Wat is jullie persoonlijke ervaring van het kweken van kaketoes/amazones in aangrenzende volières. Hier bedoel ik mee: in volière 1 zit een paar goffinis in de aangrenzende volière (waar de vogels hun buren kunnen zien in de buitenvolière) een paar incas, enzovoort. Persoonlijk heb ik hier goede resultaten mee, maar ik vroeg mij af hoe andere dit ervaren? In een Duist boek zag ik een foto van een kweker die al zijn incas naast elkaar had zitten om te kweken. Blijkbaar lukte hem dit ook goed. Ben benieuwd naar jullie ervaringen
mag een reactie met betrekking tot wat kleinere soort ook?
Bij mij zitten de Pyrrhura's naast elkaar gehuisvest. Mijn ervaring is dat wanneer een van de koppeltjes begint met het broedproces, de anderen (voor zover broedrijp) al snel volgen.
Ik ondervind dit ook met lori's.
Nu op 1 week tijd heb ik terug eieren van mijn groenstuitlori, arfak.
De blauwe bergen en de obi lori's zitten nu ook vollop in de nest.
Ik weet niet of ze elkaar aansteken, maar 90% van mijn lorikweekparen hebben nu eieren en jongen.
Denk ook dat het seizoenmatig te verklaren valt. Straks broeden ook alle australische parkieten tegelijk.
Gert
Ik kweek binnen en ook in de zomer of herst als er 1 koppel begint, zijn er binnen de 2 weken meerdere koppels bezig.
Dus ik denk wel degelijk dat ze elkaar aansteken.
Ik heb verschillende koppels kaketoes in 1 ruimte gehad. Er was altijd wel zicht op de andere kooien, alleen tussen de plaats waar de broedblokken hingen (incl. zitstok ervoor) had ik een dichte afscheiding van trespa. Zo konden de vogels de ruimte zien, de andere koppels zien maar niet "de slaapkamer" binnen kijken Wel een ruimte ertussen gehouden om tenenpikkerij te voorkomen en ik had altijd de indruk dat alle vogels zich hier prima bij voelden.