Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > B ekwaamheids certificaat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-29 - 09:05:48 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Wetten ter bevordering van het welzijn voor dieren in het algemeen zijn zeker nodig.
Dat Nederland een voorloper is op het gebied van wetten uitvaardigen is al ruimschoots bewezen.

Maar waar het aan schort is de uitvoering van deze wetten.
Wie controleerd wat en welke ambtenaar heeft voldoende kennis in zijn/haar bagage om het een en ander ten uitvoer te brengen.

Geef wat persoonlijke ervaringen.

Bonaire 1995.

Het gebied van de barbadensis amazone.

Washingtonpark (tot natuurpark verheven) ze zouden daar toch aanwezig moeten zijn, dagen en halve nachten opzoek geweest om er te vinden, uren bij een zoetwaterbron in verdekte opstelling doorgebracht, noppes, alleen last van wilde honden.
Onze zoektocht werd voortgezet in de beschaafde wereld, en jawel hoor bingo, tussen de huizen doorlopend aan de achterzijde welteverstaan vonden wij ze, in kooitjes 50 cm x 50 cm soms twee maar drie en vier was ook geen uitzondering.
Het leek ons dat ze gehouden werden alszijnde de wintervoorraad aan vlees ( beetje overtrokken maar die gedachte kwam wel op).
Waar blijft in deze de wetgeving, is toch ook Nederland, zijn toch ook lijst 1 vogels, afmetingen van de kooien of wat daarvoor door moet gaan, voldoen toch helemaal niet aan de wetgeving.
En dat nog op een eiland, een open voliere met de oceanen als natuurlijke bariere, wat nu nieuwe wetten.

Tweede praktijk voorbeeld.

Tenerife Loropark.

Lopend op weg naar dit park, word je ongevraagd haast voor de ingang een Geelvleugel ara, dubbele Geelkop amzone, Geelnek amazone op je schouder gezet voor een foto.
Lijst 1 vogels die voor dit doel gebruikt worden, spreek je de klootzak aan van waar ben je mee bezig lopen ze hard weg en na tien a'twintig minuten staan ze weer in het centrum tot het te donker is om nog foto's te maken, waar blijft hier de wetgeving op uitbuiting van dit soort vogels.
Is toch ook E.U.

Voorbeeld drie.

Beursen, wat daar afspeelt ga ik hier niet wegzetten, dan zou de site tekort zijn vrees ik.
Maar waar is hier het wettelijk uitvoerend orgaan, want de wetten zijn er wel.
Ook Nederland Toch.

Tentoostellingen, is gelukkig al wat verbeterd, maar worden hier ter meerdere eer en glorie van kweker en vereniging niet een aantal dagen de vogels als kijkvoer weggezet, loop je eens rustig door de gangen zie je toch best wel een hoop gestreste vogels zitten, toch zeker als de tentoonstelling op zijn eind loopt.
Waarom word er gekeurd zonder publiek, juist dan is er rust in de tent, en komt de vogel in kwestie toch beter over dan met alle stres factoren die publiek veroorzaken.

Voor men begint te denken aan nieuwe wetten, laten we eerst maar eens zorgen dat de bestaande wetten gaan werken.
Lijkt mij een kortere weg dan het laten doorvoeren van een nieuwe wet op politiek niveau, want dat neemt toch wel een aardige tijd in beslag.
Een aanmeldingsplicht voor elke kweker bij het ministerie zou veel eerder kunnen werken, dan heb je er rekening mee te houden dat elk moment een bezoekje door een amtenaar gebracht kan worden, die het een en ander beoordeelt.
Wat in principe nu al het geval is bij de importeurs, die krijgen wel bezoek, dus dat even doortrekken naar de kwekers en opgelost.

ps: dit schrijft de wet voor, is toch wel een heel (klein) ruim begrip.

Hoe groter de kooi hoe beter. Als absoluut minimum eist de "Wet op de wilde dieren en natuur" van 1981, dat wij in Nederland geen vogel (behalve pluimvee) mogen houden in een "kooi of volière die niet voldoet in hoogte, lengte of breedte waarin de vogel zijn vleugels vrijuit kan uitstrekken.."

De kooi moet groot genoeg zijn om tenminste twee roesten op verschillende hoogtes te kunnen bevatten.
Kooien voor ara's moeten eveneens hoog genoeg zijn, zodat hun lange staartveren erin passen.

wink ;)
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-29 - 09:35:58 send message to ParkietenPeter

Erwin,
quote
Ik denk niet dat we moeten zitten wachten op een verplichte regelgeving


Zoals met veel nieuwe wetten is er meestal een overgangsregeling. Zou hier natuurlijk ook zijn.

In eerste instantie een vrijwillige opgave; Nieuw te bouwen hokken aan eisen onderwerpen en via de gemeente laten registreren en controleren middels een bouwvergunning. Zo maak je gebruik van bestaande controleurs en systemen.

Op deze manier kom je toch nog tot een bekwaamheidseis.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-29 - 09:44:04 send message to Lennart

Hallo Peter,

Dit strookt toch niet met het kabinetsbeleid: Een terugtredende overheid en minder regelgeving?
En hier op dit topic worden er alleen maar nieuwe bij bedacht.
Dan ga ik meer voor de mening van Peter die stelt: Laten we ons maar eens eerst gaan houden/uitvoeren van de huidige!

Dan zijn we mijn inziens al een heel eind opgeschoten in de goede richting.

Lennart wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-29 - 10:08:15 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Toch zal er iets moeten veranderen, want met het wetsartikel uit 1981 kun je haast niets.
Komt bij mij over als een soldaat naar het front sturen met als wapen een waterpistooltje.
Neemt niet weg dat er toch wel misstanden zijn die met een eenvoudige verscherping van deze wet wel aan te pakken zijn.

Een bekwaamheids test, of huisvestings test.
Het eerste zou in mijn ogen zeer welkom zijn, zal zeker het welzijn van vele vogels ten goede komen.
Het tweede zou in het verlengde daarvan zijn doel ook niet missen.

wink ;)
Peter.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-29 - 10:32:44 send message to Lennart

quote
Toch zal er iets moeten veranderen, want met het wetsartikel uit 1981 kun je haast niets.
Komt bij mij over als een soldaat naar het front sturen met als wapen een waterpistooltje


laugh :Dlaugh :D....Dat bedoel ik dus!

Laten ze nu eerst maar eens de bestaande regelgeving op een behoorlijke manier uitvoeren ten opzichte van iedereen, en niet alleen voor importeurs en handelaren, voor dat je nieuwe gaat bedenken.

Ik denk dat je met de huidige regelgeving in de hand al een heel eind komt...en natuurlijk is deze altijd vatbaar voor verbeteringen!
Maar dat zal de praktijk dan eerst moeten uitwijzen.
Mijn inziens is er toch niets gemakkelijker dan een controleur sturen naar beurzen en tentoonstellingen? Vang je misschien wel 10 vliegen in één klap!
Maar zelfs dat gebeurd niet volgens jou...ik heb daar verder geen oordel over want ik kom op dat soort "feestjes" nooit. Vroeger niet en nu niet!

De reden....? Omdat ik bang ben om wat voor virus en/of bacterie mee naar huis te nemen en mijn eigen bestand mogelijk hierdoor naar de knoppen te zien gaan!
Trouwens over de huisvesting op dit soort gelegenheden maar te zwijgen....sad :(!
En dan heb ik het nog niet eens over het uitvangen, transport, de stress, één of meerdere dagen in een totaal andere (vreemde)omgeving...sad :(

Maar dat is ieders eigen beslissing..ik heb daar verder geen mening over, maar als je het hebt over dierenwelzijn zijn dat toch, denk ik, factoren waar iedere liefhebber niet aan voorbij mag en kan gaan!

Lennart wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-29 - 18:54:37 send message to Niltava

De huidige wetgeving zegt bar weinig over de kennis en kunde die een kweker moet hebben.
Dit zou veel elende kunnen voorkomen.
Als men iets wil invoeren dan moet het wel zoals in Duitsland goed nageleefd worden.
Hetgeen in Nederland nogwel eens wat moeite opleverd.

Vond het wel een prettig toen ik duitse vogels kocht er een papier kreeg met diverse info oa. de kweker(kocht ze niet bij de kweker) verwantschap, geslacht en vorige eigenaar.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 19:23:29 send message to dooren

Dat is mijn ervaring ook in Duitsland, alle benodigden papieren zaten erbij, voor kwekers natuurlijk een prettige bijkomstigheid.
Op langere termijn snijd het mes aan twee kanten, welzijn voor vogels wordt verbeterd, en goede gegevens van de oorspronklijke kweker, zodat toch meer bekent is van de gekochte vogel.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-29 - 19:46:57 send message to natasja

oke dan een vraagje van mij , als jullie die extra informatie zo waarderen in de vorm van een documentje waar een en ander opstaat ..

dan is mijn vraag : hebben jullie hier een voorbeeld aan genomen en doen jullie het zelfde ?

Voor veel dingen heb je geen wetten nodig maar is een voorbeeld de juiste start


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-29 - 19:48:14 send message to henkmeer

quote
Mijn inziens is er toch niets gemakkelijker dan een controleur sturen naar beurzen en tentoonstellingen? Vang je misschien wel 10 vliegen in één klap!



Dit gebeurt ook regelmatig hoor, maar dat hangen ze niet boven de deur van de hal, zoals je zelf wel zal begrijpen.
Afgelopen jaar hebben wij ook bezoek gehad op onze TT, kan je wel zeggen dat die dan echt niet met een kwartier weg ishappy :)

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-29 - 20:21:44 send message to Niltava

Was wel mijn plan natasja


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-29 - 20:29:53 send message to dooren

Probeer altijd een verhaal van herkomst te vertellen, hoe ver onverwant van elkaar of toch nog een achterneeftje bij achternichtje als koppel. Vaak ontbreekt ook informatie omdat papierwerk gewoon ontbreek zodat men bij het samenstellen van een koppel toch moet gokken met betrekking tot het onverwant zijn van elkaar.

Probeer ik elk geval zo goed en zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te verspreiden onder de kopers welke de jongen van deze vogels kopen.
Gert


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 20:39:51 send message to bob_verhagen

over die minimale afmetingen, Jani. ik kijk altijd op deze site. het zijn geen wettelijke afmetingen, maar aanbevolen afmetingen http://www.arndt-verlag.com/macaws

nu is mijn vraag of veel mensen voldoen aan deze (aanbevolen) afmetingen.

groeten Bob


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-29 - 22:10:40 send message to bob_verhagen

http://www.arndt-verlag.com/macaws.htm onder aan deze links staan de soorten nader onderverdeeld.(conures o.i.d.) als je op een soort klikt (aratinga chloroptera), staat er onderaan onder accommodation de aanbevolen afmetingen. zelf vind ik deze site heel handig en gebruik hem vaak als ik bijvoorbeeld van een soort een foto wil zien omdat ze van alle soorten een foto/tekening hebben.

groeten Bob

p.s. dit even ter verduidelijking omdat het niet zo duidelijk door mij was neergezet


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-29 - 22:21:41 send message to capito

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ben bang van niet Bob (uitzonderingen daar gelaten)sad :(

MVGhappy :)Capito

P.S bedankt voor de tip(de site)had die nog nietwink ;)



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede