Ja dat is nou precies was ik me ook afvraag op dit moment.
Ben dit onderwerp begonnen omdat wij een ontzettend leuk vogeltje hebben dat in huis ons overal achterna vliegt, soms zelfstandig in zijn speelboom speelt, maar ook erg graag bij ons zit. Het dier is super sociaal en aanhankelijk, en wil het liefst overal bij ons zijn.
En omdat de zomer er aan komt leek het ons een aanvulling voor de vogel als hij ook mee naar buiten zou kunnen. Nadenkend hierover besefte we dat daar gevaren aan vast zitten, en zijn we op zoek naar een oplossing hiervoor. Als er überhaupt een goede oplossing voor is, maar als je dit niet onderzoekt….
Voor het vervoeren hebben we een reis kooitje waar hij prima in gaat, en kortwieken is voor ons geen optie!
Het is me gedurende deze discussie duidelijk geworden dat het aanlijnen van een vogel bij wet verboden is. Het is me nog niet goed duidelijk waarom of dit te maken heeft met de voetring of het aanlijnen op zich. Kan zo 123 ook niet achter de reden van de wet komen, dus als iemand meer weet.....
graag
Kan me goed voorstellen dat deze wet is geïntroduceerd om te voorkomen dat mensen vogels niet mishandelen of beschadigen. In ons geval is dit niet aan de orde want dat is wel het laatste dat we willen. Wat zegt diezelfde wetgeving over een tuigje? Die zijn inderdaad overal te koop, en mag je een vogel aan een tuigje wel aanlijnen?
Heb zeker niet de intentie om zomaar de wet te gaan overtreden. Zoals ik al eerder meldde zijn we op zoek naar een manier om ons vogeltje te kunnen laten wennen aan ‘het buiten zijn’ zonder dat we het risico lopen dat hij van de schrik weg vliegt of zichzelf op wat voor een manier dan ook beschadigd, en het liefst zonder welke wet dan ook te overtreden