Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blauwfazantje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : blauwfazantje
François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-07-15 - 20:37:14

Beste allemaal,

Ik ben nog maar pas lid van dez mooie informatieve site en ik heb al een vraagje.

Sinds vorig jaar heb ik een koppeltje blauwfazantjes in mijn voilaire. Elke keer zij een nest hebben, werpen zij hun jongen er uit. Er zitten zebravinkjes en oranjekaakjes bij. Kan er mij aub iemand goede raad geven wat ik moet doen zodat de ouders hun jongen zouden kunnen groot brengen, zonder deze er elke keer uit te gooien.
Hartelijk dank
François


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-15 - 20:45:24

Hallo Welkom.

Geef je ook levend voer en/of pinkies(diepvries?)
Denk dat dat het probleem zou kunnen zijn, het gebrek aan levend voer, gewend zijn aan een goed eivoer.

Denk niet(maar zou wel kunnen) dat de anderen dit doen)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-16 - 02:57:07

Helaas geen remedie voor je. Hier een vergelijkbaar probleem, wel jongen maar na een paar dagen stoppen ze met voeren.
Op advies van verschillende mensen al gestopt met meelwormen voeren. Ik voer als levend voer nu alleen nog buffalo's en muggelarven, er wordt weer druk (opnieuw) gebroed nu.
Ze zijn prachtig maar gewoon best lastig te kweken.
Succes in elk geval.
Ton.


m goudberg
Oud Lid
Posts :90

Oud Lid
2005-07-16 - 05:46:09

sad :( ik heb eens van iemand gehoord dat de oranjekaakje's het nest willen kraken om ook te kunnen gaan broeden, ze gooien dan eerst de jongen van het andere paartje uit het nest.
hopelijk is dit een fabel want dan heb ik straks het zelfde probleem met mijn spitsstaartamadine.

weet iemand of dit verhaal waar is???????????????
sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(


François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-07-16 - 09:01:45

Hello,

Hartelijk dank voor jullie vlugge reactie.
Ik probeer vandaag nog om aan pinkies te geraken.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Fijn weekend toegewenst
groetjes
François


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-07-16 - 09:37:37

Bij pa hebben de zebravinkjes deze keer de kanaries geterroriseerd. Zebra's verwijdert en de kanaries kregen jongen.

Ik kan je verder neit helpen met welke tropen er nu zorgeloos bij elkaar kunnen.

Succes en welkom bij vogelarena.
wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-16 - 10:05:32

Denk dat als de zebravinken het probleem waren ze er nu ook in zaten.
het uit het nest gooien van jongen, met namen de eerste dagen heeft veel te maken met niet het goede voedsel of het er niet aan gewend zijn.
Soms is het ineens bij een nest zo, terwijl een nest eerder of later wel goed gaat.
Ik neem aan dat het jongen van een paar dagen oud waren?

Ton, wat bedoel je met muggelarven , de pinkies? of gevriesdroogde voor auqaria?

Zelf is me opgevallen dat meelwormen geen kwaad meer doen als je ze op het meelwormenvoer zet(AVES)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-17 - 02:29:20

Muggelarven koop ik levend, in de winter in de aquariumzaak, het wordt gebruikt als visvoer. In de zomer vis ik ze om de dag uit de regenton. Hoe warmer hoe meer er zitten, dus de vogels treffen het nu. Ik zet ze in schaaltje met een laagje water van hooguit 2 of 3 mm, dan blijven ze bewegen. Ze zijn met 5 minuten weg, dus kennelijk erg lekker.
Bij meelwormen hoorde ik dat de huid vooral problemen zou kunnen geven, een licht giftige stof die bij hoge consumptie (zoals jongen vaak krijgen voorgeschoteld) schadelijk zou zijn.
Nogmaals, geen feit maar een mening die ik hoorde van vooral oudere ervaren kwekers bij de vogelclub.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-07-17 - 10:09:08

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo Tonnl,

Wat je verteld van de huid van de meelworm; dat heb ik idd óók wel eens gehoord.
Maar dit probleem speelt alleen bij de vogels die hun jongen de "hele" meelworm voeren, oa lijsterachtigen, timalies, etc.

Veel kleine vinkachtigen "persen" de (meel)worm uit, waarna de inhoud via de krop aan de jongen wordt gegeven.
Je vind dan ook vaak de lege huidjes van de wormen terug in de voerbakjes en op de bodem van de kooi.

Bij deze vogelsoorten speelt dit probleem dus niet.

Ik ben wél altijd voorzichtig met het geven van meelwormen, omdat ik merk dat sommige vogels (en dat verschilt pér individu) véél te driftig worden bij het volop verstrekken van meelwormen.

Ik heb koppels (cini's), die dit voer volop krijgen als ze met jongen zitten, maar ik heb er óók bij, die ze maar mondjesmaat krijgen omdat het anders "fout" loopt.....

(Misschien speelt dit probleem dan ook hier bij Francois; probeer dus eens wat minder meelwormen en wissel ze eens af met wat meer pinkies, of de muggenlarven etc, zoals Tonnl voorstelde).


Groeten, J. Santegoeds



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede