Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help help Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : help help
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 12:03:36 send message to dun grijzeroodstaart

help ik heb net toch even gekeken bij mijn grijze en 1 ei was echt goed aangepikt en gisteren hoorde ik echt al piepen rond 3 uur .
maar nu hoorde ik al heel de tijd niks meer maar ik heb net gekeken en er zat een gat in van een 1 cm en het jong zag ik zitten maar zonder beweging ...
kan dit kwaad en is het normaal dat dit zolang duurt ik denk echt dat gisteren om 3 uur ik heeeeeeellll zacht gepiep hoorde maar kan het ook vanuit het ei zijn wat ik heb gehoord ??
en wat moet ik nu helpen of de natuur zijn werk laten doen ??


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 12:12:50 send message to dun grijzeroodstaart

peter kan jij mij mischien helpen ??


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-10 - 12:23:39 send message to Dennis Fr.

gewooon de natuur zijn werk laten doen als jijzelf het ei gaat pellen is de kans nog groter dat het jong sterft.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-10 - 12:44:19 send message to dooren

Na het aanpikken kan het nog best 2 dagen duren voordat het jong uit het ei is. Het interne gepiep van de jongen ontstaat zodra de luchtkamer van het ei doorbroken is. In deze fase hoeft dus het ei niet te zijn aangepikt.

Het gat van 1 cm. vind ik minder posifief, (wil overigens niet zeggen dat het kuiken nu niet uitkomt hoor) maar als het kuiken er nu te lang over doet om uit het ei te komen, dan droog het ei in, en komt het kuiken vast te zitten in zijn vliezen. Dan is er een groot risico dat het kuiken afsterft. Het kuiken heeft ongeveer 1-2 dagen reserve voer opgeslagen, maar als de dooier niet is ingetrokken is het risico levensgroot dat het kuiken afsterft als je het gaat helpen.

Algemeen: beter is dat het kuiken om zijn as draait en het ei netjes rondom licht aanpikt zodat tijdens afzetten de dop er mooi wordt afgedrukt.

Ook van groot belang is het volgende: stoor de ouders niet, dit komt het uitkomen van het jong niet ten goede, met alle risico's. (Ik begrijp je ongeduld maar nu ongeduld zijn, en veel nestcontroles uitvoeren helpt dus de ouders beslist niet en geeft in deze spannende periode voor de oudervogels extra stress)
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 12:52:04 send message to dun grijzeroodstaart

ik ben al te laat het eene jong is dood sad :(sad :(sad :(sad :(
oorzaak ik of de natuur er licht nog 1 aangepikt ei en ik zag daar nog wel bewging in , maar ik doe er niks meer aan kan ook niks meer doen nu .
1 jong was helemaal aan het eierschaal vast geplakt ..
kon er gewoonweg niet uit
balen en triest .
maar ik heb het andere ei een stukje verder opgebroken mischien stom maar dan kan het jong er mischien beter uitkomen ... er zaten al wel scheurtjes in ...


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 12:54:23 send message to dun grijzeroodstaart

en het was inderdaad uitgedroogt ik had gisteren gewoon al moeten helpen ...
mischien maar het is naurlijk ook weer wel de natuur ..
ik baal echt .........
wat kan de oorzaak hiervan zijn dat ik van de week nog nestcontrole heb gehouden en mischien de pop teveel heb gestoord ??
of puur natuur


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-10 - 13:09:30 send message to Dennis Fr.

kan allerlij oorzaken hebben.laat ze nu maar een paar dagen met rust dan hoor je vanzelf wel of het jong uitgekomen is


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-10 - 13:46:22 send message to dooren

Niet aan de aangepikte eieren pellen, dit verhoogt alleen de kans op indroging, in bijna alle gevallen kan het kuiken het zelf. Vaak begint het met een klein beetje, even niks en dan ineens zet het kuiken het aanpikken door. Het is net of er dan even energie wordt opgespaart voor het grote moment.

Dus nogmaal: Afblijven en met rust laten.

Ik kan me niet aan de indruk ontkomen Dun grijsroodstaart dat je een ietse piets te intensief met het uitkomproces in de weer bent geweest.

Dit is geen verwijt, want als 12 jarige zelf heb ik dit ook meegemaakt met een kippenei, ook wat te fanatiek meegeholpen. Zie het maar als een flink vervelend lesje, wat de meeste kwekers moet overkomen.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 14:34:09 send message to dun grijzeroodstaart

ja inderdaad ,, maar de luchtvochtigeid zal niet helemaal goed zijn geweest anders was het jong niet uitgedroogd lijkt mij ..
maar helaas het is de natuur ja ...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-10 - 15:20:55 send message to dooren

Hmm, met al die regen van de laatste tijd zal dit toch wel mee zijn gevallen.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 15:44:58 send message to dun grijzeroodstaart

http://img207.imageshack.us/img207/7334/tim0118xr.jpg

dit is het dode jong zoals je ziet mooi volgroeid maar het ei zat echt hard aan dr huid geplakt ..

De maximale breedte van een foto mag 600 pixel zijn!


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 15:48:09 send message to dun grijzeroodstaart

sorry een beetje te groot maar weet nog niet precies hoe het werkt om kleiner te maken ..
maar ik heb ook gelijk het andere ei [was al gebarsten een stukje opengemaakt okm te helpen maar ben bang dat ik dat beter niet kon doen zag dr gele eierzak ofzoiets en dr hartslag en heb het toen maar snel terug gelegd ...
hoop??
en heb het broedblok een beetje natgesproeid voor de vochtigheid


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-10 - 17:05:03 send message to Dennis Fr.

we zeggen nog dat je het niet moet helpen en nog doe je dat.beetje jammer hoop echt voor je dat het jong het overleefd


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-07-10 - 17:06:39 send message to memaa

Hallo,
ik heb ook al jongskes moeten helpen door een beetje van het ei weg te nemen.
Ik besproei mijn papegaaien ook als de eikes moeten uitkomen, dit om de vochtigheid omhoog te krijgen.
Waarom ik dit nu pas zeg, bij de ene is de luchtvochtigheid goed en bij de andere niet.
Hoop dat ge nog een jongske kunt redden. Het is natuurlijk erg als ze uit moeten komen en dat lukt dan niet. Ge kunt alles niet voorzien, een ervaring rijker en volgende keer zal het wel goed komen.
Gr


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-10 - 17:52:35 send message to dun grijzeroodstaart

inderdaad memaa .. ALS IK ALLES VAN TE VOREN WIST .
maar ik dacht bij het 2e ei mischien alvast een beetje te helpen want het eerste is dood en ik probeer nu het 2e ei te helpen .
maar mischien stom . ?
ik had beter gelijk kunnen gaan sproeien ., maar dat is altijd achteraf we zullen zien met het 2e jong en als het goed gaat dan wordt het een feesje voor hun en mij
en iedereen die met vogels kweekt heeft zo zijn dingen meegemaakt en ik dus ook [we leren er van en toch is het de natuur ]


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-07-10 - 22:32:51 send message to memaa

Hallo,
ik hoop dat het goedkomt met de 2e bebe.
Het is zoals je zegt als ... . Als je niets doet gaat het jong ook dood. De een zegt afblijven, de ander zegt help een beetje. Wat is de juiste beslising? Als alles gebeurt is dan weet je het (misschien).
De jongskes die ik geholpen heb leven allen nog in goede gezondheid en ik ben er van overtuigd als ik niet ingegrepen had dat ze dood waren gegaan.
Dus, ieder zijn waarheid en bezin eer ge begint.
Gr



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede