Ik heb een rose gehad, héél lief, speels tam al wat je wilt, zij kreeg op gezette tijden aandacht en leerde haar spelen met de bal, zelfs apporteren.
Op een bepaald ogenblik had ik een jonge vogel die op 2 dagen oud uit het nest werd geworpen omdat de ouders 1 jong niet zagen zitten, het kreeg geen eten en ze begonnen terug te leggen.
Daar heb ik mijn fout gemaakt, ik had veel werk met dat nieuwe jong, en Kokai de rose (zelf nog maar 6 maanden) zag dit alles gebeuren, ze werd ontzettend jaloers en ik heb haar een paar keer bestraft omdat ze krijste voor aandacht, vanaf toen is ze beginnen bijten..........
voor mijn man werd ze lief (tollerant maar niet kroelen) op de duur begon ze mij aan te vallen en flink door te bijten als ik haar aanhaalde.
Het is nooit meer goed gekomen en ze is op 1 jaar naar een vriend gegaan die een pop zocht voor zijn jonge mannetje, daar is alles terug koek en ei en hij kan haar gerust op de hand nemen en vertroetelen samen met het mannetje.
Met dit alles bedoel ik maar, heb aandacht voor je vogel, hou je vaak ermee bezig maar op dezelfde tijdstippen, zo beginnen ze niet te krijsen overdag om gepakt te worden.
Laat hem van jongsaf aan weten wat wel en niet mag, en vooral PRAAT veel met hem, zowel naast de kooi als wanneer je gewoon in de kamer bent, en VOORAL vergeet NOOIT dat ze kunnen uitvallen met hun snavels als ze schrikken, laat je zoontje bij hem als je erbij bent, een kromsnavel kan lelijke happen uit een kinderhand (of gezicht) halen.
Maar.....als je hen respecteerd en aandacht geeft zijn het heel leuke vogels en ze praten ook nog, al is het natuurlijk geen grijze roodstaart
Ach ja nog iets, bij mij was hij niet gekortwiekt en hij vloog de hele kamer door, zat wel meestal op haar kooi, maar.....hou je meubels in de gaten......ze zijn ontzettend speels.
Het liefste wat ze deed was onderaan in haar kooi op haar rug liggen en de speeltjes omhoog duwen met haar poten, hééééél grappig om te zien.
En het liefste wat ze deed was papier kapot scheuren, kon ze uuuuuren mee bezig zijn, de ene krant na de andere, of anders dozen slopen, alle kartonnen verpakking verhuisde automatisch naar haar kooi, het geeft natuurlijk veel rommel, maar ze moeten kunnen spelen, 24 op 24 uur op een stok zitten........nee dat is niks voor een rose, wordt hij vet en slaperig......trouwens geen enkele vogel verdiend zo'n saai leven.
Als je nog vragen hebt, pb me gerust, ik antwoord wel als ik je kan helpen