Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > veilige verf? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : veilige verf?
sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-02-25 - 07:22:21 send message to sannie

ik wil een nieuw hok maken en vraag me af welke verf het minst schadelijk is voor parkieten.
het lukt me dmv takken en speeltjes redelijk om het "knagen" aan het hok te beperken maar helemaal voorkomen kan volgens mij niet.
wie heeft tips?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-25 - 08:13:20 send message to johanblok

Je kunt het beste latex gebruiken, dit is het minst schadelijk.
Als je een andere verf wilt gebruiken, neem dan in ieder geval verf op waterbasis, dus acrylverf. Dat scheelt een heleboel aan schadelijke stoffen, ook voor jezelf.

Niet voor niets stond gisteren in de krant dat schilders 5 x zo vaak kinderen met aangeboren afwijkingen krijgen.


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-03-05 - 06:13:49 send message to sannie

dat lijkt inderdaad het beste alternatief te zijn.
bedankt voor je antwoord!


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-05 - 10:10:44 send message to Stieneke

2 jr geleden zaten wij met hetzelfde probleem. Ik had toen ook parkieten en wilde graag een buitenvoliere. De parkieten knaagde het hok snel aan flarden. Zelf heb ik toen vrij snel de vogels vervangen voor andere. Wel met spijt blijf het een erge gezellige vogel vinden.
Maar over de verf ben ik naar een goede speciaal zaak gegaan. Die vertelde mij dat de basis van verf tegenwoordig verantdert is waardoor het geen schade meer geeft. Zelf hebben wij wijzonol gebruikt.
Succes.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-05 - 16:17:28 send message to dooren

Los Sannie van welke type verf je gebruikt, verf is bijna altijd giftig. Acrylaten stoten weliswaar tijdens het verwerken bijna geen koolwaterstoffen uit maar de vast droge stof is bijna net zo giftig als een droge verflaag van de traditionele alkydharsverf. Arcylaten worden tegenwoordig versterkt door middel van polyurethanen wat dus ook vaak bij de traditionele verven aanwezig is. Bovendien zitten er in watergedragen weer andere vervelende stoffen zoals schimmelwerende e.d.

Goede opties om overmatig knagen aan de voliere zijn:
Metalen/aluminium strips en hoeken op houten de houten ribben plaatsen.
Gaas aan de binnenzijde, zodat de houten frame aan de buitenkant komen. (dit is ook gemakkelijk bij het onderhoud)
Verbindingen tussen het hout verlijmen met een goede epoxyde-hars verkomt voortijdig houtrot en schilderwerk. (hoe minder vaak schilderen, hoe minder dik de verflaagdikte, hoe minder gif op het hout.)
Overigens wordt verf in droge toestand vaak door bevoorbeeld parkietachtige afgekauwd, ze zullen zeker een residu binnen krijgen, maar wil toch niet direct zeggen dat het fataal is. Vooral als het in kleine stapjes gebeurd krijgen nieren en lever wat kans te herstellen.

Afwijkende geboortes van kinderen van schilders is vooral te wijten aan koolwaterstoffen die vrijkomen binnenskamers, buiten is het risico stukken minder. (Schilders zijn vanaf 2000 verplicht binnen watergedragen produkten te gebruiken).
Succes Gert.


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-03-05 - 17:07:06 send message to sannie

dat is een verhaal waar ik iets mee kan.
mijn huidige hok is inderdaad niet geverfd omdat ik weet dat het schadelijk kan zijn.
het nadeel hiervan vind ik dat blank hout lastig schoon te houden is.
ik ken de metalen hoeken maar mijn ervaring is dat ze net zo vrolijk direct achter de strip beginnen...
gaas aan de binnenkant vind ik niet praktisch omdat daar meer vuil en veren in blijft zitten, bovendien vind ik het minder mooi.
de hoofdreden om verf te willen gebruiken is hygiëne, een geverfd oppervlakte is toch makkelijker te boenen en ontsmetten.
hmmmmmmm, nu moet ik nog even lang en hard nadenken wat ik ga doen.
ps, al die traliekooien waar de verf zo vrolijk afgeknaagd wordt zijn dus ook niet echt geweldig dan. het zijn meestal toch veel te kleine ondingen, maar helaas worden ze nog vaak genoeg gebruikt.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-05 - 17:11:36 send message to thuis

Sannie, wellicht kan je iets tegen het hout maken van b.v. trespa, zo dun mogelijk maar dat knagen ze niet stuk, mits je de aansluitnaden wegwerkt onder die aluminium hoeken of strips.
Verder heb ik begrepen dat er speciale verf in de handel is voor schilderen van b.v. kinderboxen en speelgoed, juist om te voorkomen dat er veel schadelijke stoffen vrijkomen als (in dit geval kleine kinderen) men erop bijt of sabbelt.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-04-22 - 13:05:24 send message to nick vdb

hallo,
verf... ofwel gebruik je latex of een andere verf op waterbasis ; deze zijn het minste schadelijk voor je vogels
mvg nick


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-05-01 - 20:55:40 send message to Guust

Hallo,
Levis heeft een verf in de handel op basis van acryl. Deze bestaat in satijnglans.
“Kids Colours” is loodvrij en voldoet aan de europese normen voor kinderspeelgoed. Waarschijnlijk is dit één van de veiligste verven, al moet je de “kids-kleuren” erbij nemen denk ik…
Ik heb er indertijd mijn zelfgemaakt kinderspeelgoed mee geverfd...
Mvg,



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede