Auteur |
Onderwerp : Fischers wida |
DenisdeV
Oud Lid
|
2003-07-12 - 15:24:36 |
|
Ik heb sinds kort een koppeltje Fischers wida's in mijn voliere. Nu wil ik er eigenlijk wel mee kweken,alleen heb geen idee hier met deze vogels in om te gaan. Ik heb al wat gesnuffeld op Internet maar er is erg weinig bekend van deze soort. Iemand hier die al praktijkervaring heeft,en die met mij wil delen ?
|
HansvdWeerdhof
Website Member
|
2003-07-16
-
21:43:28 |
|
Denis, de Fischers wida is een broedparasiet net als onze koekoek legt deze eieren in het nest van een waardvogel. Voor deze wida soort is dat de Purpergranaat astrilde (en misschien het Blauwfazantje) m.a.w. als je met een dergelijke vogelsoort wilt kweken heb je een flinke voliere nodig, met daarin ruimte genoeg voor meerdere paren Purpergranaten (ruimte want die zijn in de broedtijd behoorlijk agressief) En dan een flinke dosis geluk.
|
DenisdeV
Oud Lid
|
2003-07-23
-
21:28:17 |
|
Oeps........ klinkt inderdaad niet echt hoopvol. Purpergranaten zijn practvogels maar an sich al moeilijk zat,dus laat staan ook nog eens als waardvogel voor deze wida's. Vanwaar het idee dat blauwfazantjes ook als waardvogels zouden kunnen fungeren ? En geldt dat ook voor familie (blauwkopblauw,angola ??)
|
HansvdWeerdhof
Website Member
|
2003-07-24
-
00:45:45 |
|
Nee, het zou dan gaan om de 'gewone' Blauwfazant, maar ik hou wel even een slag om de arm of de Blauwfazant ook werkelijk gebruikt wordt als waardvogel, er heeft enkele jaren geleden een artikel over deze waard en gastvogels in Onze Vogels gestaan. En ook heeft er ooit in Onze Vogels een kweekverslag van een kweker gestaan die een geslaagd kweekresultaat heeft behaald in een buitenvoliere met Purpergranaten als waardvogel.
|
DenisdeV
Oud Lid
|
2003-07-24
-
20:36:32 |
|
OK,dankjewel voor de informatie. Ik zal kijken of ik via de NBVV alsnog aan dat nummer kan kopen. Mocht het lukken zal ik het laten weten.
|
harteman
Website Member
|
2005-08-30
-
00:24:36 |
|
Omdat wida's broedparasieten zijn worden tot dusver ze (voor zover ik weet) niet in Nederland gekweekt omdat de juiste eigenschappen moeilijk /niet zijn te creeƫren. Daarbij moet je meerdere koppels samen houden omdat de vrouwtjes een mannetje uitzoeken tijdens de paringsdans van de mannen (ze hebben dus veel vliegruimte nodig). Deze en andere dingen zijn lastig na te bootsen.
De vogels die te koop worden aangeboden zijn dus allemaal wildvang/import!
Ik heb mij vorig jaar ook laten verleiden om Smalstaart Paradijswida's te kopen, het leek mij namelijk een grote uitdaging...maarja, de kweek is er nog steeds niet van gekomen.
Sterker nog; na de rui deze zomer bleek dat ik niet met 2 koppels, maar met 3 mannen en 1 vrouw te maken had. 1 mannetje was bij aanschaf nog zo jong dat hij nog de kleuren van een popje droeg en is pas deze zomer op kleur gekomen.
|
Niltava
Website Member
|
2005-08-30
-
10:56:02 |
|
Ik meen in het verleden eens gelezen te hebben dat in een gemengde voliƩre het popje de eieren in nood in een zebravink nestje had gelegd en met succes een (?) jong is groot geworden.
Verder meen ik dat in Australiƫ er wel mee gekweekt wordt.(was wekl een andere widasoort meen ik)
Kan helaas de sites niet meer terugvinden maar misschien is het een bruikbare hint.
|
Niltava
Website Member
|
2005-08-30
-
12:21:22 |
|
|
wida
Website Member
|