Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > minkukel zebravink Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : minkukel zebravink
gearhead
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-06-10 - 20:28:37

nu mijn nestje is uitgekomen en ze zijn uitgevlogen maar van de 6 zijn er 3 een beetje gehandicapt. Die 3 zijn half blind of helemaal blind en ze kunnen helemaal niet vliegen. De oogjes zitten nog helemaal dicht en hebben een kale buik.

Nu is mijn vraag zou dit nog goed komen?
Of moet ik er wat aan doen?

ps. ze worden wel gevoerd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-10 - 20:35:05

Zijn ze vuil? Zijn ze te vroeg uitgevlogen. Heb je last van bloedluis?

Wat voer je?


gearhead
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-06-10 - 20:40:29

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

uhm niet vuil, vuile staart omdat het onwijs druk was in het nestje. ik voer ze tropenzaad, eivoer, groen, brood, onkruidzaad, grid en zover ik weet heb ik geen last van bloedluis.

Denk wel dat hun een paar dagen te vroeg eruit zijn gekomen.

Maar de 3 brutaalste zijn uitstekend volgroeit.
maar met die ogen zit ik eigenlijk het meeste in, want die helemaal niet kan kijken daarbij zie je oogjes maar dan dicht en bij die andere zie je een bultje onder zijn dichte oogje zitten echt heel gek allemaal.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-06-10 - 20:42:16

Gearhead

Het zou helpen als je een foto van de ouders kunt plaatsen,En nee als een vogel blind is zal het niet meer goed komen,Van enkele kleurslagen is in het verleden bewezen dat ze jongen voorbrengen die slecht zien of geheel blind zijn met name de kleurslag wang bruin en grijs hebben hier veel last van gehad.Het kan ook zijn dat jouw ouder paar broer en zus is en op deze manier te nauw verwant zijn en dit soort jongen geboren worden.Ik zou graag een kopfoto van beide ouders zien dan kan ik je zeggen of het hier om de mutatie wang gaat.

Erik


gearhead
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-06-10 - 20:49:54

sorrie erik die foto's heb ik niet bij de hand. maar het vrouwtje is een bruinwang en het mannetje is een witte met een zwarte veeg.
of het broer en zus zijn kan ik niet zeggen.
De jonkies zijn 3 bruin (2 echte bruin wang en 1 hele bruine) en 3 witjes en die zijn niet goed.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-06-10 - 21:21:35

Gearhead
Dat is het probleem ,Je hebt wang( Grijswang) x wang( Bruinwang) verpaart dit geeft inderdaad moeilijkheden zoals je die nu ondervindt,Het beste is om ze om te verparen aan normaal grijze en bruine partners dan krijg je ook wangen terug omdat deze dominant vererven.

Succes
Erik


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-10 - 21:29:14

En, niet onbelangrijk, de jongen NIET voor verdere kweek gebruiken. Klinkt hard maar de zwakke vogels laten inslapen is het best voor de soort. Zo werkt het in de natuur ook.

Hopelijk volgende kweek meer succes,
Ton.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-06-10 - 23:04:29

he bah wat sneu .. wat ga je nu doen ?



erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-06-10 - 23:40:56

Ton

Waarom wil jij gezonde vogels in laten slapen ? De blinde vogels kan ik mij voorstellen maar de jongen die gezond zijn is niets mis mee ze zijn zeer goed te gebruiken als kweekvogel en zijn niets zwakker dan andere vogels ,De problematiek bij de wang zebravink komt alleen naar boven als men wang op wang verpaart ,Bij gebruik van een andere kleurslag maal wang zullen normale jongen geboren worden.Blindheid bij wang zebravinken is geen zwakte maar een genetische afwijking dat niet per definitie wil zeggen dat de vogels zwak is.
Trouwens blinde vogels zijn uitstekend in staat zichzelf te redden in een kleiner broedkooi en kunnen normaal oud worden ,Of je dit wilt aanzien is vraag twee maar dat is een persoonlijke beslissing waar ik mij absoluut niet in wil mengen.

Erik


gearhead
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-06-11 - 07:40:42

ja kijk dit is rot, het is gewoon lastig aan gezien ik maar een beperkte ruimte heb ben ik van plan om eigenlijk alle zebra's incl ouders richting de dierenwinkel te doen zodat die ze weer verder kan verkopen maar die blindevinken (daar komt het woord vandaan denk) vind het zielig om ze van kant te maken, maar zo hebben ze ook geen leven. Zover ik nu zie wijst het de tijd wel uit dan stoppen ze op een gegeven moment met voeren en dan houd het vanzelf op. Dus op een gegeven moment zal je de knoop zelf door moeten hakken vrees omdat het beestje anders veel moet lijden....

Ik heb hier allemaal van die knusjes, 3 blindevinken een kuifgloster met 1,5 pootje die komt van een mevrouw vandaan die hem in een iniminie kooitje had en daar is zijn poot met ring gaan ontsteken. en die heb het voorelkaar gekregen om in iedergeval 1 jonkie te produceren, deze is vandaag uit het ei gekomen, echt lief.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-11 - 10:27:01

tja, vogels houden is niet altijd leuk, gelukkig ook goede momenten om de mindere wat teniet te doen.

Blinde vink komt van de europese vink, men brandde vroeger de ogen van de vinkemannen dicht omdat men dan dacht dat ze beter zongen.

Natuurlijk onzin en wordt dit(hopelijk) niet meer gedaan


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-06-11 - 13:30:10

We willen allemaal het beste voor onze vogels en soms doet dat enorm veel pijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede