Ik zit in totoaal met 11 kanaries.8 kanaries zitten in een kleine voliere en de 3 andere in een grotere voliere.De kanaries in de kleine voliere zijn gezond maar in de grote voliere gaat het heel wat anders.
Ze zitten dik
ademen langs hun snavel
Ik had van iemand ook een hele goeie zangkanarie gekregen en die is ook gestopt met fluiten.
Ik ben toen vervolgens naar de dierenarts geweest en hij heeft een medicament voorgeschreven,maar het help niet echt.
Meschien weten julie raad of wat ik moet doen.
Vraagjes:
De 3 kanaries zitten die nog bij andere vogels?
Welk medicijn dacht de dierenarts?
Heeft hij ontlasting onderzocht, en hoe is die?
Hoezo zitten de 3 groot en de 8 klein?
Heb je foto's, dit maakt e.e.a. veel duidelijker?
Ik denk om suggesties te krijgen dat je meer meot uitleggen.
De meest voor de hand liggende oorzaak is hapziekte. Dit is een soort pokken die erg besmettelijk is.
waarschijnlijk zijn de kanaries vorig jaar niet geent en blijven dan gevoelig voor deze ziekte.
Contact opnemen met een dierenarts of via een vogelvereniging contact opnemen om mee te doen aan de jaarlijkse entdag die men houd om de kosten binnen de perken te houden. Helaas enten vaak de kleinere kwekers hun vogels niet en kunnen zo voor problemen zorgen bij andere liefhebbers. Overigens kan een geente vogel die in een bestand waar men niet geent heeft ook voor problemen zorgen omdat deze drager kan zijn.
De enige oplossing om geen hapziekte te krijgen is alle risicovogels op tijd te enten!
quoteBaycox en Esb3 zijn geen antibiotica ,maar hebben wel een lichte bacteriestatische werking. Ook zullen deze producten dan ook onvoldoende werkzaam zijn tegen onder andere de zweetziekte / E.coli-infectie,s .Hier zal enkel een echt antibiotica zoals therprim (trimetoprim ) of Baytril weer goed voor zijn !!! Succes Wout van Gils.
bedankt
ik heb vandaag van mijn club (zeelse vogelvrienden)een brief ontvangen voor mijn kanaries gratis te laten enten(tot de 40 st vogel en heb je er meer dan moet je 10 cent per vogel betalen)en ik heb er maar 11.Dus dit kom wel als geroepen.