Auteur |
Onderwerp : Pleegouders voor kaketoes |
kurt fierens
Website Member
|
2005-04-21 - 14:38:56 |
|
Hoi,
Welke vogels zijn geschikt als pleegouder voor kaketoes? Zelf weet ik dat valkparkieten en halsbanden hiervoor geschikt zijn en dat deze laatste het vrij goed doet als pleegouder. Maar zijn er ook andere soorten? Kan je kaketoes (enige weken of volledig) laten grootbrengen door grijze roodstaarten, timnehs of andere afrikaansepapegaaien of australische parkieten? En kun je dit gemengd doen of mag er alleen maar een soort in de nestkast aanwezig zijn?
Bij valkparkieten is het aan te raden om de baby kaketoe vanaf +/- 10 dag verder groot te brengen. Halsbanden brengen de kaketoes tot zelfstandigheid groot. Maar zijn er nu nog zulke soorten? En tot wanneer brengen ze de baby groot?
Heeft iemand ervaring hiermee?
MvG
Kurt
|
ParkietenPeter
Website Member
|
2005-04-22
-
09:07:55 |
|
Die ervaring zal toch zeker wel aanwezig zijn, denk ik.
Succes
Peter
|
ParkietenPeter
Website Member
|
2005-04-22
-
18:35:38 |
|
Kurt,
Heb je op dit moment jongen die in nood zijn. Of wil je graag de situatie voor zijn. Ben eerljk gezegd ook wel benieuwd naar de antwoorden van de experts.
Peter
|
jani
Website Member
|
2005-04-22
-
19:26:44 |
|
Hallo Kurt
Ik had een koppel rosé's die de eieren braken ,heb daarvan 3eieren kunnen redden,waarvan er 2 onder een paar duiven werden gelegd bij gebrek aan iets anders, daarvan is er een ei uitgekomen en wordt dit jong vanaf de eerste dag met de hand gevoerd,is nu 14 dagen oud.
Het derde ei werd onder een kakariki gelegd welke het ei heeft uitgebroed en het jong nu al 8 dagen voed,hoelang ze dit nog zal doen weet ik ook niet.Ik ben in ieder geval toch blij met mijn eerst roséjongen.
|
dooren
Website Member
|
2005-04-22
-
19:41:11 |
|
Klopt jani, kakarikies brengen vaak de gekste papegaaien groot, ik heb zelfs gezien dat een lorikweker in Duitsland zijn jonge loris liet grootbrengen door kakarikies en dat ging goed.
Het zal me dus niet verwonderen dat ze de jonge rose-kaketoe een heel eind grootbrengen voor jou.
Op het laatst wanneer de kaketoe groter is dan zijn pleegouders zou ik het goed in de gaten houden.
Gert
|
Martien Strijdveen
Website Member
|
2005-04-22
-
20:23:15 |
|
Hallo,
Nou ik heb de eieren van mijn rose onder Grote Alexanderparkieten liggen en dat gaat heel goed
Deze soorten brengen ook alles groot is mijn ervaring
|
thuis
Website Member
|
2005-04-22
-
20:37:12 |
|
Ik heb eieren van witkuifkaketoes laten bebroeden, uitkomen en voeren door edelpapegaaien tot ca. 6 weken, daarna verder handopfok.
|
natasja
Website Member
|
2005-04-23
-
00:15:57 |
|
Oh thuis heb je daar misschien foto's van ?
Lijkt me een erg leuk gezicht die witte kaketoebolletjes onder de fel rode moeder edel
|
thuis
Website Member
|
2005-04-23
-
20:51:11 |
|
Sorry Natasja, die heb ik niet. Het was altijd maar 1 jong tegelijk en de foto;s die ik geprobeerd heb te maken in nestblokjes of kasten waren altijd te donker.
|
kurt fierens
Website Member
|
2005-04-25
-
09:44:32 |
|
Peter,
Zoals bij kaketoes gekend is durft de man de eieren stuk maken. Dit probleem heb ik ook met mijn oranje kuiven. Mijn valkparkieten hebben al kaketoes grootgebracht, maar ik denk dat ik nu een andere pleegouder ga moeten zoeken aangezien de valken al aan het broeden zijn. Kakarikies had ik ook aangedacht, maar dit is soms een wispelturige vogel. Maar ja, dat kan elek pleegouder zijn, dus op goed geluk maar en hopen.
Heeft iemand ervaring met grijze roodstaarten dat deze kaketoes durven voederen? Ik weet dat de grijze een totaal andere voedermanier hebben dan kaketoes, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Kurt
|
kurt fierens
Website Member
|
2005-04-28
-
09:15:48 |
|
Niemand ervaring dat grijze roodstaarten als pleegouder kunnen ingeschakelt worden?
|
kakatoe
Website Member
|
2005-04-28
-
11:03:22 |
|
Gewoon uitproberen lukt het dan heb je geluk anders pech.
Je zal het zelf moeten ondervinden daar de een dit zegt en de ander dat.
Ik had zelf zitten denken om het ei van mijn witten onder een colli te leggen daar de witten er steeds vanaf gaan.
Maar z'n colli lijkt mij er iets teklein voor om z'n ei uit te broeden.
dus nu moeten ze het zelf doen maar waarschijnlijk is het ei onbevrucht dus jammer dan de volgende keer beter
|
giorgioo
Website Member
|
2018-01-15
-
01:06:28 |
|
Dat de grijzen, kaketoe eieren goed broeden weet ik ook 100%, alleen voeren, ben ik ook nieuwsgierig...heb zelf een witkuif baby van een week, gebroeid door de broedmachine en grijzen (nadat de vader een van de 2 eieren kapot heeft gemaakt), maar toch voer ik zelf vanaf de eerste dag en gaat goed (met die nodige instructies en hulp ).
Dit bericht is door moderator Daniel aangepast
|
Fredje15
Website Member
|
2018-01-17
-
14:58:10 |
|
Persoonlijke discussies graat buiten het forum houden
Dit bericht is door moderator Daniel aangepast
|