Moet op zich best lukken hoor, hangt wel van het karakter van de vogel af, de ene vogel zal wel komen, de ander niet....
Ik heb zelf een parkiet bij mensen weggehaald waar het dier het niet bepaald goed had. Het was ontzettend bang voor mij, en omdat hij daar spullen naar de kooi gesmeten kreeg als hij floot, durfde hij zelfs dat niet eens meer.
Dankzij mij logeeparkieten toen (ik had toen zelf nog geen parkieten) ging hij weer fluiten. Zelf houden was toen nog geen optie, maar hij is naar een vriendin gegaan en is veranderd van een ontzettend bange wilde parkiet in een heerlijk kwettermannetje die zelfs lekker bij je komt zitten.
Als je veel en vaak langs de kooi komt altijd even kletsen, om mijn part zingen of fluiten. Zodat de vogel aan je stem went.
Ook gewoon met je handen in de kooi, maar niet de vogel direct benaderen, dit is bedreigend.
De vogel moet zelf naar je toe komen.
Ik heb momenteel ook 2 vogels zitten, waarvan een uit huis komt maar nooit aan handen gewend is en een uit een buitenvoliere.
De een komt nog steeds niet naar me toe, maar reageert wel, de ander durft (met tralies ertussen dan he
) op 5 cm afstand komen kijken.
Ik ga ook regelmatig met mn handen in de kooi, maar benader ze niet direct.
In principe zou het met veel tijd en vooral veel geduld wel moeten lukken...
Ik heb zelf een buitenvoliere, alle vogels waren wild, maar bijna allemaal komen ze inmiddels bij me zitten en sommigen mag ik zelfs aaien, gewoon een kwestie van je dingen doen, met ze kletsen en geduld hebben
.
Succes!