Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > pitje van kers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pitje van kers
Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-06-09 - 10:33:04 send message to Pattie

Goedenmorgn iedereen..!

Mijn zonparkiet breekt de pit van een kers open om er vervolgens iets uit op te eten, een soort nootje.. Kan dit kwaaad..??\

Groetjes Patricia



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-09 - 11:01:02 send message to Hawkeye_NL

Nee, kersepitten zijn niet schadelijk voor je vogel.

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-09 - 11:06:33 send message to dooren

Op zich is dit een natuurlijk gedrag, vele soorten papegaaiachtigen gooien het vruchtvlees voor een groot gedeelte weg om vervolgens de pit te kraken.

De voedingsstoffen in zo'n pit, nodig om de pit te laten ontkiemen zijn blijkbaar een interessante en goede voedingsstof.
Gert


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-06-09 - 17:00:48 send message to Pattie

okee..!! Hartstikke bedankt..!! Gelukkig kan het geen kwaad want hij was met de derde bezig voor ik het zag..!!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-09 - 17:48:10 send message to tonnl

Misschien nog een leuke anekdote.
In bepaalde gebieden gebeurt dit zo talrijk dat groepen apen onder die bomen een waar feestmaal houden. Al het vruchtvlees dat naar beneden gekieperd is ligt dan op de grond, lekker makkelijk. Soms echter ligt het er wat langer en gaat het gisten. Door de alcohol die daardoor ontstaat komt het voor dat apen echt dronken worden na zo'n schranspartij. Dat allemaal dankzij het gedrag van vogels. happy :)
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-06-09 - 18:19:42 send message to johanblok

De pit van vooral de zure kers bevat een kleine hoeveelheid blauwzuur het geen giftig is. Het is dus af te raden om deze te vaak te laten oppeuzelen.
Overigens de pit van de abrikoos dient zeker niet gegeven te worden, aangezien deze nog meer blauwzuur bevat.
Mijn bron hiervoor is een rubriek over vruchten in Papageien wat ook als boek verschenen is.


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-06-09 - 21:43:18 send message to Pattie

ohw.. ehm..
hoe weet ik of het een zure kers is..?? speciaal soort..??
of is dat gewoon een kers die zuur smaakt..?? happy :)

Ze krijgen trouwens niet heel vaak hele kersen, met pit en al bedoel ik.. Dat zou namelijk betekenen dat ik elke keer moet schilderen als ze hem op hebben.. Meestal maak ik er hapklare stukjes van die niet door de kamer kunnen vliegen..!!
Maar omdat ze zo een lol met een hele kers hebben mogen ze af en toe op de grond een hele om mee te gooien..!! happy :)



Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-06-09 - 21:44:37 send message to Pattie

abrikoos lusten ze geen van alle ben ik van de week achtergekomen.. Ze proberen het niet eens...!! Maar ik hou stug vol, morgen krijgen ze het weer.. laugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede