Misschien nog een leuke anekdote.
In bepaalde gebieden gebeurt dit zo talrijk dat groepen apen onder die bomen een waar feestmaal houden. Al het vruchtvlees dat naar beneden gekieperd is ligt dan op de grond, lekker makkelijk. Soms echter ligt het er wat langer en gaat het gisten. Door de alcohol die daardoor ontstaat komt het voor dat apen echt dronken worden na zo'n schranspartij. Dat allemaal dankzij het gedrag van vogels.
Ton.
De pit van vooral de zure kers bevat een kleine hoeveelheid blauwzuur het geen giftig is. Het is dus af te raden om deze te vaak te laten oppeuzelen.
Overigens de pit van de abrikoos dient zeker niet gegeven te worden, aangezien deze nog meer blauwzuur bevat.
Mijn bron hiervoor is een rubriek over vruchten in Papageien wat ook als boek verschenen is.
ohw.. ehm..
hoe weet ik of het een zure kers is..?? speciaal soort..??
of is dat gewoon een kers die zuur smaakt..??
Ze krijgen trouwens niet heel vaak hele kersen, met pit en al bedoel ik.. Dat zou namelijk betekenen dat ik elke keer moet schilderen als ze hem op hebben.. Meestal maak ik er hapklare stukjes van die niet door de kamer kunnen vliegen..!!
Maar omdat ze zo een lol met een hele kers hebben mogen ze af en toe op de grond een hele om mee te gooien..!!