Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > is winterhard wel winterhard Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : is winterhard wel winterhard
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-08-07 - 20:38:03 send message to Daniel

We hebben in onze volieres een groot aantal soorten zitten die we winterhard noemen, vogels die we met wat beschutting gewoon onverwarmd het hele jaar buiten kunnen laten zitten.
Veel soorten overleven dit wel zonder noemenswaardige schade, maar toch krijg ik iedere winter toch het gevoel dat mijn vogels een enorme opdonder krijgen vooral bij de combinatie van vochtig en koud weer (alleen regen of alleen kou is vaak geen geen probleem maar de combinatie wel) niet dat ik dan vogels verlies maar ze gaan allemaal wat minder zitten, zijn wat minder actief ze worden wat gevoeliger voor het een en ander.

En dit niet alleen voor 1e generaties vogels maar ook voor de gedomesticeerde soorten heb ik toch nog het gevoel dat de orginele leefomgeving van invloed is op hun weerstand tegen ons winterweer.

Wat is jullie ervaring hiermee en doen we er niet beter aan om onze vogels ten alle tijden een vorstvrij (nacht)hok aan te bieden of een plek waar ze vochtvrij kunnen zitten?


Daniel


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-07 - 22:12:10 send message to dooren

Ik denk dat er in de natuur in de winter toch wel wat europese vogels afvallen in het proces dat natuurlijke selektie heet.

In gevangenschap zelf zou er altijd voor zorgen dat de vogels kunnen kiezen of ze naar binnen willen gaan in het nachthok, hierdoor krijg je misschien iets minders sterke vogels maar je zult wel minder stukken hebben.

Ik kan me ook wel voorstellen dat er liefhebbers zijn van europese die hier misschien anders over denken ivm natuurlijke selektie. (zover er sprake is van natuurlijke selektie in een voliere)
Gert


tuxieke
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-08-07 - 22:40:28 send message to tuxieke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oeps, sorry, verkeerde post


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-08 - 00:07:35 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Slechtste periodes van het jaar(voor buitenkwekers)! zijn inderdaad het voorjaar en het najaar!

Dit zijn ook de maanden dat in het algemeen de problemen te voorschijn komen(denk dat de grootste sterfte van de vogels in de herfst plaats vind)

Ga zelf werken aan betere ventilatie,om het vocht probleem van deze jaargetijdens in te dammen(erger dan droge kou ;in de winter)

Tevens moet men juist in deze periodes super de kooien schoonhouden!

Ik Verwarm altijd de binnenkooien tot plusminus 10gradenwink ;)Hierachter schuilt de gedachte: de energie die ze niet nodig hebben om zichzelf te verwarmen,kunnen ze voor andere dingen gebruikenwink ;)



Ons klimaat is inieder geval niet ideaal en zeker niet voor Amazones(of andere vogels van de nieuwe wereld

P.S Vind persoonlijk wel dat we ze een nachthok moeten bieden(en een gedeelte in de schaduw en in de zon en in de regenwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-08 - 10:16:54 send message to johanblok

Mijn mulleramazones vonden het nog zo gek niet, afgelopen winter, in de sneeuw. De grote hoeveelheid regen van de afgelopen maanden vinden ze werkelijk heerlijk. Zij hebben de beschikking over een geisoleerd, maar onverwarmd nachthok van 6cm sandwich panelen. Dat vind ik toch wel onontbeerlijk. De grotere temperatuurwisselingen die ontstaan bij verwarming van het nachthok lijken mij ook niet zo bevorderlijk.



Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-08-08 - 11:10:54 send message to Chow

Ik merk zelf dat door het afwisselend regen en dan weer warme periodes het ontzettend snel schimmelt in de buitenvoliere. Vandaag maar weer nieuwe bodembedekker erin.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-08 - 12:07:33 send message to johanblok

Inderdaad, er onstaan nu met dit weer zeer snel schimmels in de binnenhokken. Ik maak normaal 1 keer per week schoon, nu zou iets vaker wel fijn zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede