Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Amputeren??? (goulds) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Amputeren??? (goulds)
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-05 - 22:41:53 send message to golemm

Dit is een voortzetting van topic "nestjong met scheve poot". Ik heb t pootje van t nestjong nog ns goed bekeken en t is helemaal mis! t pootje staat gewoon omhoog!!shocked 8O Er is halverwege een enorme knobbel, waar de breuk is geweest en ipv recht staat t pootje verder in n V-vorm weer omhoog. t steekt gewoon tussen de vleugel door sad :(. Dierenarts zegt t is n oude breuk (zeker 10 dagen) en er is niks aan te doen. Opties zijn inslapen of amputeren. 't beestje is verder kerngezond (2-3 weken oud), maar ik weet niet wat de kwaliteit van leven is voor een vogel met 1 poot??? trouwens hoe amputeer je een poot, (uiteraard door dierenarts) ik heb altijd begrepen dat kleine vogels heel moeilijk te verdoven zijn, je weet nooit de juiste hoeveelheid, en amputeren zonder verdoven is welerg wreed. Van mij mag ie blijven leven en vrolijk rondfladderen in de voliere, ik ben niet iemand die "nutteloze" vogels "öpruimt", maar ik wil m niet laten lijden. Heeft iemand dit al ns meegemaakt?


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-05-05 - 22:49:36 send message to huisjeboompjebeestje

Wij hebben wel een bichenowastrilde met een kromme poot Zn poot staat bijna haaks op zn lijf Hij redt zich nu goed, al heb ik hem wel een keer moeten reanimeren toen hij in een badje hing met zn kop onder water (inmiddels kan hij weer goed badderen
gr. Erik-Jan


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-05 - 22:56:59 send message to golemm

Eric Jan, gebruikt jouw bichenow die kromme poot nog wel ergens voor? M.a.w. zou amputatie misschien beter niet uitgevoerd kunnen worden, maar t gewoon zo laten omdat t nog enig nut heeft? Hoewel, t pootje nu wellicht t vliegen hindert bij mijn Goulds.
Hoe heb je m trouwens gereanimeert??? mond op mond?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-05 - 23:00:28 send message to johanblok

Mijn valkparkiet die een poot mist, heeft een uitstekend leven, en redt zich prima.
Is het echt medisch noodzakelijk om te amputeren? Met een krom pootje leert ze zich waarschijnlijk ook wel redden.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-05 - 23:03:32 send message to golemm

Als t niet hoeft dan liever niet natuurlijk, maar t lijkt erop dat t pootje straks t vliegen gaat hinderen omdat t gewoon echt omhoog staat. En dat is natuurlijk niks voor zo'n beestje.


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-05-05 - 23:23:41 send message to huisjeboompjebeestje

de bichenow gebruikt zn poot nog een beetje om zn evenwicht te gebruiken Wel kan hij met maar weinig vogels in een kooi omdat hij daar veel last van heeft
Het reanimeren heb ik gedaan door zoveel mogelijk water weg te blazen en opwarmen in de magnetron (opwarmen en uitzetten, dus niet aanwink ;)!) op een gegeven moment ging hij weer ademen en 'deed hij het weer'!happy :)!


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-05 - 23:56:26 send message to DenisdeV

Ik was gisteren bij een gouldskweker die een gould had met maar een poot. Leek op jouw verhaal, alleen was de poot op een gegeven moment gewoon afgestorven en er dus gewoon afgevallen. Beestje redt zich al 5 jaar prima. Hij zet hem niet in de voor de kweek, maar voor de rest niets aan de hand.
Het is de vraag overigens of je nu de beslissing moet nemen, volgens mij kun je hte best even aanzien en vanzelf wel zien of het inderdaad het vliegen hindert.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-05-06 - 09:19:00 send message to Tenzi

Ik heb een maskeramadine met een verminkte poot. Zij heeft ooit met een teentje in een kuijpringetje van haar partner vast gezeten. Pas dus op met het aanbrengen van knijpringetjes!Toen ik ze vond en van elkaar had losgemaakt, was wel duidelijk dat de poot gebroken was.
Na een tijd revalidatie (de partner is toch overleden) vliegt en doet ze weer van alles. Ze steunt nu op de hiel van haar 'voet' en de tenen staan recht naar boven. Ondanks dat ze soms meer moeite heeft om haar evenwicht te vinden gaat het heel goed.
Ik zou, als de gould er verder geen last van heeft, er niets aan doen en lekker laten vliegen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-06 - 09:25:21 send message to ParkietenPeter

Hoe gedragen deze vogeltjes zich in de paartijd?
Hoe reageren andere vogels in de paartijd op hen?

Is het niet zo dat deze vogels eigenlijk wel de drang hebben maar a.h.w. buitengesloten worden? evt. hardhandig onder elkaar? Hoe gaat het als deze vogels een zich partner 'toeeigenen'?

Is hier ervaring mee?


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-05-06 - 10:08:07 send message to huisjeboompjebeestje

mijn bichenow is nog maar van eind vorig jaar dus heb ik hem (nog?) niet ingezet voor het kweken Wel ben ik benieuwd of hij kan bevruchten
In de volière heb ik een Noorse Goudvink man die al zn tenen mist die al wel voor bevruchte eieren heeft gezorgd, maar toen de jongen uitgekomen waren ging de pop dood
gr. Erik-Jan


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-06 - 18:07:40 send message to golemm

Ik wil t zeker nog wel even aanzien, maar het nesthokje hangt hoog in de voliere, als t meteen bij het uitvliegen niet lukt is t te laat denk ik. Ik zal proberen dat te voorkomen zonder de boel te veel te verstoren, het is het kleinste jong dus ik moet t wel zien aankomen.

Wat n verhaal Eric Jan, n vogel in de magnetron laugh :D Wel vindingrijk!

Inieder geval bedankt voor jullie input, ik heb weer wat hoop dat t redelijk goed komt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-06 - 18:59:22 send message to Niltava

Mijn vader had vroeger een zilverbekje met een stompje. Toch altijd jongen. Deze vogel had er totaal geen last van en steunde, bij tegen het gaas hangen gewoon op zijn stompje. Hij werd ook niet apart behandeld door de anderen


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2005-05-09 - 19:36:35 send message to gebbinkjes

amputeren,
je kunt zelf ook pijnloos het pootje amputeren
door er een strak touwtje of elastiekje om te winden het pootje sterft dan af en vogel voelt er niets van.
m.vr.gr. Harry


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-05-09 - 22:05:08 send message to Swaas

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-05-09 - 22:09:15 send message to Swaas

Dit vind ik nu eens echt dierenmishandeling...."de vogel voelt er niks van" zijn fabeltjes die uitgevonden worden door mensen die geen dierenarts willen consulteren omdat dat geld kost, het dier heeft WEL pijn hoor, vooraleer het lichaamsdeel afsterfd dat afgebonden wordt, heeft dat deel wel degelijk een kloppende en pijnlijke tijd nodig vooraleer het gevoelloos wordt om daarna te verdrogen en af te sterven.
Als je tot amputatie overgaat, laat dit dan tenminste pijnloos verlopenshocked 8Oshocked 8Oen anders...blijf er met je fikken vanafangry


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-10 - 09:46:44 send message to johanblok

Inderdaad, een amputatie dient door een dierenarts te gebeuren, tenzij daar vanwege de vereiste snelheid, geen tijd meer voor is. Dat laatste gaat hier niet op. Wie daar geen geld voor over heeft, dient geen dieren te houden.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 259 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede