijk door

Ziet er een beetje ziekenhuisachtig uit,maar ben er goed tevreden over?

Heb geen draaiplateaus en inspectieluikjes(broedblok)meer ,omdat ik dit in praktijk niet vind werkenwink ;)




kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-08-20 - 07:44:26 send message to kakatoe

Ik weet dat Jan papegaaien heeft
Jan de 1 zegt tijdens de kwwek dat ze elkaar niet mogen zien en de ander zegt net iets anders.
Je weet hoe als ik het heb alles open.
Mijn witkuiven hebben dit jaar al 3x eieren gehad maar onbevrucht waarschijnlijk kan dat liggen aan dat de vluchten open zijn.
Mijn koppel grijzeroodstaarten hebben nog geen enkele ei gehad maar hebben wel al eens in het blok gezetten.
En bij de bonte boeren heb ik 3 jongen gehad in januari zouden 2 koppels wezen maar bleek later 3 mannen en 1 pop tezijn zitten bij elkaar in de vlucht.
Misschien is het wel beter om kweekvluchten dicht temaken in Walsrode hebben ze de vluchten in het kweekstation wel allemaal dicht en de buitenvluchten niet.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-08-20 - 08:21:38 send message to jani

In het broedcentrum la vera (loro parc) zijn de vluchten ook allemaal open ze staan weliswaar niet tegen elkaar maar met een tussen ruimte van ongeveer 0.5m.
Ik zelf denk dat je de binnenruimten beter dicht maakt zodat ze wat pivé hebben,en de vluchten buiten open.
Mijn eigen volieres zijn volledig van elkaar afgesloten wat wel zeer eentonig overkomt.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-20 - 10:02:20 send message to johanblok

Dat de vogels elkaar kunnen zien kan zowel stimulerend als afleidend werken. Ik zou daarom beide mogelijkheden geven.
Daarom zou ik de binnenhokken zo maken dat de vogels elkaar daar niet kunnen zien, maar de verzorger wel. Ze moeten wel vertrouwd kunnen raken met de verzorger. Door de dagelijkse routine weet ook de schuwste papegaai op een gegeven moment dat je alleen komt om te voeren.
Tussen de buitenvolieres zou ik dubbelgaas maken, zodat ze elkaar daar wel kunnen zien.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-08-20 - 11:41:50 send message to wiechmann

bij mijkunnen ze elkaarbinnen en buiten elkaar zien en ieder koppel wat brr is heeft ook jongen gehad.


jandewit1969
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-08-21 - 13:42:15 send message to jandewit1969

Ik wil wer gaan kweken met mijn amazones en met een koppel witkuiven


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-21 - 15:22:23 send message to molineti

Met Diverse amazones naast elkaar zou ik kiezen voor dichte tussenwanden ivm agressie(ligt wel een beetje aan de soorten)

Amazaones naast elkaar met gazen tussenwanden;is bij mij inieder geval geen succes geweest!!

heb nu tussen de amazones in zo n 2 0f 3 kooien met andere soorten,dit bevalt me beterwink ;)

p.s bij gazen tussenwanden zou ik ze 4 cm uit elkaar maken(2 a 3 cm is vaak niet voldoende)

MVG


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-21 - 17:47:50 send message to johanblok

Met amazones is bij het gebruik van dubbelgaas tussen twee vluchten 2 a 3 cm tussenruimte inderdaad vrij krap.
Tussen mijn muller en geelvoorhoofd amazones heb ik zo'n 7 cm tussenruimte.
De mullers zijn echt agressief tegen de geelvoorhoofden als deze bij het gaas komen, maar dat kan verder geen kwaad. Op het moment brengen zij een jong groot, de man bewaakt op een stok bij de scheiding van de volieres zijn territorium.
Dit bevalt mij verder goed, echt fraai zijn dichte tussenwanden ook niet te noemen, zeker niet bij vluchten van een standaard breedte van 1m. Vooral bij grote vogels is het veel mooier om de vluchten breder te maken.


jandewit1969
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-08-23 - 10:04:11 send message to jandewit1969

Dus het beste is de zijkanten een stenen muur metselen en dan de voorkant open houden...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede