Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vapona Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vapona
spitse
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2005-03-01 - 19:47:35

kan iemand mij een adres op het internet geven waar ik een vapona strip kan bestellen hij is bij ons niet te krijgen


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2005-03-01 - 20:05:39

Sorry maar volgens mij zij vapona strips niet meer in de handel.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-01 - 20:49:29



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-01 - 20:51:32

Voor je hem gebruikt, is het advies om hem een dagje van te voren open te zetten in een ruimte zonder vogels, zodat de sterkste stank eraf is.
gert


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2005-03-01 - 21:57:35

het is nog steeds te verkrijgen.
oa bij kruidvat en trekpleister.
en er zijn zelfs supermarkten die het verkopen
alleen heeft het een andere naam welke ik zo niet meer weet.

Marcel


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-01 - 23:07:32

Zo te zien is of wordt het verboden in Nederland:

De werkzame stof blijkt nogal heftig te zijn:

quote
Stel u heeft last van vliegen en vertrouwt op Vapona, zoals in televisiespots voor Vapona wordt ingeprent. U koopt de Vapona Cassette. Nu kunt u thuis gekomen de gegevens op de verpakking eens rustig vergelijken met de informatie in deze Wijzer.

De Werkzame Stof is Dichloorvos.

Dichloorvos komt voor in de Wijzer. Aan de vermelding "kanker, B," zien we dat het middel volgens de Amerikaanse overheid vermoedelijk kankerverwekkend voor de mens is. De vermelding "catastrofe" vertelt dat de Nederlandse rege­ring de stof i.v.m. risico's voor het milieu te schadelijk vindt en de stof gaat verbieden.

Met de ADI 0,004 van Dichloorvos kan een interessante berekening gemaakt worden. Een tien kilo wegend kind mag volgens deze waarde per dag hoogstens met 0,04 mg van dit zenuwgif in contact komen. De Vapona Cassette bevat volgens de verpakking 20 % Dichloorvos. Het gewicht is 73 gram. De Cassette bevat dus ruim 14,5 gram of 14.500 mg Dichloorvos.

14.500 : 0,04 = 362.500

Dit sommetje maakt duidelijk dat een Vapona Cassette genoeg gif bevat om het betreffende kind meer dan 360.000 dagen, ongeveer 1000 jaar, met de maximale dosis te belasten.

De Ecotox. van Dichloorvos is 0,0018 ug. per liter water.

De Cassette bevat 14,5 gram of 14.500.000 ug.

14.500.000 : 0,0018 is meer dan 8.000.000.000

Eén Vapona Cassette bevat dus voldoende gif om het ecosysteem in ruim acht miljard liter water te bedreigen; een sloot van twee meter breed, een halve meter diep en 8000 kilometer lang.

Dat dit gif zich inderdaad langzaam en regelmatig in de lucht verspreidt, zoals op de verpakking wordt vermeld, blijkt ook in de praktijk. In regenwater werd in Zuid-Holland in 1991 tot 3.000 x de voor het ecosysteem schadelijke hoeveelheid gemeten. Daaraan is dus zeker niet alleen de landbouw schuldig!


bron:http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/bestrwijzer.htm

Ton.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 23:12:54

quote
het is nog steeds te verkrijgen.
oa bij kruidvat en trekpleister


Dit zijn niet de orginele Vapona-strippen die hier bedoeld worden daar deze bij wet verboden zijn als bestrijdingsmiddel i.v.m. de te hoge gif concentratie voor menselijk gebruik. O.a. vanwege long en oogirritatie en mogelijk kankerverwekkend!

De strippen waar jij het over hebt hebben wel ongeveer de zelfde werking, maar hebben een totaal andere samenstelling! En ze werken daardoor ook minder effectief.

Als je mijn mening vraagt: vind ik dit echt een paardenmiddel voor voornamelijk bloedluis bestrijding.
Veel efficienter en vogelvriendelijker is: Preventief éen goede hygiëne en regelmatige controle van de zitstokken en zo weinig mogelijk kieren in het nachtverblijf. Indien ze waargenomen worden, overdag zie je aan de einden van de zitstokken allemaal kleine rode stipjes, kan je altijd nog chemisch te werk gaan maar dat is een stuk minder belastend voor de vogels!
Het laat zich toch raden wat voor goedje het is als je al het advies krijgt om een Vapona strip 1 of 2 dagen buiten te moeten hangen....sad :(!

Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 23:14:20

Dank je wel Ton je was net even iets eerder dan ik.....laugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede