Ik ben het eens dat in de loop der tijd de kwartels steeds moeilijker zijn gaan broeden. Voor 10 jaar geleden zag je bijna geen natuurbroed meer, maar dat is nu aan het terug komen. Nu is een kwartel een makkelijke vogel om dit natuurlijke gedrag weer terug te fokken door ze bijvoorbeeld onder kippen uit te laten komen, maar hoe je het ook wend of keerd, deze dieren zijn en blijven gedrags gestoord tov hun soorgenoten in de natuur. Vaak zijn het de eerste nesten waar een kwartel op gaat zitten die de mist in gaan, omdat dit moment ook een leerproces is voor deze dieren. Telkens kom je een stapje verder tot je op een gegeven moment zoveel kwartels kweekt dat je er inderdaad gek van wordt. Maar het probleem is dat de liefhebber niet het geduld heeft zijn kwartels dit leerproces te laten ondergaan met als gevolg dat er naar de broedmachine gegrepen wordt ........ en veel produktie gemaakt wordt, dus veel geld verdiend wordt. Dit is bij veel kippen, fazanten en eenden ook al het geval, en eigenlijk is het zonde. Ook in dierentuinen ondervind men deze gedragsstoringen bij handopfok dieren. Natuurbroed geeft een hogere kwaliteit ten op zichte van gedrag, gezondheid en verijking, en wij liefhebbers ontnemen veel dieren deze ontwikkeling.
En in dit forum onderwerp wil ik ook aan geven dat dit dus ook de toekomst en het nu is bij veel kromsnavels ........ en ook hier geld dat de toekomstige vogel liefhebber de puinhopen van ons mogen opruimen.
Ik heb na twee jaar proberen nu dit jaar voor het eerst ook natuurbroed kwarteltjes. (chinese dwergkwartel. Ik was bang dat het nestje ook de mist in ging want de hen had al meer dan 20 dagen gezeten. Was er eerst ook niet op verdacht toen ik ineens iets in de sluis zag bewegen. Was er dus zo´n minikuikentje door het gaas gekropen.
Nou het zijn hele leuke kwarteltjes geworden! Maar gewoon de vogels de tijd geven en natuurlijk niet te veel verstoren.