Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Fischers wida Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Fischers wida
DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2003-07-12 - 15:24:36

Ik heb sinds kort een koppeltje Fischers wida's in mijn voliere. Nu wil ik er eigenlijk wel mee kweken,alleen heb geen idee hier met deze vogels in om te gaan. Ik heb al wat gesnuffeld op Internet maar er is erg weinig bekend van deze soort. Iemand hier die al praktijkervaring heeft,en die met mij wil delen ?


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2003-07-16 - 21:43:28

Denis, de Fischers wida is een broedparasiet net als onze koekoek legt deze eieren in het nest van een waardvogel.
Voor deze wida soort is dat de Purpergranaat astrilde (en misschien het Blauwfazantje)
m.a.w. als je met een dergelijke vogelsoort wilt kweken heb je een flinke voliere nodig, met daarin ruimte genoeg voor meerdere paren Purpergranaten (ruimte want die zijn in de broedtijd behoorlijk agressief)
En dan een flinke dosis geluk.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2003-07-23 - 21:28:17

Oeps........ klinkt inderdaad niet echt hoopvol. Purpergranaten zijn practvogels maar an sich al moeilijk zat,dus laat staan ook nog eens als waardvogel voor deze wida's.
Vanwaar het idee dat blauwfazantjes ook als waardvogels zouden kunnen fungeren ? En geldt dat ook voor familie (blauwkopblauw,angola ??)


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2003-07-24 - 00:45:45

Nee, het zou dan gaan om de 'gewone' Blauwfazant, maar ik hou wel even een slag om de arm of de Blauwfazant ook werkelijk gebruikt wordt als waardvogel, er heeft enkele jaren geleden een artikel over deze waard en gastvogels in Onze Vogels gestaan.
En ook heeft er ooit in Onze Vogels een kweekverslag van een kweker gestaan die een geslaagd kweekresultaat heeft behaald in een buitenvoliere met Purpergranaten als waardvogel.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2003-07-24 - 20:36:32

OK,dankjewel voor de informatie. Ik zal kijken of ik via de NBVV alsnog aan dat nummer kan kopen. Mocht het lukken zal ik het laten weten.


harteman
Website Member
Posts :32

Website Member
2005-08-30 - 00:24:36

Omdat wida's broedparasieten zijn worden tot dusver ze (voor zover ik weet) niet in Nederland gekweekt omdat de juiste eigenschappen moeilijk /niet zijn te creeëren. Daarbij moet je meerdere koppels samen houden omdat de vrouwtjes een mannetje uitzoeken tijdens de paringsdans van de mannen (ze hebben dus veel vliegruimte nodig). Deze en andere dingen zijn lastig na te bootsen.
De vogels die te koop worden aangeboden zijn dus allemaal wildvang/import!

Ik heb mij vorig jaar ook laten verleiden om Smalstaart Paradijswida's te kopen, het leek mij namelijk een grote uitdaging...maarja, de kweek is er nog steeds niet van gekomen.
Sterker nog; na de rui deze zomer bleek dat ik niet met 2 koppels, maar met 3 mannen en 1 vrouw te maken had. 1 mannetje was bij aanschaf nog zo jong dat hij nog de kleuren van een popje droeg en is pas deze zomer op kleur gekomen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-30 - 10:56:02

Ik meen in het verleden eens gelezen te hebben dat in een gemengde voliére het popje de eieren in nood in een zebravink nestje had gelegd en met succes een (?) jong is groot geworden.
Verder meen ik dat in Australië er wel mee gekweekt wordt.(was wekl een andere widasoort meen ik)
Kan helaas de sites niet meer terugvinden maar misschien is het een bruikbare hint.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-30 - 12:21:22



wida
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-11-09 - 08:40:11

hallo kwekers bij deze wil ik laten weten ook een koppel fisher widas te bezitten en voor ik ze kon aanschaffen heb ik ook al heeel veel ervaring opgedaan met div tropische afrikanenen weet dat Dhr Wigmore er kweek resultaten mee heeft behaald en dus ook van de bond het oorkonde 1e kweek resultaat heeft mogen ontvangen maar dat is al zeker 10 jaar geleden maar helaas komt er geen import meer binnen.mijn vrouw komt uit Somalie en daar vliegen ze gewoon om de huizen zoals hier de mussen en merels vliegen.maar het bloed kruipt op dat moment waar het niet gaan kan en ben dus ook van plan binnen nu en 2 jaar nog eens terug te keren en dan hoop ik dat er weer import mag worden meegenomen ken daar nu enkele mensen die zich daar bezich houden met vogeltjes vangen.heb ze verteld dat het op dit moment geen zin heeft opdat ze ze toch niet kwijt komen.dus laten vliegen en zich goed laten voort planten dan krijg je een plaag en dan mag je weer uitvoeren als hier geen dooie eenden uit de lucht vallen met ziektes.ik gebruik de granaat astrilde als pleegouders en ik moet zeggen de pop trekt heel veel met de granaat astrildes op de man reageert er ook helemaal niet op door de granaat achter na te gaan hij vind alles prima als hij begint te balsen dat komt de pop direct naar hem toe.het is erg hoop vol maar kweek resultaten blijven dit jaar uit daar de vogels het nu te koud vinden en zij kweken dan ook begin okt/nov in afrika maar dan is het hier te koud dus ik ga mijn voliere dusdanig aanpassen dat ik volgend kweek seizoen er tegen aan kan met een klein kacheltje in de voliere en alles dicht ga ik trachten de temp tot 27 graden te brengen en genoeg pleegouders er in te hebben.happy :)happy :)happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede