Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Rachitis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Rachitis
kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-04-29 - 09:51:50 send message to kurt fierens

Hoi,

Wie kan er meer uitleg geven over Rachitis. Onlangs had een vriend van mij met dit fenomeen te maken bij een baby rose kaketoe die door valkparkieten grootgebracht werd. De vogel is vrij snel overleden (op 1 dag tijd achteruit gegaan en dood) en de krop kregen ze ook niet ledig. De dierenarts zei dat de doodsoorzaak Rachitis was. ALhoewel de vogel geen kromme of misvormde poten had. Rachitis is namelijk een tekort aan calcium. Verder zei de dierenarts dat de vogel indien hij gered zou geweest zijn nooit een gezonde vogel zou worden? Klopt dit? Heeft nog iemand ervaring met dit? Mijn vriend geeft al jaren Calcium Sandoz en schrikt dat dit voorval zich voordeed.

Kurt


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-04-29 - 12:36:48 send message to johanm

Rachitis is niet alleen een gebrek aan calcium maar ook een gebrek aan vitamine D3 die de opname van calcium in het lichaam regelt. Vogels die rachitis hebben, hebben een te zacht skelet wat tot misvormingen leidt. Als het alleen om de poten gaat, kan er in een vroeg stadium nog iets gecorrigeerd worden maar inwendig lukt dat natuurlijk niet. Ik ken het calciumpreparaat dat jullie gebruiken niet, gebruik zelf calcivet dat tevens de nodige vitamine D3 bevat.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-04-29 - 13:23:56 send message to erik

Kurt

Wat had de dierenarts voor verklaring voor dat de krop niet ledig werdt ? Volgens mij heeft dit niets met calcium tekort te maken maar met schimmel infecties hierdoor blijft de krop gevuld en verteerd het voer niet meer dit breid zig uit naar de lever met een falen zodat de vogels binnen 24 uur kan sterven .

Erik


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-04-29 - 13:42:08 send message to kurt fierens

Erik,

de vogel zijn krop was 's morgens leeg en hij kreeg dan zijn normale voeding zoals anders. Mijn vriend heeft zeer veel ervaring hiermee, dus de wijze van geven en de samenstelling was zeker ok. Ook de temperatuur van voedsel en warmtekooi. Van schimmel sprak hij niet. Hij heeft een multivitamine spuit gezet en ook voor vitamine d. Maar de vogel ging zienderogen achteruit. Ook is er onder de voeding biacidol gedaan om de darmflora te herstellen en bevorderen. Hij zei ook als het inwendig zit en je ziet geen vervormingen , dan kan je er heel weinig aan doen.

Kurt


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-04-29 - 14:21:45 send message to erik

Kurt

Het probleem om schimmels te ontdekken is dat je deze op kweek moet zetten dat duurt een paar dagen ,Ik zeg ook niet dat uw vriend een fout heeft gemaakt in de voeding schimmels zitten ook in de lucht ondanks alle voorzorg maatregelen heb ik zelf het probleem ook al eens gehad vandaar dat ik vroeg of er schimmels ontdekt waren ,Ik zou toch de vogel eens opsturen en lever en krop op deze laten onderzoeken zodat men zeker is.

Erik


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-04-29 - 14:42:20 send message to kurt fierens

Erik,

De vogel is al voor verder onderzoek opgestuurd , moeten enkel nog de verdere resultaten afwachten

Kurt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede