Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > dutch avian symposium Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : dutch avian symposium
bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-04-03 - 12:38:53

mijn vraag is zijn daar nog mensen heen geweest, en was het interessant, en wat was het leukste/informatiefste?

groeten Bob


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-03 - 15:07:49

Heb gehoord dat het interessant was.
Je hoort er vast nog wel wat van.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-04 - 20:11:17

Hallo Bob,

Hierbij een kort verslag over het Dutch Avian Symposium.

om 10.00 begon het symposium met een lezing van de heer G. Meijer, assistent manager afdeling dieren in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
Inburgen! Samen of naast elkaar leven. Groepshuisvesting van Geelvleugel en Groenvleugel ara's in een voliere van circa 40 bij 20 meter. Deze voliere wordt gedeeld met ibissen en roze lepelaars. Momenteel zitten er circa 40 ara's gezamelijk in deze voliere. De bedoeling is om in de loop van tijd alle groenvleugels(+-26) te gaan vervangen met nakweek geelvleugels. Het meest opvallende aspect wat in deze lezing naar mijn mening verteld werd is dat er van de ara aankopen de helft besmet was met virussen. Deze positief getesteara's werden teruggestuurd naar de verkoper. Tevens heeft men twee geelvleugels verloren waarvan een met PDD(klierspiermaagdilitatie syndroom). Toch weer een indicatie dat het ook bij de ara's niet snor zit.
De tweede lezing was van DR. G. Dorrestein van de Faculiteit Utrecht. Een rasechte spreker die zelfs bij het onderwerp "DE rol van pathologie in het bewaken van de gezondheid van uw collectie" de luisteraars aan het lachen krijgt. Via pathologie is er een doodsoorzaak te vinden en eventueel in te grijpen om de rest van de collectie te beschermen. Veel ziekteverschijnselen lijken op elkaar en via de microscoop is er vaak de ziekteverwekker te herkennen. Veel foto's met allerlei problemen en een duidelijke uitleg.

Na deze lezingen een uitgebreide lunch en gezellig bijpraten met bekenden.
De derde lezing werd gegeven door een aardige spaanse studente die een engelstalige lezing gaf over de meest voorkomende virussen en infectieziekten. Het ging in een rap tempo en kreeg ik nu eindelijk een duidelijk antwoord op PFBD en PDD. Duidelijk wat de PCR test inhoud en wat de betrouwbaarheid is en dat PDD nu een officieel virus is.

De 4e lezing was wederom een lezing in het engels en werd gegeven door M. Rheinschmidt. Deze ging over het management van het Loro Parc. Vele foto's over de volieres, de voeding, enz. Wat bij deze lezing opviel is dat het park geen pellets meer voert maar zaden. De enige pellets die gevoerd worden zijn de pellets die als standaard zijn bijgevoegd bij de voeders van versele laga.De handopfok gebeurt achter glas met verschillende soorten ter informatie en vermaking van het publiek. De jonge vogels worden na het voederen verzameld in grote zwarte emmers met meerdere vogels om zoveel contact met de andere vogels op te doen. Zodra ze kunnen vliegen worden de jonge van allerlei pluimage geplaatst in grote vliegvolieres om zo snel mogelijk een vogelidentiteit te krijgen en normaal met soortgenoten om te gaan en zo een goede kweekvogel te worden.

Hierna volgde een gezellige theepauze.

De 5e lezing werd gegeven door een amerikaan DR. D . Brunning van het Wildlife Conservation Society, New York. Hierbij werden de kweekresultaten van o.a palm kaketoes, inka's, geelschouder amazone en de borstelkop papegaai besproken. Een belangrijk aspect in deze lezing was dat er veel gedaan wordt door deze Society om de papegaaien in hun leefgebied te beschermen. Door te bemiddelen tussen de overheid en de plaatselijke bevolking is er zelfs een groot natuurgebied onstaan. Belangrijker is dat dit wellicht op meerdere plaatsen in Indonesie navolging gaat krijgen.

DE 6e lezing was wederom in het engels en werd opnieuw gegeven door M. Reinschmidt en ging over het nakweken van zeldzame papagaaien in het loro park. veel foto's en een goede lezing van een echte vogelliefhebber met de mooiste baan van de wereld.

Om 17.00 werd de laatste lezing afgesloten en werd er gezellig geborreld. Tevens kon men met de sprekers in gesprek gaan. De presentatie was overigens in handen van de dierenarts Nico Schoenmaker die het geheel perfect presenteerde.

De gehele organisatie was overigens perfect georganiseerd. Het probleem dat ik in een rolstoel zit werd prima opgelost en kreeg volop begeleiding. Hierbij wil ik de voorzitter Hildeward Hoenderken en alle medewerkers nogmaals bedanken voor deze mooie maar vooral leerzame dag.
Voor de liefhebber die echt serieus informatie zoekt over zijn hobby is deze dag een must. Wellicht zien we elkaar volgend jaar.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-04-04 - 20:34:17

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

bedankt voor je verslag Picolet!
Ik begrijp dat ik weer veel gemist heb zaterdag,
maar gelukkig ben nu toch een beetje zijdelings op de hoogte.

de groep Ara's in Rhenen heb ik persoonlijk al de nodige uurtjes bestudeerd en dat lijkt me inderdaad een fantastisch onderwerp op zo'n dag.

Opmerking over de 4e lezing:
(Avian management in Loro Parc)
ik wist al een tijd lang dat men ook daar van de pelletvoeding teruggekomen is.
Ik heb dat ooit eens aangehaald ergens in dit forum, maar dat viel niet zo goed bij de 'pellet'-mensen, want ik werd er destijds nogal op aangevallen.
Voor mij blijft variatie in voeding de basisregel!

Een ding is duidelijk, ik moet volgend jaar maar gewoon zorgen dat ik op het Symposium ben.

groeten wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede